Tændings tidspunkt 10 grader?

Viser 26 svartråde
  • Forfatter
    Indlæg
    • #2386

      Mojns

      Efter bogen skal min MR2 stå 10 grader før top, og man skal huske at luse i stikket.
      Midterste mærke er 10 grader right?

      Nogen vil mene at det er muligt at få en kvikkere fornemmelse ved at justere tændingen “lidt før”

      Det lyder jo tilsmilende men hvad er risikoen ved det? Kunne den brænde en ventil eller hvad kan der i værstefald ske?
      Bule i forskærm, flere fluer på fronten måske 🙂

      Kom med jeres teorier eller erfaringer.

      Tænker på at få den rullet på rullefelt og justeret, men hvad nu hvis?

      Hilsen Søren

    • #2387

      bare stil den på det første mærke, så kører det for dig…………….

    • #2388

      Hå Hå :blink: er det virkelig rigtigt :S

    • #2390

      jep

    • #2391
      John Andrews
      Deltager

      Min står 10 før TDC. Den kører perfekt. Du skal ikke stille den anderledes med mindre du har tryk til tuning. Du kan stille på systemet med SAFC, men det er kun med Wideband osv.. Det tror jeg ikke du har på – Man ved aldrig 😀

    • #2398
      Johnny Friis
      Keymaster

      Der kan sikkert vindes lidt ved at få rullefelt manden til at finde den helt rigtige indstilling til netop din motor. De 10 grader før top som Toyota angiver er den indstilling som gennemsnitlig er bedst for alle 4AGE’er. Den optimale indstilling varierer fra motor til motor.
      Det skyldes at de ikke er 100% ens ab fabrik.

      Men om det kan betale sig er en anden sag…

      Mit gæt er i bedste fald en gevindst på 5hk…, som sikkert ikke vil kunne mærkes alligevel.

    • #2399
      John Andrews
      Deltager

      Det gælder ikke kun for 4age. Og nej, det kan ikke betale sig. Det er en procentvis forbedring, og med et lavt starttal vil effektforøgelsen også være ringe. Jeg tror ikke engang det giver 5hk.

    • #2400

      ja nu får vi at se i morgen, spændende 🙂

    • #2405
      Lars Pedersen
      Deltager

      selvfølgelig kan det da betale sig at køre hårdere på tændingen hvis det er muligt !
      sammen med en mere oktan holdig benzin er der faktisk lidt at hente

    • #2408
      John Andrews
      Deltager

      Ja, men med en standard som udgangspunkt + udgiften til rullefelt med Wideband og hele molovitten ?.. Det er da hvis kun, hvis man enten er rig eller får rigeligt med rabat på feltet, det kan svarer sig.

    • #2410

      Med en standart motor har man jo alt at vinde, intet at tabe :kiss:

    • #2416
      Lars Pedersen
      Deltager

      kan godt se at 500-800 kr for et rullefelt kan vælte selv det største mr2 projekt,
      alle rullefelter med bare lidt respekt for sig selv har en wb sonde de kan smide i røven på bilen, så det er inkluderet i prisen

      syntes det er noget ævl at sige det ikke kan betale sig. men det er så bare min mening.

    • #2417
      Johnny Friis
      Keymaster

      ævl…. hmmm..

      Gad sku godt møde ham der har så følsom en røv at han kan mærke forskel på f.eks 120 og 125 hk, for slet ikke at snakke om at se det…

      Tja, bare min mening 😉

      Hvor mange gange skal bilen rulles før man har fundet den optimale indstilling?
      Er det realistisk for 500-800kr ?

      Husker at Thomas og jeg lavede lidt acc tests engang, ja, det må jo være ca. 8 år siden nu 😉
      Hans var standard, ydelse vides ikke, min var rullet til 142hk med slebne knaster. Når man kompenserer for dårlige chaffører m.m. var forskellen absolut minimal.
      Min pointe er at der skal en overraskende stor ydelsesforøgelse til før det er mærkbart.

