Opstart efter vinterpause.

Viser 20 svartråde
  • Forfatter
    Indlæg
    • #6048
      Allan Orland
      Deltager

      Er der nogen der kan give et godt råd vedr. opstart af MR2 (både MK1 og MK3) efter vinterpause – nu da foråret nærmer sig..
      Jeg får selvfølgelig ladet batteriet op og får gået bilerne efter – men da de står opvarmet er der normalt ikke det store at komme efter.
      Jeg er mest usikker på opstart af motoren – hvordan sikre jeg at der er tilstrækkelig smøring.

    • #6049

      tjek at oliepinden er våd i enden… så kører det for dig 😆 ……..

    • #6051

      undskyld jeg lige bryder ind i din tråd 🙂
      Men hvornår begynder folk herinde fra at hive deres mr2´er ud på vejene fra deres vinterhi? (hvis de da ikke bliver kørt i alt slags vejr). 1 marts ligesom motorcykel sæson´en?

      jeg står selv og er ved at købe mig en aw11 fra 86, men regner ikke med at begynde at køre i den før alt sne/slud og salt er væk fra vejene. hun er jo en ældre dame.

    • #6052
      Allan Orland
      Deltager

      På min gamle Mustang “turner” jeg altid motoren – det kunne jo være at der skulle gøres det samme med MR2 – selvom det er en noget mere moderne motor.

    • #6054
      Thomas Funder
      Deltager

      Af med kablet fra tændspolen, og turn den nogle gange på selvstarteren 🙂

      …de virkelig hysteriske 😉 skifter olien først 🙂

    • #6055

      Og tager tændrør ud først så den ikke er belastet når du turner den
      Selvstarter???? Jeg ville bare dreje nøglen lidt….. Ha ha 🙂 B) 😛

    • #6057
      Thomas Funder
      Deltager

      [quote=”krall” post=5875]Selvstarter???? Jeg ville bare dreje nøglen lidt….. Ha ha 🙂 B) :P[/quote]

      Suk … 🙂 i modsætning til at hånd-turne den ik’ 🙂

    • #6070

      Hvis du vil den, det rigtig godt, så tager du en lille smule 2 taks olie (som man blander i knallert benzin) og sprøjter ned i hver cylinder, og som nævnt så turner du den gerne på nøglen eller med hånden på krumtappen, uden tændrør/uden kabel på tændspolen. Dvs uden opstart. Så turner du på nøglen til olielampen slukker, i med tændrør, på med kablerne. Så er den super klar til opstart.

      Mvh Søren

    • #6074
      Nikolaj Lip
      Deltager

      Når vi er ved emnet, opstart og olieskift efter vinterhi.
      Er vi enige om olietypen, at en fuldsyntetisk 5w/40 dækker rigeligt en alm. 4age motor’s behov.?
      og hvor mange liter tager den.? (ja, jeg skal have skiftet, inden jeg får den startet)

      http://www.thansen.dk/products.asp?c=8440310414&n=1706609938

      /Nikolaj

    • #6075
      Nikolaj Lip
      Deltager
    • #6076
      Thomas Funder
      Deltager

      Jaaah…. olieslagsmåål :laugh: :laugh:

      Jeg kører med Castrol Edge – officielt mener jeg det er 3.6L +/- det er kan være i oliefilteret.

      Jeg har flere gange handlet hos http://www.mapodo.de – super priser/hurtig forsendelse 🙂

      [edit]
      …og du kan godt nå at få det hjem 😉

    • #6081
      Nikolaj Lip
      Deltager

      Takker Thomas

      Jeg har bestilt noget Edge 5w40.

      Rådet kommer jo fra en mand som skifter olie ca. 2 gange om året, nogle gange ufrivilligt. :laugh:

    • #6082

      Kører man olie tyndere end 10W 40 vil jeg anbefale olietjek før hver køretur.
      Det er gamle motorer med relative tolerancer, og med så tynd olie vil en naturlig udskiftning med efterfølgende efterfyldning være forventelig.

      Jeg kan nævne:
      Ventilstyr og olieringe på stemplerne…

      Søren

    • #6083
      Thomas Funder
      Deltager

      [quote=”Lip” post=5901]Rådet kommer jo fra en mand som skifter olie ca. 2 gange om året, nogle gange ufrivilligt. :laugh:[/quote]

      Ja ja ja, til gengæld har jeg fundet en metode der går STÆRKT! :laugh:

    • #6084
      Lars Pedersen
      Deltager

      Er aldeles uenig i olie typen.

      Jeg har altid kørt delsyntetisk 10/40 olie på alle 4a motorer, også på motorer med 400 hk.

      Det har til dato fungeret upåklageligt, og overstiger da også de krav der var til olien til de motorer da de kom frem.

      Jeg kommer aldrig til at forstå hvorfor folk pøser 5/40 og 5/30 fuldsynteiske olier i de motorer, det eneste der sker ved det er at sliddet på diverse dele forøges og ejerens tegnebog bliver tyndere

      Menmen, det er da heldivis et “forholdsvis” frit land vi lever i, og hvis filk vil kaste penge i grams, er det jo deres sag 😉

    • #6085
      Thomas Funder
      Deltager

      [quote=”Thomas” post=5896]Jaaah…. olieslagsmåål :laugh: :laugh:[/quote]

      Puster lige lidt til ilden…. 🙂

      Jeg er hverken olieekspert eller specielt uenig 🙂 Når jeg alligevel vælger fuldsyntetisk, er det fordi prisforskellen trods alt ikke er særlig stor, og mineralsk olie alt andet lige ‘kokser’ mere. På en motor som renoveres/adskilles ofte betyder det jo ingenting, men på en “almindelig” 4A-GE som har kørt/skal køre længe kan det godt betyde lidt.

      Om man skal vælge 5w-40 eller 10w-40 må være religion – jeg har altid kørt med 10w-40, men jeg kører heller ikke om vinteren.

      Fra manualen:

    • #6086
      Lars Pedersen
      Deltager

      Det er et underholdende emne.

      i skal bare vide at jeg har ALTID ret 😆

      Og Funder´s ord har ikke meget gennemslagskraft, medmindre han har fået nogle gule gajol´er under frakken :kiss:

    • #6087

      mineralsk 20w50 så kører det for mig B)

    • #6088
      Mark S.
      Deltager

      10W-40 delsytetisk. olie og filterskift ved godt 5K. og ved hvert andet olieskift mixer jeg ½liter swedol i. Det er religion på højeste plan. Tro flytter som bekendt bjerge og derfor spiller det også maximum :-).

    • #6091
      Nikolaj Lip
      Deltager

      Nå, jamen så får jeg fat i noget 10W40, og hælder det andet skidt på Opel’en..

    • #6092
      Thomas Funder
      Deltager

      [quote=”Lip” post=5911]Nå, jamen så får jeg fat i noget 10W40, og hælder det andet skidt på Opel’en..[/quote]

      Ved ikke om det betyder noget, men det er altså Castrol Edge 10w-40 der sidder rundt omkring på Opel’en i forvejen 😉

Viser 20 svartråde
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.