Udluftning af køle vands system

Viser 8 svartråde
  • Forfatter
    Indlæg
    • #602

      Hej alle.

      Er der nogen som kan hjælpe mig ang udluftning af køl anlæg mener at kunne huske at vores formand en gang havde lavet en rigtig fin vejledning. Er der mon nogen som ligger inde med den???????
      Håber det..
      Hilsen krall 🙂

    • #614

      Mit bud er:

      Du løsner de tre udluftningsskruer (NÅR DE ER KOLDE!- ellers knækker de!)
      som sidder:
      1. ved termostatuset på gearkassen/i enden af motoren med den slange som går op til beholderen.
      2. ved varme apperatet ved torpedopladen bag plastikskjoldet.
      3. på køleren.

      Nogen mener det er en fordel at løfte bagenden, sådan stiger evt. luftlommer i de lange rør under bilen op til bagenden og bliver luftet ud af slangen på termostat huset.

      Monter de plastikslanger der følger med bilen, de ligger typisk ved varmeapperatsskruen bag plastikken.
      Strip de to forreste op af støtte pinden til fronthjelmen sådan at væsken kan stige op i slangerne.
      Den bageste i motorummet skal ligeledes sættes sådan at du kan se væske stige opad.
      Skru kølerdækslet af til højre i motorummet også kaldet sikkerheds dæksel.
      Påfyld evt. manglende kølervæske, værd opmærksom på ikke at blande væsketyperne!
      Åben hanerne helt.
      Start så bilen.
      Lad den gå tomgang, til den bliver varm og åbner termostaten så vandet cirkulerer ud i køleren.
      Tjek løbende om der skal efterfyldes kølervæske.

      Når termostaten er åben og vandet cirkulerer så kan der med fordel “pumpes/malkes” på de store kølerslanger ved køleren, der vil typisk kommer luft op i slangen på udluftnings hanen ved køleren.

      Når der ikke kommer mere luft og vand niveauet i slangerne er lige højt (ved vandret stående bil) så lukkes for alle tre haner.
      De kan være svære at lukke når de er blevet varme da de har udviget sig, men værd sikker på at de er lukkede 100%
      Kør en tur på ca 15 km og luft ud igen efter ovenstående procedure.

      held og lykke
      Hilsen Søren

    • #615

      jamen det lyder da åenbart enkelt. Det vil jeg prøve så den er klar til træf om 2 uger.
      mange tak
      Krall B) 🙂

    • #616
      Lars Pedersen
      Deltager

      fin beskrivelse,

      min erfaring er dog at plast udluftningsskruerne skal løsnes når de er varme, da de lettere knækker når de er kolde,

      plast udvider sig ikke, det gør jern 😉 desuden er plast mere skørt og sprødt når det er koldt

    • #621

      Jeg har nu også altid gjort det mens kølevandet var lunt.
      Altså f.eks. 10-15 min efter køretur.

      Den fine artikel der beskrev det på det gamle site bør vel flyttes over.
      Er ret sikker på at den har hjulpet MANGE.

    • #633

      Her er så budt op til dans, find selv på nye tidspunkter for løsning af udluftsskruerne 🙂

    • #637

      ja det er jo ikke nemt….GG mmen den ene plast skrue er åbenbart knækket for den tidlugere ejer,men kun den ene vinge så mon ikke det kan lade sig gøre, enten varm eller kold!!!!! 🙂 🙂

    • #639
      Lars Pedersen
      Deltager

      faktisk tror jeg mest de knækker fordi nogen voldspænder dem 😛

    • #716

      ja så er det sku klaret og jeg tror sku også man skal passe på ikke at spænde dem for hårdt. men nu er den køre klar igen til træffet…….. 🙂

Viser 8 svartråde
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.