Opstart efter vinterpause.
- Dette emne har 20 svar og 9 stemmer, og blev senest opdateret for 12 år, 1 måned siden af
Thomas Funder.
- ForfatterIndlæg
- 8. februar 2013 kl. 21:29 #6048
Allan Orland
DeltagerEr der nogen der kan give et godt råd vedr. opstart af MR2 (både MK1 og MK3) efter vinterpause – nu da foråret nærmer sig..
Jeg får selvfølgelig ladet batteriet op og får gået bilerne efter – men da de står opvarmet er der normalt ikke det store at komme efter.
Jeg er mest usikker på opstart af motoren – hvordan sikre jeg at der er tilstrækkelig smøring. - 9. februar 2013 kl. 0:13 #6049
Peter Kibsgård
Deltagertjek at oliepinden er våd i enden… så kører det for dig 😆 ……..
- 9. februar 2013 kl. 11:19 #6051
Misha Thinggaard
Deltagerundskyld jeg lige bryder ind i din tråd 🙂
Men hvornår begynder folk herinde fra at hive deres mr2´er ud på vejene fra deres vinterhi? (hvis de da ikke bliver kørt i alt slags vejr). 1 marts ligesom motorcykel sæson´en?jeg står selv og er ved at købe mig en aw11 fra 86, men regner ikke med at begynde at køre i den før alt sne/slud og salt er væk fra vejene. hun er jo en ældre dame.
- 9. februar 2013 kl. 18:28 #6052
Allan Orland
DeltagerPå min gamle Mustang “turner” jeg altid motoren – det kunne jo være at der skulle gøres det samme med MR2 – selvom det er en noget mere moderne motor.
- 11. februar 2013 kl. 14:22 #6054
Thomas Funder
DeltagerAf med kablet fra tændspolen, og turn den nogle gange på selvstarteren 🙂
…de virkelig hysteriske 😉 skifter olien først 🙂
- 11. februar 2013 kl. 21:44 #6055
Carsten Krall Sørensen
DeltagerOg tager tændrør ud først så den ikke er belastet når du turner den
Selvstarter???? Jeg ville bare dreje nøglen lidt….. Ha ha 🙂 B) 😛 - 12. februar 2013 kl. 12:23 #6057
Thomas Funder
Deltager[quote=”krall” post=5875]Selvstarter???? Jeg ville bare dreje nøglen lidt….. Ha ha 🙂 B) :P[/quote]
Suk … 🙂 i modsætning til at hånd-turne den ik’ 🙂
- 17. februar 2013 kl. 20:45 #6070
Søren Pedersen
DeltagerHvis du vil den, det rigtig godt, så tager du en lille smule 2 taks olie (som man blander i knallert benzin) og sprøjter ned i hver cylinder, og som nævnt så turner du den gerne på nøglen eller med hånden på krumtappen, uden tændrør/uden kabel på tændspolen. Dvs uden opstart. Så turner du på nøglen til olielampen slukker, i med tændrør, på med kablerne. Så er den super klar til opstart.
Mvh Søren
- 18. februar 2013 kl. 0:12 #6074
Nikolaj Lip
DeltagerNår vi er ved emnet, opstart og olieskift efter vinterhi.
Er vi enige om olietypen, at en fuldsyntetisk 5w/40 dækker rigeligt en alm. 4age motor’s behov.?
og hvor mange liter tager den.? (ja, jeg skal have skiftet, inden jeg får den startet)http://www.thansen.dk/products.asp?c=8440310414&n=1706609938
/Nikolaj
- 18. februar 2013 kl. 0:39 #6075
Nikolaj Lip
DeltagerFandt denne.
Bedste væsker ifl. Castrol.: - 18. februar 2013 kl. 18:15 #6076
Thomas Funder
DeltagerJaaah…. olieslagsmåål :laugh: :laugh:
Jeg kører med Castrol Edge – officielt mener jeg det er 3.6L +/- det er kan være i oliefilteret.
