Gode råd hvis du skal købe en MR2
Hvis du har fået blod på tanden, hvis du bare vil ha’ en MR2, så gir’ vi her et par gode råd til hvad du skal se efter.
Hvis du allerede har købt en MR2, hvad ville du så ønske, du havde vidst før du købte den? Send en email til webmaster så tilføjer vi det på listen.
Rust
Uanset hvordan vi vender og drejer det, er de første MR2’ere nu 25 år gamle. Skærmkanterne er de mest udsatte, men også trekantsområdet lige foran baghjulene er kritisk. Check taget lige over forruden. De mindre synlige er: forreste kofanger (stålprofil under plast ‘næsen’) og enkelte biler ruster også nederst under forruden (umuligt at se med forruden i). Check også bagerste baggagerum – løft måtten og se efter rust i beggesider der hvor bunden møder skærmkassen. Løft gulvtæppe i kabinen og check kabinegulvet.
Skader
Ikke alle passer lige godt på deres biler. Den flotte MR2 du står og kigger på kan ha’ være i hænderne på en ‘voldsmand’, eller den kan – uforskyldt – ha’ været indblandet i en ulykke. Check derfor om den er i original lak, check om der er spartlet hist og pist (brug en magnet). Kig i motorrummet og i forreste bagagerum om der er lappet på en gammel skade.
Original?
Her er et par ting som fortæller dig om bilen du kigger på står originalt:
MR2’ere fra ’85 til 8. måned ’87 har antennen monteret i taget. De har en midterkonsol mellem sæderne. Røde MR2’ere har røde sæder.
Original fælgene er “trekant” formede frem til 8. måned ’87 så får de “Dråbe look” med profilerede huller hele vejen rundt. (Bemærk: Hullerne ‘vender’ samme vej på alle fire fælge – dvs. ‘fremad’ i venstre side, og ‘bagud’ i højre side.)
Fra 8. måned ’87 og frem er antennen flyttet til højre bagskærm, og håndbremsen er flyttet til højre side af midterkonsollen..
MR2’ere fra før 8. måned ’87 har mindre bremser, men vejer til gengæld også mindre.
Generelt
Kør en tur i bilen. Kør den varm! – min. 15 min. fra kold. Hvis du kan høre en ‘klunk’ agtig lyd når du kører over bump er det som regel enten de små arme (“kødbenene”) som forbinder krængningsstabilisatoren til støddæmpertårnet som skal skiftes, eller en fiberbøsningen til styretøjet. Begge er forholdsvis billige reparationer.
Gearskiftet skal gå rimeligt gnidningsfrit. Kør en tur på motorvej, kør i 5. Læg mærke til hvor meget gearstangen bevæger sig når du henholdsvis slipper speederen/gir’ fuld gas (Check bagvedkørende og trafikken i al almindelighed!). Ved meget slidte gearkasser *kan* 5. gearet springe ud af gear på denne måde.
Check også 1. til 2. gear vandringen. Prøv accelerationen – det HAR du sikkert allerede gjort 🙂 – men prøv at lægge mærke til lyd og “bukserøvsfornemmelsen” når du passerer ca. 4800 omdrejninger. I en “almindelig” MR2 – dvs ikke en supercharger skal der komme en mærkbar forandring – øget acceleration og ændring af motorlyden fra brummen til snerren. En MR2 er bygget til omdrejninger – den *elsker* omdrejninger – så du kan roligt køre den ud i gearnere – når den er varm vel at mærke !!!!
Motor. Lyt til motoren – både varm og kold – klikker den? Tikker den? Rasler den ? Mange motorer har levet et hårdt liv. MR2’erens 4AGE kan li’ at få ny olie ved hver 5000 km hvis du er hysterisk som os andre, og ellers skal den ha’ skiftet ved hver 7500 km. hvis du spør’ Toyota.
Køber du en tunet MR2, så tro ikke på, at en larmende bagpotte og et lilla farvet luftfilter gir’ dig 25 HK mere! Hvis du køber en meget tunet MR2, (fx. med turbo eller kompressor) så betal de få penge det koster at få den målt på et rullefelt. Et rullefelt er ikke altid super-præcist, men du risikerer ikke at købe en MR2 med en turbo fra en gammel Volvo-traktor som sælgeren hævder yder 200 HK, men som i virkeligheden yder 135 HK !!
Køber du en Supercharger (4A-GZE) så kontroller om papirerne er i orden. Du kan godt få synet en Supercharger i DK (ja, lovligt!) men det kræver at der er anført “Konstruktive ændringer” (rubrik 44) på registrerings attesten.
Sidste råd er at når du har fundet en MR2 du vil købe, så spørg evt. her på siden om nogen kender bilen. Det er der en stor chance for, og det kan i længden godt betale sig at gi lidt mere for en “kendt” bil med en kendt historie.