Toyota kompressor
- Dette emne har 10 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år, 7 måneder siden af Lasse Dam.
- ForfatterIndlæg
- 9. juni 2009 kl. 22:52 #244Lasse DamDeltager
Kortere version af indlæg, da tidligere gik i kage og ikke orker at genskrive min lille stil 🙂
Har en SC14 som skal monteres på min MR2 AW11 som kører med en 4agze motor.
Spørgsmål går så på standen af denne kompressor jeg har modtaget da jeg ikke selv har stået med sådan en svend mellem hænderne før.
Stand:
– Hvor frit skal rotorerne kunne snurre? (hvor løst skal lejerne dreje)
– Der er et porøst sort støvlignende lag på rotorerne?
– På spidserne af rotorerne er der slidmærker som om de har gået en smule imod kompressorhuset. Hvor pernitten er sådan en kompressor mht. slid?
– Skal kompressoren lave en lyd når man snurre den med hånden? (regner selvf. ikke med en hvinen som den en motors omdr. kan frembringe)Reservedele:
– Kan sådanne skaffes og hvis ja. Hvilke dele kan man købe?
– Kan sådan en enhed skilles helt ad of renovere (lejer, rotorere, pakninger, osv?)Går stærkt ud fra at SC12 og 14 er ens at renovere og i har jo lidt erfaring i SC12’ere.
Vil være meget ked af bare at smide den ud eller skulle returnere til uhjælpsom sælger da SC14’ere fra 1ggze’ere ikke lige hænger på træerne.
Er godt klar over at det muligvis havde være lige så nemt at montere turbo, men har set mig varm på dette projekt og har en komplet guide til mont. af den større..
anden info vedr. disse utrolige maskiner meget velkommen :laugh:
mvh. ACE
- 10. juni 2009 kl. 12:26 #257Johnny FriisKeymaster
Har selv en SC14.
Den skal snurre rimelig frit, rotorerne skal idielt set ikke røre vægene eller hinanden.
Ja, der er et sort lag på rotorerne som skal være uden store skader.
Slidmærker på spidserne betyder ikke det store (alt er selvfølgelig relativt)…Spørgsmålet om lyden er lidt svært at svare på, en lyd laver den jo altid :cheer:
En SC12 / SC14 kan mig bekendt ikke renoveres ud over pakninger, o-ringe og olie. Der findes ikke andre
reservedele, heller ikke lejer.Jeg har set folk på bilgøjlerriet sælge renoverede SC12’er og de har været fulde af løgn!!!
- 10. juni 2009 kl. 14:59 #258Lasse DamDeltager
Johnny F.. med fare for at lyde lidt påtrængende. Kunne det så lade sig gøre at du kunne tage et lille kig på min.. er som sagt helt grøn på lige præcis dette område. Kommer selvfølgelig an på hvor i DK du kommer fra 🙂 ..
Kan det virkelig passe at man ikke kan skifte lejer og rotorere? Hvis man fx. kunne finde ud af hvilke lejer der sidder i. Behøver jo ikke komme fra toyota’s lager.
Hvilken pris vil du mene en SC14 bør stå i?
- 10. juni 2009 kl. 18:01 #260Johnny FriisKeymaster
Vil da gerne tage et tjek på den hvis du kan komme i nærheden af Fredericia.
Desværre kan det godt passe at man ikke kan få rotorer og lejer. Adskillige, også i udlandet har forsøgt, også lejer fra andre end Toyota.Priserne svinger fra det rørende billige til det sindsygt dyre :unsure:
- 11. juni 2009 kl. 3:43 #269Lars PedersenDeltager
lejerne er iøvrigt limet i.
som jeg sagde til dig,,,duer den ikke, så smid den væk og find en der er i bedre stand 😉
- 12. juni 2009 kl. 0:19 #287Lasse DamDeltager
Søgte lidt på nettet og fandt det her indlæg på MR2OC:
http://www.mr2oc.com/showthread.php?t=61158&page=1&pp=30
Der står stort set alt om kompressorerne og deres opbygning/genopbygning. Men som før nævnt så lader det til at nye lejer ikke kan skaffes.. dog kan de eksisterende godt pilles ud (skal man for at komme til en bestemt pakning) ved at varme området meget op og præsse lejet ud.
Der nævnes også at det højest sansyneligt ikke er lejet der er slidt hvis der er noget galt men at det bare trænger til at blive smurt igen.
Det sorte lag på rotorerne er en slags pakning for at de kan slutte tæt mod hinanden (rotorerne) og de slidmærker der er på “spidserne” er der fordi pakningslaget bliver slidt til og dermed danner en passende tætning.
Det er i hvertfald hvad jeg har læst mig til 🙂
Johnny F.. Kommer fra Herning området så er jeg da interesseret i. Vil jo gerne have kigget på det så jeg event. kan få taget kontakt til sælger hurtigst muligt mht. returnering (selvom forhåbningerne ikke er store)
Har smidt dig en privat besked med nummer hvis du stadig er interesseret i at tage et kig.
Splynk.. narhaj.. pilles hvor der pilles kan.. det er jo et langtidsprojekt så har tiden til alt det unødvendige 😛
- 12. juni 2009 kl. 0:38 #289Lars PedersenDeltager
mind mig lige om at holde en vis afstand hvis vi mødes,,,er ikke meget for det der såkaldte “pillen” :unsure: :woohoo:
- 13. juni 2009 kl. 13:42 #294Lasse DamDeltager
Fik lige en pludselig indskydelse..
De her roots kompressorere har et ry for at blive pænt varme, og det hjælper vel ikke ligefrem op det at de får et større remhjul på.. så hva nu hvis man smed en oliekøler på dem? kunne man så sikre længere levetid og event mindre risiko for ekspansionsskade? … ved godt at SC12 og 14’erne er robuste nok, men var også bare lige en flygtig tanke?
- 13. juni 2009 kl. 14:31 #297Lasse DamDeltager
splynk skrev:
mind mig lige om at holde en vis afstand hvis vi mødes,,,er ikke meget for det der såkaldte “pillen” :unsure: :woohoo:
men det er ellers så rart :woohoo: … arrr prøver at holde det på det et minimum og helst til damerne
- 14. juni 2009 kl. 20:48 #306Johnny FriisKeymaster
hmmmm, de der personlige beskeder er der sikkert et sted men jeg kan altså ikke finde dem. Ace, ring på 40303953, helst først i morgen da jeg er rimelig flad efter en weekend i skoven… :blink:
- 25. juni 2009 kl. 16:45 #377Lasse DamDeltager
Takker for hjælpen Johnny og de gode råd.. rart at man kan få lidt hjælp når man nu har brug for det 🙂
- ForfatterIndlæg
- Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.