Opstart af renoveret motor
- Dette emne har 9 svar og 8 stemmer, og blev senest opdateret for 13 år, 4 måneder siden af Lars Pedersen.
- ForfatterIndlæg
- 12. april 2011 kl. 12:13 #3577Thomas FunderDeltager
Jeg har lige diskutere dette emne med et medlem: Hvad er bedste måde at starte en ny-renoveret motor op på?
Jeg VED at dette er temmelig religiøst og at der er mange holdninger, men kan vi ikke få nogle saglige indlæg omkring emnet?
Skal der eks. startes op på mineralsk olie og køres til som mange ‘oldschool’ folk sværger til, eller skal man lytte til de ‘nye’ som siger at ringe idag ikke behøver tilkørsel og at man bare skal starte på fuldsyntetisk?
- 12. april 2011 kl. 14:02 #3578Søren PedersenDeltager
Jeg kører på delsynt. og fik at vide at med den olie var der egentlig ingen tilkørsels behov.
Fyæææææ !
Men jeg tofg det nu roligt i starten de første 3500 km.
Hilsen Søren
- 12. april 2011 kl. 14:28 #3579Dennis MaigaardDeltager
OLDSCHOOL WAY! – bare fordi der er mere mumbojumbo over det. :laugh:
- 12. april 2011 kl. 19:18 #3580Mathias CarlslundDeltager
Gjorde følgende efter jeg har fået min blok boret og monteret med nye stempler, ringe, pumper, lejer, pakninger osv.
0-200km – mineralsk olie – max. 3000rpm
200-700km – nyt filter og delsyntetisk 10w40 – max. 3000rpm
700-1200km – nyt filter og delsyntetisk 10w40 – max. 4500rpm
1200km-> – nyt filter og delsyntetisk 10w40 – max. 7500rpm 😆Men ja, det er vist ellers religion hvordan man vælger at gøre det…
- 12. april 2011 kl. 19:51 #3581Søren PedersenDeltager
[quote=”carlslund” post=3384]Gjorde følgende efter jeg har fået min blok boret og monteret med nye stempler, ringe, pumper, lejer, pakninger osv.
0-200km – mineralsk olie – max. 3000rpm
200-700km – nyt filter og delsyntetisk 10w40 – max. 3000rpm
700-1200km – nyt filter og delsyntetisk 10w40 – max. 4500rpm
1200km-> – nyt filter og delsyntetisk 10w40 – max. 7500rpm 😆Men ja, det er vist ellers religion hvordan man vælger at gøre det…[/quote]
Du er sød ved “hunden”
- 12. april 2011 kl. 21:47 #3584Peter KibsgårdDeltager
nu er det jo længe siden, ca 6 år, men mener ikke jeg var over 1 bar ladetryk de første 30-50 km, jeg brugte noget vældig dyrt castrol olie :angry: .
nu bruger jeg alm mineralsk olie sae 20/50 texaco havoline 😛 - 12. april 2011 kl. 21:58 #3585Casper MyslingDeltager
Uden at have noget sagligt at have det i tror jeg langt hen af vejen på “fuld skrald”.
Hvis det ikke kan holde fra starten kan det heller ikke holde i længden.God fuldsyntetisk olie er en selvfølge og mig bekendt er det kun Castrol der sælger god olie.
Hvorfor spare 200,- over 15.000 km, det er MEGET uvæssentligt i forhold til totaløkonomien. - 13. april 2011 kl. 3:05 #3587Lars PedersenDeltager
[quote=”Mysling” post=3389]Uden at have noget sagligt at have det i tror jeg langt hen af vejen på “fuld skrald”.
Hvis det ikke kan holde fra starten kan det heller ikke holde i længden.God fuldsyntetisk olie er en selvfølge og mig bekendt er det kun Castrol der sælger god olie.
Hvorfor spare 200,- over 15.000 km, det er MEGET uvæssentligt i forhold til totaløkonomien.[/quote]HVAD!! gjorde folk før fuldsyntetisk flydende guld” fra castrol reddede hele verdens motorpark ?
ang. tilkøring, når skidtet er varm skal det have kniven,,enten holder det, ellers “byt til nyt”
- 26. april 2011 kl. 11:44 #3619Johnny FriisKeymaster
Da jeg renoverede min egen begik jeg den store fejl at hælde fuldsyntetisk super olie på fra starten. Her små 70.000 km senere har ringende stadig ikke slebet honings sporene af og den bruger også stadigvæk 1 liter olie pr. 1000km. Hvis motoren har fået nye ringe og selvfølgelig så også er honet skal man bruge Brugsens billigste mineralske olie så ringe og cylindervæg får mulighed for at slide sig tætte. 2 – 300km senere skal man så skifte filter og olie til sit ynglingsmærke. I det gamle filter finder man så alle metalrester, snavs, pakningsrester og glemt værktøj… Det er også en super ide fra starten at lade den arbejde. Ved belastning og påløb tvinger man nemlig ringene ud i cylindervægen, derimod skal man holde sig fra høje omdrejninger i starten. Og for en sikkerheds skyld vender man sig mod mekka inden start de første 200km, herefter skulle det være nok med en venlig tanke…
- 26. april 2011 kl. 16:00 #3623Lars PedersenDeltager
[quote=”Johnny F.” post=3423]Da jeg renoverede min egen begik jeg den store fejl at hælde fuldsyntetisk super olie på fra starten. Her små 70.000 km senere har ringende stadig ikke slebet honings sporene af og den bruger også stadigvæk 1 liter olie pr. 1000km. Hvis motoren har fået nye ringe og selvfølgelig så også er honet skal man bruge Brugsens billigste mineralske olie så ringe og cylindervæg får mulighed for at slide sig tætte. 2 – 300km senere skal man så skifte filter og olie til sit ynglingsmærke. I det gamle filter finder man så alle metalrester, snavs, pakningsrester og glemt værktøj… Det er også en super ide fra starten at lade den arbejde. Ved belastning og påløb tvinger man nemlig ringene ud i cylindervægen, derimod skal man holde sig fra høje omdrejninger i starten. Og for en sikkerheds skyld vender man sig mod mekka inden start de første 200km, herefter skulle det være nok med en venlig tanke…[/quote]
man kan finde meget i sit oliefilter, jeg manglede en dag min 18″ svensknøgle,,,gæt hvor jeg fandt den 😉
men ja, møg olie, og varierende acc/deacc (motorbremse) er noget foringer og ringe kan li´
- ForfatterIndlæg
- Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.