    • #2418
      Lars Pedersen
      Deltager

      om det er mærkbart er jo en helt anden sag,

      en minimal forskel er jo også en forskel,
      i lavede en test, og man kan vel sige at hvis den minmale forskel gør at den ene bil kommer i mål før den anden. hvor minimal er den så ?

      men at sige at det ikke kan betale sig, er noget andet.

      der er ingen tvivl om at der kan hentes ydelse, om ikke andet så på papiret, og det beviser jo at der er noget at hente,

      jeg giver 300 kr i timen på felt, så vil da påstå at prisen er inden for rammerne.

      på en org. boks, der ikke er noget at justere på, ud over tænding, ja måske lige ud over elektroede afstand, som næppe har den store indflydelse.
      vil det kunne klares på under 1 time

    • #2419

      Ta daaa!!!

      Jeg fikn den rullet i går, dog med et nedslående resultat.

      Faktisk har en original 116 hk MR2 der er søndertæsket kun 108 hk.

      Men Men Men – jeg kan mærke at den har et væsentligt jævnere træk… efter vi justerede den og vi hentede faktisk 8 hk men den stod og så forkert i tænding ved første test, så hvis udgangspunktet er måling som den var da jeg kom har vi hentet 8 hk, men hvis udgangspunktet er 10 grader før top har vi minimeret den negative afvigelse med 8 hk dvs. fra 116 til 108 hk.

      Nu er min tanke om der kan justeres lidt på TPS og evt skifte luftmængdemåler så man kan hente de sidste 8 gamle krikker hjem i folden igen.

      Tunger vil sige at, hvergang man ruller en bil smider den 1 hk væk, ah ka det pas?

      Og ja det er en lam bil :S jeg har spar mig blot for de bemærkninger :kiss:

      Kærlig hilsen Søren

    • #2420
      Johnny Friis
      Keymaster

      Splynk – ordkløveri…

      Søren, Det er vist ingen hemmelighed at der er stor forskel på hvad rullefelter måler. Mener det var FDM der engang bragte en sammenligning mellem rullefelt målinger rund omkring i landet hvor de påviste en forskel på op til 10%. Så måske mangler den slet ikke 8 heste 😉

    • #2421

      Hvad sagde jeg… :laugh:

      Du har altid sagt at den motor gik pisse godt, og den kunne følge med de fleste osv osv. – og som jeg sagde til dig i telefonen :

      If it aint broken – don´t fix it!

      Det eneste du nu har fået ud af det her, er at du ikke synes din motor er så lækker som den var før, og du har endda givet penge for det. :laugh:

    • #2422
      Lars Pedersen
      Deltager

      ordkløveri ? kald det hvad du/i vil
      kan man finde mere ydelse GØR det altid en forskel, det kan man på ingen måde snakke sig udenom

      tjae, min gamle ke70 skal yde 65 hk,

      fik justeret karburator på rullefelt

      endte med at finde 15 hk,,og 20 nm,, TRO MIG

      det gjorde en temmelig mærkbar forskel,

      kom med for lidt, kørte derfra med 72,6 hk

      her er lidt flere hyppere:

      KE70 med Lexus V8 4.0L 32v + GT45 Turbo

      503,4 HK / 602 NM @ 0,8 Bar 😉

    • #2423
      John Andrews
      Deltager

      Dennis, Godt svar, 😀

      Lars, nu er 15hk ud af 65 nok også en lidt større forskel end 8 ud af 116.. Det du stilte op der, var verdens dårligste regnestykke.. men det vidste du sikkert fra starten.

      Søren, jeg synes det er trist, at din bil viser mindre, men ét er, at den er slidt – den vil tabe noget over årene. Noget andet er, som Johnny også er inde på, at feltet MEGET LET kan måle forkert.

      Man bruger jo ikke et felt til at finde HK.. Man bruger det til at justere med. Idet der på standard styreboks ikke er meget at justere ind, koster det dig bare penge at gøre. + du mister noget :kiss: overfor den, hvis den viser mindre på skærmen.

