Varmeveksler eller ej?
- Dette emne har 17 svar og 9 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 12 måneder siden af Thomas Funder.
- ForfatterIndlæg
- 16. september 2009 kl. 23:09 #874Ralf SchultzDeltager
Er ved at skrue noget maskine sammen til mit lille vinterprojekt, og i den forbindelse ville jeg lige høre lidt holdninger til olie/vand varmeveksleren, som sidder på nogle AW11’ere og ikke andre..
Da den ikke sad på det rearcut jeg lagde i den sidste efterår, blev den flået af, og umiddelbart bliver det ved med at være såddan. Af hvad jeg har hørt tjener den primært til at få olien hurtigere op i temperatur, når det er koldt. Og da bilen sjældent kører når det er koldt, så mener jeg selv godt at jeg kan leve uden denne feature.
Er jeg helt galt på den?
- 17. september 2009 kl. 0:42 #877Peter KibsgårdDeltager
ja………………… hmmmmmmmmmm………. naaaaaaaaaaaaa. aner det ikke. der sidder en på min 😆
- 17. september 2009 kl. 11:40 #880Thomas FunderDeltager
Sgu’ et godt spørgsmål?
Jeg har altid gået ud fra at det var en oliekøler?? Selvom jeg godt ved man ikek kan regne med det fremgår den som “Oil Cooler” i EPC ?
….om ikke andet øger den oliekapaciteten med i hvert fald 2-3 dl :laugh:
- 17. september 2009 kl. 14:17 #881Lars PedersenDeltager
jeg tror den er til pynt.
på sc med automat er der en magen til til gearkassen.men den er da pæn i krom kan jeg huske 😉
- 17. september 2009 kl. 17:10 #882Søren PedersenDeltager
Nej over hovede ikke pynt den er uundværlig alle skal have sådan en, i kan ikke leve uden.
Jeg har to i overskud er der nogen der vil købe?
Fakstisk troede jeg alle aw11 var “født” med en sådan… men ak én er jo ej heller Guru.
Jeg bruger den til at køle olitemperaturen ned med igen efter hård strabas tur, det vil sige køre pænt og få vandtemperaturen ned for så at køle olien ned igen og det virker. “olietrykket stiger ihvertfald ifølge mit originale tryk måler….
Hilsen Søren
- 17. september 2009 kl. 20:32 #883Lars PedersenDeltager
hør nu her Søren.
ham Funder siger så meget, kan du huske da han klogede sig på gearkasser engang i Roskilde.
når han siger hans bil er uden center aflæggerum, uden varmeveksler, og uden dit og uden dat,
tror du så ikke bare det er fordi han IKKE KAN HUSKE hvad der var i hans bil, dengang i sidste årtusinde da han skilte sin bil ad i atomer :silly:
ps.. FUCK det er fedt at ha det sjovt på andres bekostning :side:
- 18. september 2009 kl. 0:38 #884Ralf SchultzDeltager
Har så lige kigget lidt i manualen.. der er den faktisk omtalt som oliekøler.
Men så kommer det store spørgsmål, bliver olien på en N/A varmere end på en SC? :unsure:
Eller er det fordi en AW11 er en konebil i Malaysia, og derfor bliver kørt med nænsom hånd. Hvorimod europæiske AW11’ere får tøre tæsk fra morgen til aften.. 👿
- 18. september 2009 kl. 0:54 #885Casper MyslingDeltager
Pga. Kaktus´s havde en ekstra “varmegenerator” samt en sindsyg chauffør, oplevede jeg ofte olietemp på omkring 130 grader i bundkaret.
Dette er med ekstrem kørsel. F.eks. 20 omgange i træk med 112% knald på, på Padborg Park.
Umuligt at opnå på en alm. vej, uanset hvor hjernedødt man kører, ikke mindst i en SC, som alt andet lige bliver meget mindre varm i motorrummet end en turbo.I en sådan sitiuation må “oliekøleren” alt andet lige “virke”.
90 grader “koldt” vand køler vel 130 grader varm olie.Men spørgsmålet til 1 million selvfangede græshopper er: Hvor varm er olien på en SC ved hård kørsel?
(og på en N/A for den sags skyld)Bliver olien overhovedet nogensinde mere end 90-100 grader?
Ved vi det, ved vi også om der er tale om en oliekøler eller en olievarmer.Iøvrigt monterede jeg en luftkølet oliekøler på kaktus.
(nederst i motorrummet, hvor den fik lidt fartvind fra under bunden af bilen)
Det ændrede min olietemp fra 130-120 grader ved GIGA TÆV.Kan desværre ikke erindre olietemp mved normal drift. Det skete så sjældent :laugh:
- 18. september 2009 kl. 1:34 #886Dennis MaigaardDeltager
for pokker Mylæ, midt i din nostalgiske udredning, gik det op for mig at du rent faktisk savner din gamle aw11….
Du ved, at vi ved, at du ved, at du får en igen…. - 18. september 2009 kl. 1:37 #887Lars PedersenDeltager
vi målte små 110 grader på min på padborg,
NEJ ikke mens den brændte,,,før 😛
men holdt jo også igen bagved dig når du tøsebremsede i svingene :kiss:
- 18. september 2009 kl. 1:44 #888Torben Spåbæk JohansenDeltager
Yep ….Har jeg også lagt mærke til, men heldigvis for Mysse er den vist stadig til salg……så…!!
- 18. september 2009 kl. 1:48 #889Dennis MaigaardDeltager
uuuh det er bare en super MR2 fotograf der har taget det billede der… og grunden til han ikke selv kørte i sin bil skal vi ikke komme ind på… :cheer:
- 18. september 2009 kl. 1:50 #890Lars PedersenDeltager
O
N
EB
R
I
D
G
ET
O
OF
A
R?
- 18. september 2009 kl. 1:52 #891Dennis MaigaardDeltager
ish! :blush:
- 18. september 2009 kl. 21:03 #899Søren PedersenDeltager
Det kan godt være at jeg er lidt fatsvag, men i tabte mig lige der!
Hilsen Søren
- 18. september 2009 kl. 21:04 #900Casper MyslingDeltager
Jeg har heldigvis (belært af Dennis) aldrig påstået at jeg ikke skulle have MR2 igen. :dry:
- 18. september 2009 kl. 21:40 #901Carsten Krall SørensenDeltager
en gang mr2 altid mr2… 😛
- 21. september 2009 kl. 3:21 #903Thomas FunderDeltager
splynk skrev:
…..når han siger hans bil er uden center aflæggerum, uden varmeveksler, og uden dit og uden dat,
tror du så ikke bare det er fordi han IKKE KAN HUSKE hvad der var i hans bil, dengang i sidste årtusinde da han skilte sin bil ad i atomer :silly:….
Jo!! :laugh: :laugh:
…men der sidder – og har altid siddet – sån’ en kølerdims i min
…..og der sidder ikke – og har aldrig siddet – sån’ en “av-min-albue” aflæggerum på min center konsolPS: Det var i dette årtusinde ……liiiige netop 😛
- ForfatterIndlæg
- Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.