Udluft dit kølesystem rigtigt
Af Johnny Friis
På opfordring har jeg forfattet denne vejledning, både fordi jeg tit har oplevet at folk ikke er klar over det, og også fordi det mindst en gang har kostet en motor for et medlem.Det drejer sig om at få udluftet kølesystemet rigtigt på den første MR2. Den fra 1985 til 1989.Kølesystemet kan rumme ca. 12 liter væske og skal udluftes på en bestemt måde for at få alt luften ud. Så skifter du selv køler eller termostat, eller bare vil udskifte kølervæsken, så læs videre.
Når systemet er fyldt op med væske, er det tid til udluftning. Der findes 3 haner som bruges til dette.
På nedenstående billede er det:
Radiator Air Drain Valve: Øverste venstre hjørne på køleren.
Heater Air Drain Valve: Forreste bagagerum på vægen ind mod kabinen. Fjern plastik skjoldet.
Engine Air Drain Valve: På termostathuset oven på gearkassen.
Få fat i noget klar plastik slange som passer på studserne på hanerne. Skær 3 stykker af i en længde på min. en meter stykket og sæt en slange på hver hane. Monter dem med den åbne ende opad ved hjælp af tape eller lignende.
Bemærk at slangerne ikke må knække nogen steder, så kan luften ikke komme ud. Det sker nemt ved hanen på køleren!
Når slangerne er sat på lukker du op for hanerne indtil der kommer luft eller væske ud i slangerne.
Lad hanerne stå åbne og fyld efter med væske. Når systemet er fyldt op og der står væske i alle 3 slanger, kan du lukke hanerne igen.
Af med slangerne og på med påfyldnings dækslet.
Kør så en tur til bilen er drift varm, min. 15km. Lad den stå natten over og køle helt af igen og fyld så efter med væske.
PS: Advarsel !!! Åbn aldrig påfyldnings dækslet ved varm motor ( medmindre du skal have kogt nogle kartofler ).
PPS: Væske er i denne forbindelse altid halv vand og halv frostvæske. Også selv om din MR2 kun kører om sommeren. Frostvæske modvirker korrosion hvilket er specielt vigtigt på motorer med aluminiums topstykke. Denne virkning holder ca. 2 år, så det anbefales at skifte kølervæske med dette interval.