tandremsknæk

Viser 16 svartråde
  • Forfatter
    Indlæg
    • #5553
      Mark S.
      Deltager

      Nej bare rolig jeg har ikke knækket noget men spekulerede lidt.
      På den alm. AW11 kan remmen vist godt knække uden der sker noget ikke?
      Er der nogen som har prøvet det? og efter hvor mange Km? Kunne være sjovt
      at vide hvor længe den kan køres.

      Men på SC udgaven går det vist galt, Ikke?

      Hvad siger Die Gurus, hvor længe kan man køre de 2 modeller?

    • #5555
      Thomas Funder
      Deltager

      Alle 4ag motorer er så vidt jeg ved “non-interference” motorer så remmen *teoretisk* godt kan knække uden der sker noget.

      MEN! Da tandemen oftere knækker ved 4000 end 1400 o/min så kan en ventil på vej ned sagten møde et stempel på vej op alene på intertien – og så er det rent held hvad der sker 😮

      Jeg mener at det officielle interval er 90k km.

    • #5557

      whoooop! – her er der noget jeg ved noget om!

      Jeg har knækket 2 tandremme, begge under fuld skrald. Den ene på en std 116hk 4age og.. hold nu fast.. den anden på en 145 hk 4agze..

      Begge motorer var kørende igen med ny tandrem…

      Den 1. skyldtes gaaaaaaaaammel tysk tandrem, som dog lige overlevede en tur til saint tropez, men en tur til sjælland kunne den ikke klare. 😀

      Agze knækket skyldtes at remmen var spændt for hårdt.. ik splynk?

      Dennis

    • #5558
      Mark S.
      Deltager

      orv høhø nu bliver det spændende.
      Det der ved enertien forstår jeg ikke, hvis ventilerne ikke kan røre stemplerne er omdr vel ligegyldigt?
      lyder spændende med SC også jeg troede åbenbart forkert om den.
      Begge overlever altså hvis ikke nogen protesterer.
      Men hvor længe kan en rem køre? Hvis der ikke er nogen mislyde fra strammerhjulet er der vel ingen grund til at skifte……bok bok.

    • #5562
      Lars Pedersen
      Deltager

      [quote=”Dennis Maigaard” post=5375]
      Agze knækket skyldtes at remmen var spændt for hårdt.. ik splynk?

      Dennis[/quote]

      Kender jeg intet til, jeg var der ikke, og er som altid helt og aldeles uskyldig :kiss:

    • #5568
      Johnny Friis
      Keymaster

      Thomas forklaring med enertien er ikke helt i skoven. Ved højt omdrejningstal kan ventilerne faktisk godt “flyde”, dvs. at de ikke følger knasten 100%, og dermed kolidere med stemplet.
      Det er set på andre non-interference motorer…

      Problemet med tandremme er at man ikke kan se på dem om de knækker lige om lidt…, bok bok 😉

    • #5571
      Thomas Funder
      Deltager

      …hvilket bringer mig til min gamle kæphest :cheer:

      Jeg vil vove den påstand at der er knækket flere tandremme pga. af den ##”¤¤¤% remstrammer fjeder end pga. alder/ren slitage. Jeg har personligt se to knække fordi fjederen knækker af, ryger ned i bundskjoldet og høvler tandremmen over – det tar’ ca. 20 sek. 🙂

      Så *hvis* du skifter tandrem så ta’ for h…. den sk…. fjeder af (gul pil til højre) :laugh: :laugh:
      Når remstrammer hjulet først er spændt fast har fjederen *ingen* funktion længere…..altså ikke ud over at bidrage til spændingen 🙂 :cheer:

    • #5591
      Mark S.
      Deltager

      Njo men ventilerne kan da vel svømme alt det de har lyst til, det er da ikke værrer end hvis remmen knækker så går timing jo med garanti i skoven og så vil jeg jo påstå at det er ligegyldigt om det er med 1 RPM eller 10000. Man vil få benzin i udst. og noget gas blæst ind i indsugningen men det sker der vel ikke meget ved. Humlen er vel er stempler og ventiler ikke kan røre hinanden og dermed ingen skade ske, eller lad os høre nogle flere historier fra den virkelige verden.

    • #5594
      Johnny Friis
      Keymaster

      Det har intet med timing at gøre, men at ventilerne ved høje omdrejninger åbner mere end knasten foreskriver, ellers sagt på en anden måde, ved fuld løft vil der være et spillerum mellem knast og ventil. Ja, det er sku svært at forklare, men et faktum er det altså…

    • #5596

      det kan nu godt være… men begge mine er knækket med fuld skrald… ihvertfald over 5000 omdr…og der var INGEN tegn på at de havde ramt hinanden da jeg senere skildte det fra hinanden.

      men skift nu bare den tandrem.. det koster jo ikke alverden og tager en times tid i garagen…

    • #5600
      Mark S.
      Deltager

      jo forstås godt at de kan åbne mere ved meget høje RPM, men så er det er jo kun noget som kan ske med remmen på, for når den knækker går der næpper mange ms før knasterne står stille og så er det ikke rigtigt relevant, så det er vist en meget hypotetisk sag i denne sammenhæng.
      At Dennis har haft begge motorer til at overleve knæk lyder derimod som den rette forklaring, hvem har flest km på tandremmen, bok bok.

    • #5601
      Johnny Friis
      Keymaster

      hmmmm, nu var det jo ikke for at påstå at det kunne/ville ske på en 4AGE, men bare for at pointere at der ingen garanti er for at det ikke kan ske på en non-interference motor. At Dennis er sluppet heldigt fra det 2 gange tyder i det mindste på at det er usansynligt på en 4AGE…
      De omtalte milisekunder efter at remmen er knækket er rigeligt og slet ikke hypotetisk. Faktisk indgik problematikken i undervisningen da jeg stod i lære som automekaniker og har også selv oplevet det et par gange på kunde biler. Ja, ja, det er 100 år siden, I know 🙂

      Uanset, så vil jeg ikke anbefale dig at udfordre skæbnen, og få skiftet den tandrem.
      Det kunne jo være at en knækket tandrem næste gang du rammer omdrejningsbegrænseren vil give et andet resultat en Dennis har oplevet!!!

    • #5609
      Lars Pedersen
      Deltager

      Johnny, dengang du stod i lære var bilerne jo udstyret med dampkedler, så det er helt klart ikke relevant hvad du lærte dengang :huh:

    • #5611
      Johnny Friis
      Keymaster

      Og det skulle så lige komme fra dig…, gamle mand 😛

    • #5613
      Lars Pedersen
      Deltager

      Man skal jo kaste med sten mens man stadig står oprejst ikke sandt 👿

    • #5614
      Mark S.
      Deltager

      Bok bok bok chicken McFly’s
      Dennis er en rigtig mand.

    • #5615

      joe, men det er jo aldrig belejligt når skidtet knækker… den ene gang var på vej til træf på sjælland og den anden gang på vej til noget streetrace.. mega nederen begge gange..

Viser 16 svartråde
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.