Udstødning
- Dette emne har 12 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 13 år, 5 måneder siden af Annette Bibby.
- ForfatterIndlæg
- 30. marts 2011 kl. 18:26 #3516Annette BibbyDeltager
Hej
Vi har tidligere fået opklaret ved Jeres hjælp, at tandremmen på 4 AGE og 4 AGZ er ens.
Men hvad med udstødningsmanifoldene. Er de også ens?Mvh
Ole og Annette
- 30. marts 2011 kl. 18:32 #3517Lars PedersenDeltager
de er ikke fysisk ens, men passer på kryds og tværs :blush:
- 30. marts 2011 kl. 18:45 #3518Annette BibbyDeltager
Tak SPLYNK:)
Så kan vi bede vor lokale mekaniker bestille et system til en 4 AGE selv om vi tror det er en 4 AGZ blok.
Vi tager MR2’en ud af sin CAR COON på lørdag, så må vi se om den er OK, eller grøn af mug.
Mvh
Ole og Annette
- 31. marts 2011 kl. 2:14 #3519Lars PedersenDeltager
at den passer, betyder ikke nødvendigvis at den kan flowe nok til en agz,,det skal dog siges at mellemrøret (flexrøret) vist har samme diameter,
selve manifolden har 2 firkantede rør, hvor age har 2 “mere runde”du kan IKKE bruge bagpotten fra en age til en agz, altså en der kører med kompressor, da den ikke er stor nok, har prøvet i en snæver vending, og den laver for meget modtryk
mener jeg har tjekket prisen hos toyota på komplet agz system, og der var ikke den store forskel.
ps. hvis det KUN er manifolden ville jeg ikke være bange for at bruge en fra en age.
pps. jeg har måske en eller begge dele liggende brugt
- 31. marts 2011 kl. 11:21 #3520Thomas FunderDeltager
[quote=”oleannette” post=3322]et system til en 4 AGE selv om vi tror det er en 4 AGZ blok.[/quote]
Med fare for at komplicere mere end forklare: “4A” er blokken og “GE” eller “GZE” henviser til topstykket.
4A *blokken* findes i to overordnede versioner som hver har nogle variationer:
Tidlig udgave kan kendes på at den har 5 vertikale ‘ribber’ (forstærkninger) i støbningen udvendigt. Denne version benyttes i Corolla/MR2 mv. op til ca. 09.87.
Senere udgave har 7 vertikale ribber. Denne version benyttes bl.a. i MR2 fra ca. 09.87 og bruges også til kompressorudgaven “4A-GZE”. Den senere udgave findes i variationer, bl.a sidder der i 4A blokkene efter ca. 1991 små dysser som sprøjter olie på stemplerne nedefra – typisk kaldet “oliesprøjt”.
Billede af 7-ribbet 4A blok*Topstykket* findes i 4 variationer – men *alle* hedder GE :unsure:
16v topstykke med ‘store’ porte
– Kaldes ofte for “Bluetop fordi teksten på ventildækslerne opr. var blå. Blev benyttet i MR2 op til 09.87 med T-VIS.16v topstykke med ‘store’ porte
– Kaldes ofte for “Redtop fordi teksten på ventildækslerne opr. var røde. Magen til “Bluetop” men blev brugt sammen med den 7-ribbede blok. Derfor farveskiftet. Brugt i MR2 fra 09.87 med T-VIS.16v topstykke med ‘små’ porte.
– Blev brugt da Toyota droppede T-VIS og ses derfor ofte på de såkaldte “140 hestes” motorer fra Corolla som aldrig blev originalt monteret i MR2 med som er et populært valg til eftermontering.20v topstykke findes i “SilverTop” og “BlackTop” (Det tar’ vi en anden dag ;))
Øverst en FE top (irrellevant) Derefter GE ‘smallport’ og nederst GE ‘bigport’.Kompressor versionen findes med både ‘smallport’ og ‘bigport’ topstykke. Bigport var de første versioner (145 HK) som blev monteret i MR2 og ‘smallport’ var de senere udgaver som kun blev monteret i Corolla.
