Tomgangs problem + renovering af støddæmpere

Viser 4 svartråde
  • Forfatter
    Indlæg
    • #7040
      Michael
      Deltager

      Hej

      Min MR2 er en MK1a fra 1985.
      Jeg har et problem med tomgangs justeringen.
      Det er ikke muligt at justerer tomgang længere ned end 1000 rpm. Justering skruen er skruet helt i bund.
      – Jeg har forsøgt følgende ting:
      Fjerenet vacuum staten, og blokeret måle punkter på gas spjælsd huset, det bevirker at tomgangen faldt fra 1100 til 1000 rpm.
      – Har mistanke om at der er en utæthed i gas spjæld huset, derfor har jeg blokeret indsugningen, hvorefter motoren staller straks. Altså en evt utæthed skal findes i gas spjæld huset.
      – Har lukker kold starts systemet, for at undersøge om evt utæthed findes her, men problemt forsvandt ikke.
      – Har forsøgt at skrue tomgangs skruen op, for at se om der skulle være noget som blokerer tomgangs luft kanalen, men skrue er ikke til at få op.

      Findes der nogen som skulle sidde inde med en god ide vil frygteligt gerne høre om den?

      Min anden lille udfordring for denne sæson er stød dæmperne, Kan man renovere dem som sidder på bilen (de er standard), til gas stød dæmpere.

      Med venlig hilsen

      Michael.

    • #7041
      Thomas Funder
      Deltager

      Hej Michael,

      Tomgang ved ca. 1000 o/min er ikke usædvanligt? Hvor langt ned vil du ha’ den? Er det kold eller varm?

      I tomgangstinstand har 4AGE’en ‘omdrejningsbegrænser’ omkring 1600-1800 o/min. Hvis du havde en utæthed i indsugningen ville din motor stå og svinge mellem 900 og de 16-1800 o/min.

      Men hvis du mener der er noget galt så start med at checke at dit kølesystem er udluftet *korrekt*? Luft i kølelsystemet er årsag til 95% af alle tomgangsproblemer. Er du i tvivl så se her

      Dernæst check din tænding.

      Endelig kan du lige checke din TPS 🙂

      Mht. støddæmpere så kan du sagtens skifte til gas. Der skal ledes lidt men du kan få gas “patroner” der passer lige ned i dine fjederben – findes eks. på eBay. Husk klemme til næsen når du skiller dem ad 😉

    • #7042
      Michael
      Deltager

      Hej Thomas.

      Rigtigt mange tak for dit svar.

      Jeg mistænkte også selv køle systems påvirkning af gas spjæld huset.
      Derfor blokerede jeg systemet, med gaffa tape. derved blev den lidt “tricky”, at få startet, men problemet forsvandt desværre ikke.
      Jeg vil nu søge i de retninger du beskriver, tænding og TPS.
      Undskyld min uvidenhed, men hvad er TPS? og hvad kan man undersøge i denne enhed?

      Hvilke slags gas patroner skal jeg søge efter? (på årgangen af bilen?)

      Klemme til næsen, hvad er der stinker i denne forbindelse?

      Med venlig hilsen
      Michael.

    • #7044
      Thomas Funder
      Deltager

      Selv tak, det er det klubben er her for 🙂

      TPS = Throttle Position Sensor

      Se mere om justeringen i værkstedsmanualerne eller her:
      http://padandwheels.com/mr2/TPS/tps.html

      Støddæmpere findes der en del af. Nogle kræver lidt detektivarbejde at finde, især de to “bedste” Tokico og Koni.

      Men et eksempel jeg lige kunne finde er KYB:
      [ebay]330746341285[/ebay]

      Lugtgenerne kommer når du skiller de originale dæmpere ad. Den originale organiske olie minder i næsen om mosevand der er over sidste salgsdato :sick: 😉

    • #7046
      Bjarne Olesen
      Deltager

      Hejsa
      Jeg har lige skiftet støddæmpere i min ’85-er, hvor jeg skiftede til gul koni. Dem købte jeg hos refako. Der var nogle ugers leveringstid, da de lige skulle have nogen lavet først. Men de findes.
      Og det er sandt nok – den gamle olie lugter ikke fantastisk. :sick:

Viser 4 svartråde
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.