Jeg har flere gange handlet hos http://www.mapodo.de – super priser/hurtig forsendelse 🙂
[edit]
…og du kan godt nå at få det hjem 😉 - 20. februar 2013 kl. 1:10 #6081
Nikolaj Lip
DeltagerTakker Thomas
Jeg har bestilt noget Edge 5w40.
Rådet kommer jo fra en mand som skifter olie ca. 2 gange om året, nogle gange ufrivilligt. :laugh:
- 20. februar 2013 kl. 9:34 #6082
Søren Pedersen
DeltagerKører man olie tyndere end 10W 40 vil jeg anbefale olietjek før hver køretur.
Det er gamle motorer med relative tolerancer, og med så tynd olie vil en naturlig udskiftning med efterfølgende efterfyldning være forventelig.Jeg kan nævne:
Ventilstyr og olieringe på stemplerne…Søren
- 20. februar 2013 kl. 12:06 #6083
Thomas Funder
Deltager[quote=”Lip” post=5901]Rådet kommer jo fra en mand som skifter olie ca. 2 gange om året, nogle gange ufrivilligt. :laugh:[/quote]
Ja ja ja, til gengæld har jeg fundet en metode der går STÆRKT! :laugh:
- 20. februar 2013 kl. 12:18 #6084
Lars Pedersen
DeltagerEr aldeles uenig i olie typen.
Jeg har altid kørt delsyntetisk 10/40 olie på alle 4a motorer, også på motorer med 400 hk.
Det har til dato fungeret upåklageligt, og overstiger da også de krav der var til olien til de motorer da de kom frem.
Jeg kommer aldrig til at forstå hvorfor folk pøser 5/40 og 5/30 fuldsynteiske olier i de motorer, det eneste der sker ved det er at sliddet på diverse dele forøges og ejerens tegnebog bliver tyndere
Menmen, det er da heldivis et “forholdsvis” frit land vi lever i, og hvis filk vil kaste penge i grams, er det jo deres sag 😉
- 20. februar 2013 kl. 15:31 #6085
Thomas Funder
Deltager[quote=”Thomas” post=5896]Jaaah…. olieslagsmåål :laugh: :laugh:[/quote]
Puster lige lidt til ilden…. 🙂
Jeg er hverken olieekspert eller specielt uenig 🙂 Når jeg alligevel vælger fuldsyntetisk, er det fordi prisforskellen trods alt ikke er særlig stor, og mineralsk olie alt andet lige ‘kokser’ mere. På en motor som renoveres/adskilles ofte betyder det jo ingenting, men på en “almindelig” 4A-GE som har kørt/skal køre længe kan det godt betyde lidt.
Om man skal vælge 5w-40 eller 10w-40 må være religion – jeg har altid kørt med 10w-40, men jeg kører heller ikke om vinteren.
Fra manualen:
- 20. februar 2013 kl. 19:13 #6086
Lars Pedersen
DeltagerDet er et underholdende emne.
i skal bare vide at jeg har ALTID ret 😆
Og Funder´s ord har ikke meget gennemslagskraft, medmindre han har fået nogle gule gajol´er under frakken :kiss:
- 21. februar 2013 kl. 0:11 #6087
Peter Kibsgård
Deltagermineralsk 20w50 så kører det for mig B)
- 21. februar 2013 kl. 15:18 #6088
Mark S.
Deltager10W-40 delsytetisk. olie og filterskift ved godt 5K. og ved hvert andet olieskift mixer jeg ½liter swedol i. Det er religion på højeste plan. Tro flytter som bekendt bjerge og derfor spiller det også maximum :-).
- 21. februar 2013 kl. 22:47 #6091
Nikolaj Lip
DeltagerNå, jamen så får jeg fat i noget 10W40, og hælder det andet skidt på Opel’en..
- 25. februar 2013 kl. 23:34 #6092
Thomas Funder
Deltager[quote=”Lip” post=5911]Nå, jamen så får jeg fat i noget 10W40, og hælder det andet skidt på Opel’en..[/quote]
Ved ikke om det betyder noget, men det er altså Castrol Edge 10w-40 der sidder rundt omkring på Opel’en i forvejen 😉
- ForfatterIndlæg
- Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.