Til sidst og inden jeg bliver overfaldet af alle guru’erne :laugh: Der findes *mange* flere små forskelle på blokke og motorer, men jeg har forsøgt at forklare de største/vigtigste. Mht. datoer var det sådan at Toyota tog det der ‘lå på lager’ derfor kan man godt finde en MR2 fra før 09.87 med en Redtop eller omvandt – men det er vejledende :laugh:
- 31. marts 2011 kl. 17:39 #3521brian helsinghofDeltager
[quote=”splynk” post=3323]at den passer, betyder ikke nødvendigvis at den kan flowe nok til en agz,,det skal dog siges at mellemrøret (flexrøret) vist har samme diameter,
selve manifolden har 2 firkantede rør, hvor age har 2 “mere runde”du kan IKKE bruge bagpotten fra en age til en agz, altså en der kører med kompressor, da den ikke er stor nok, har prøvet i en snæver vending, og den laver for meget modtryk
mener jeg har tjekket prisen hos toyota på komplet agz system, og der var ikke den store forskel.
ps. hvis det KUN er manifolden ville jeg ikke være bange for at bruge en fra en age.
pps. jeg har måske en eller begge dele liggende brugt[/quote]
som jeg læser det så er det kun blok/top der er agze, der er altså ingen kompresser monteret.
hvis der var en kompresser på motoren så er det jo indlysende at det er en agze der ligger i bilen.
så en standart age udstødning klarer det jo fint. - 31. marts 2011 kl. 19:04 #3522Lars PedersenDeltager
baserede mit svar på at der måske ikke var en sc monteret.
men tilføjede at hvis der var, ville det ikke være en god ide at bruge andet en selve manifolden, da potten (evt mellempotte) vil give alt for meget modtryk.
- 7. april 2011 kl. 0:45 #3546Annette BibbyDeltager
Tak til Jer alle for meget instruktive svar.
Vi troede vi havde købt en MR2, Targa fra 1987. Bum.
Sådan er det ikke og det giver problemer med reservedele, da vor, i øvrigt udmærkede, lokale mekaniker ikke kender sådan en svend.
Alt er åbenbart sat sammen af mindst 2 forskellige modeller, måske flere.
Det står fast at der ikke er kompressor monteret. Ventildækslerne er også fra en 4AGE. Jeg har Supercharger-dækslerne liggende.
Tandrem og selve udstødningsrøret skal skiftes. I har allerede slået fast at tandremmen er ens i begge tilfælde. Jeg læser Jeres svar vedr. udstødning sådan, at jeg skal kontrollere faconen på manifoldens udgangsrør når der bestilles ny udstødning. Om det er et udstødningsrør til en AGE eller AGZ er hip som hap, både prismæssigt og monteringsmæssigt hvis blot faconen på rørerne passer på manifolden?Mvh
Ole
- 7. april 2011 kl. 11:17 #3547Thomas FunderDeltager
Hej Ole,
Jeg tror at der er en god chance for at der er nogen herinde der har et manifold liggende.
Det lyder som om du ‘bare’ skal ha’ et helt almindeligt. Hva’ er problemet med udstødningen? – er der hul ved cyl. 3?
- 7. april 2011 kl. 16:31 #3548Lars PedersenDeltager
er ret sikker på jeg har begge modelller liggende 🙂
- 7. april 2011 kl. 22:24 #3551Annette BibbyDeltager
Jeg tror ikke der er noget galt med manifolden. Vi skal bare have et nyt udstødningsrør, da det vi har nu er tæret, specielt er de to afgangsrør under kofangeren næsten væk.
Det er ikke til at vide hvilke stumper sælgeren/hans ven, har skruet på bilen, så tak for tipset med at kontrollere manifolden inden vi bestiller nyt udstødningsrør.
Vore nervesystemer er blevet stærkt svækket efter vor stigende kommunikation med Jer, jeg er begyndt at læse reparationshåndbogen som en roman. Bl.a. kan jeg se at der skal være 4 vacuum-slanger fra T.VIS enheden, vor bil har kun een; men i stedet 2 huller uden studs og en med tilproppet studs. Der må jo mangle vacuum styring af eet eller andet.
Jeg har også læst den udmærkede anvisning på udluftning af kølesystemet. Jeg ser nu bobler i systemet for mit indre blik og er blevet overbevist om, at en specialist må se på hele bilen. Hvem kan i anbefale?Venlig hilsen
Ole
- 8. april 2011 kl. 17:42 #3554Carsten Krall SørensenDeltager
Hej Ole
Hvor fra i landet kommer I?? Så er vi sikkert flere som gerne vil hjælpe.
Hilsen carsten:laugh: :laugh: 🙂 🙂 B) - 8. april 2011 kl. 20:17 #3557Annette BibbyDeltager
Hej Carsten
Vi kommer fra Falling ved Ørting (Odder)
Tak for tilbuddet.
Hilsen
Ole og Annette
- ForfatterIndlæg
- Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.