tandremsknæk
- Dette emne har 16 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 12 år, 5 måneder siden af
Dennis Maigaard.
- ForfatterIndlæg
- 15. august 2012 kl. 21:49 #5553
Mark S.
DeltagerNej bare rolig jeg har ikke knækket noget men spekulerede lidt.
På den alm. AW11 kan remmen vist godt knække uden der sker noget ikke?
Er der nogen som har prøvet det? og efter hvor mange Km? Kunne være sjovt
at vide hvor længe den kan køres.Men på SC udgaven går det vist galt, Ikke?
Hvad siger Die Gurus, hvor længe kan man køre de 2 modeller?
- 15. august 2012 kl. 22:04 #5555
Thomas Funder
DeltagerAlle 4ag motorer er så vidt jeg ved “non-interference” motorer så remmen *teoretisk* godt kan knække uden der sker noget.
MEN! Da tandemen oftere knækker ved 4000 end 1400 o/min så kan en ventil på vej ned sagten møde et stempel på vej op alene på intertien – og så er det rent held hvad der sker 😮
Jeg mener at det officielle interval er 90k km.
- 15. august 2012 kl. 22:25 #5557
Dennis Maigaard
Deltagerwhoooop! – her er der noget jeg ved noget om!
Jeg har knækket 2 tandremme, begge under fuld skrald. Den ene på en std 116hk 4age og.. hold nu fast.. den anden på en 145 hk 4agze..
Begge motorer var kørende igen med ny tandrem…
Den 1. skyldtes gaaaaaaaaammel tysk tandrem, som dog lige overlevede en tur til saint tropez, men en tur til sjælland kunne den ikke klare. 😀
Agze knækket skyldtes at remmen var spændt for hårdt.. ik splynk?
Dennis
- 15. august 2012 kl. 22:39 #5558
Mark S.
Deltagerorv høhø nu bliver det spændende.
Det der ved enertien forstår jeg ikke, hvis ventilerne ikke kan røre stemplerne er omdr vel ligegyldigt?
lyder spændende med SC også jeg troede åbenbart forkert om den.
Begge overlever altså hvis ikke nogen protesterer.
Men hvor længe kan en rem køre? Hvis der ikke er nogen mislyde fra strammerhjulet er der vel ingen grund til at skifte……bok bok. - 16. august 2012 kl. 9:06 #5562
Lars Pedersen
Deltager[quote=”Dennis Maigaard” post=5375]
Agze knækket skyldtes at remmen var spændt for hårdt.. ik splynk?Dennis[/quote]
Kender jeg intet til, jeg var der ikke, og er som altid helt og aldeles uskyldig :kiss:
- 16. august 2012 kl. 11:10 #5568
Johnny Friis
KeymasterThomas forklaring med enertien er ikke helt i skoven. Ved højt omdrejningstal kan ventilerne faktisk godt “flyde”, dvs. at de ikke følger knasten 100%, og dermed kolidere med stemplet.
Det er set på andre non-interference motorer…Problemet med tandremme er at man ikke kan se på dem om de knækker lige om lidt…, bok bok 😉
- 16. august 2012 kl. 11:56 #5571
Thomas Funder
Deltager…hvilket bringer mig til min gamle kæphest :cheer:
Jeg vil vove den påstand at der er knækket flere tandremme pga. af den ##”¤¤¤% remstrammer fjeder end pga. alder/ren slitage. Jeg har personligt se to knække fordi fjederen knækker af, ryger ned i bundskjoldet og høvler tandremmen over – det tar’ ca. 20 sek. 🙂
Så *hvis* du skifter tandrem så ta’ for h…. den sk…. fjeder af (gul pil til højre) :laugh: :laugh:
Når remstrammer hjulet først er spændt fast har fjederen *ingen* funktion længere…..altså ikke ud over at bidrage til spændingen 🙂 :cheer: - 16. august 2012 kl. 15:16 #5591
Mark S.
DeltagerNjo men ventilerne kan da vel svømme alt det de har lyst til, det er da ikke værrer end hvis remmen knækker så går timing jo med garanti i skoven og så vil jeg jo påstå at det er ligegyldigt om det er med 1 RPM eller 10000. Man vil få benzin i udst. og noget gas blæst ind i indsugningen men det sker der vel ikke meget ved. Humlen er vel er stempler og ventiler ikke kan røre hinanden og dermed ingen skade ske, eller lad os høre nogle flere historier fra den virkelige verden.
- 16. august 2012 kl. 15:49 #5594
Johnny Friis
KeymasterDet har intet med timing at gøre, men at ventilerne ved høje omdrejninger åbner mere end knasten foreskriver, ellers sagt på en anden måde, ved fuld løft vil der være et spillerum mellem knast og ventil. Ja, det er sku svært at forklare, men et faktum er det altså…
- 16. august 2012 kl. 15:52 #5596
Dennis Maigaard
Deltagerdet kan nu godt være… men begge mine er knækket med fuld skrald… ihvertfald over 5000 omdr…og der var INGEN tegn på at de havde ramt hinanden da jeg senere skildte det fra hinanden.
men skift nu bare den tandrem.. det koster jo ikke alverden og tager en times tid i garagen…
- 16. august 2012 kl. 16:29 #5600
Mark S.
Deltagerjo forstås godt at de kan åbne mere ved meget høje RPM, men så er det er jo kun noget som kan ske med remmen på, for når den knækker går der næpper mange ms før knasterne står stille og så er det ikke rigtigt relevant, så det er vist en meget hypotetisk sag i denne sammenhæng.
At Dennis har haft begge motorer til at overleve knæk lyder derimod som den rette forklaring, hvem har flest km på tandremmen, bok bok. - 16. august 2012 kl. 17:09 #5601
Johnny Friis
Keymasterhmmmm, nu var det jo ikke for at påstå at det kunne/ville ske på en 4AGE, men bare for at pointere at der ingen garanti er for at det ikke kan ske på en non-interference motor. At Dennis er sluppet heldigt fra det 2 gange tyder i det mindste på at det er usansynligt på en 4AGE…
De omtalte milisekunder efter at remmen er knækket er rigeligt og slet ikke hypotetisk. Faktisk indgik problematikken i undervisningen da jeg stod i lære som automekaniker og har også selv oplevet det et par gange på kunde biler. Ja, ja, det er 100 år siden, I know 🙂Uanset, så vil jeg ikke anbefale dig at udfordre skæbnen, og få skiftet den tandrem.
Det kunne jo være at en knækket tandrem næste gang du rammer omdrejningsbegrænseren vil give et andet resultat en Dennis har oplevet!!! - 17. august 2012 kl. 10:30 #5609
Lars Pedersen
DeltagerJohnny, dengang du stod i lære var bilerne jo udstyret med dampkedler, så det er helt klart ikke relevant hvad du lærte dengang :huh:
- 17. august 2012 kl. 10:56 #5611
Johnny Friis
KeymasterOg det skulle så lige komme fra dig…, gamle mand 😛
- 17. august 2012 kl. 11:16 #5613
Lars Pedersen
DeltagerMan skal jo kaste med sten mens man stadig står oprejst ikke sandt 👿
- 17. august 2012 kl. 16:12 #5614
Mark S.
DeltagerBok bok bok chicken McFly’s
Dennis er en rigtig mand. - 17. august 2012 kl. 17:32 #5615
Dennis Maigaard
Deltagerjoe, men det er jo aldrig belejligt når skidtet knækker… den ene gang var på vej til træf på sjælland og den anden gang på vej til noget streetrace.. mega nederen begge gange..
- ForfatterIndlæg
- Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.