    • #2424

      Jeg har intet problem med at den ikke viser de 116 hk fordi jeg var jo glad for den før den blev rullet og det er jeg jo stadig og gjorde det jo også bare for erfaringens skyld.

      Det gav jo alligevel 8 hk efter maskinen, so what…

      Jeg er en glad mand anyway! 😛

    • #2425
      Thomas Funder
      Deltager

      John skrev:

      ….Man bruger jo ikke et felt til at finde HK.. Man bruger det til at justere med.

      HELT ENIG! 🙂

      Søren, din motor kan ha’ 125 “rigtige heste” og den kan ha’ 98 det er i denne sammenhæng irrelevant. Det du kan bruge den måling til, er at sammenligne ændring med hvis du ændrer på indsugning, knaster mv.

      Det er derfor man skal holde sig til sammerullefelt og derfor profferne *hader* når rullefeltet bliver for gammelt og skal skiftes.

      Der er enormt mange ubekendte der skal tages med i det endelige regnestykke:
      – hvornår blev feltet sidst kalibreret?
      – …og af hvem?
      – hvilken tabsfaktor regner man med på gearkassen? 15%? 17%?
      – hvilken tabsfaktor regner man med for inerti? (kræver at med kender præcise vægt af svinghjul og kobling)
      – hvilken olie bruger du i din gearkasse?
      – plus: der er ikke optimal køling ved et rullefelt

      VH
      Thomas

    • #2426

      de fleste rullefelter måler tab i gearkasser mens den går ned i fart.. :cheer:

    • #2427
      Thomas Funder
      Deltager

      Det var nu bare for at liste nogen af de parametre der er variable 😉

      Se evt. denne opgørelse:

      http://www.dot-e.dk/dot-e.dk/effektkurver/effektauto/rullefelter_i_DK_00

      Samme Honda Civi målt på flere rullefelter i DK – resultater fra 151 til 164HK

      Altså de omtalte 4-5% +/- i forskel.

    • #2428
      Lars Pedersen
      Deltager

      Søren skrev:

      Jeg har intet problem med at den ikke viser de 116 hk fordi jeg var jo glad for den før den blev rullet og det er jeg jo stadig og gjorde det jo også bare for erfaringens skyld.

      Det gav jo alligevel 8 hk efter maskinen, so what…

      Jeg er en glad mand anyway! 😛

      min den sorte lavede også 108 med 116 hk motor,,man er lidt skuffet måske, men den kørte jo ikke anderledes end da jeg kom 🙂

    • #2429
      Lars Pedersen
      Deltager

      mit regnestykke ang. coralla fejler da så absolut intet, det synliggør bare at der er noget at hente,

      nu er det så også +7 på de originale 65. og ikke +15, hvilket jo er en 100% forskel, og en ligeså stor msifortolkning af hvad der var skrevet

      ps., den var ikke på felt for at finde hk, men fordi den gik 7-8 km/l og ingen træk kraft havde.

      at den ydede bedre bagefter var bare en bonus.

      vi blir nok aldrig enige, jeg kan personligt overhovedet ikke se pointen i IKKE at optimere så man får mest muligt ud af sit grej.
      og da slet ikke i betragtning af de få håndører det koster :angry:

    • #2433
      Johnny Friis
      Keymaster

      De felter der måler tab mens de går ned i fart måler også forkert.
      Et bagtøj og gearkasse der belastes med påløb har en anden modstand end ved træk. Det skulle ligge i de skævskårne tænder og kræfterne motoren påfører tænderne.
      Har ikke selv målt det men det kan der læses om andre steder.

      Så det bliver nok svært at finde et felt der kan emulere virkeligheden, men de giver da et fingerpeg (+/- 10%).

    • #2437
      Lars Pedersen
      Deltager

      få den rullet på djæveløen, sjovt nok laver de altid flere hk derovre 🙂

Viser 26 svartråde
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.