Olie…Åh nej nu ikke igen da

Viser 5 svartråde
  • Forfatter
    Indlæg
    • #4527

      Denne tekst er fra det nyeste FDM blad og nu spørger jeg lige har de ret eller ej?

      Hvad betyder 0w-30?


      Motorolie bliver opdelt i forskellige klassificeringer. Den ene af dem er SAE, der fortæller om oliens flydeevne ved forskellige temperaturer: En tyndere olie giver hurtigere smøring ved koldstart, mens en tykkere olie giver beskyttelse ved høje temperaturer. Oliens tykkelse kaldes for viskositet og er oplyst på emballagen. Der kan f.eks. stå 0w-30 eller 5w-40. W’et står for vinter og beskriver flydeevnen i koldt vejr. Jo lavere tal, jo bedre flydeevne. De bagerste tal er flydeevnen ved høje temperaturer; her betyder et højt tal bedre flydeevne ved høje temperaturer. 


      link: http://www.fdm.dk/motor/undgaa-oliekrise

      mvh Søren

    • #4528

      [quote=”Søren” post=4339] De bagerste tal er flydeevnen ved høje temperaturer; her betyder et højt tal bedre flydeevne ved høje temperaturer. 


      [/quote]

      det har været stille her på siden, så derfor denne tråd :cheer:

      Jo LAVERE “W tal” jo mere letflydende når det er koldt, right?

      Det sidste tal: Jo HØJERE det er jo mere letflydende ved høje temperaturer, right?

      Der er stadig modstridende teorier.

      Castrol Magnatec 10W 40:
      Viskositet Kinematisk: 95.34 mm2/s (95.34 cSt) ved 40°C
      Kinematisk: 14.27 mm2/s (14.27 cSt) ved 100°C
      http://msdspds.castrol.com/ussds/amersdsf.nsf/Files/B97BAAB8686AC869802579050047CDE4/$File/047890Castrol%20Magnatec%2010W-40%20A3_B3.pdf

      Castrol Magnatec 10W 30:
      Viskositet Kinematisk: 74.2 mm2/s (74.2 cSt) ved 40°C
      Kinematisk: 11.5 mm2/s (11.5 cSt) ved 100°C
      http://msdspds.castrol.com/ussds/amersdsf.nsf/Files/AD4D9B0D4F9A59498025790500482E81/$File/047913Castrol%20Magnatec%20Professional%20A3%2010W-30.pdf

      Disse data viser at jo højere det sidste tal er jo flere mm2/s nå olien ved 100 grade C

      Dette + andre ting så som samme str. lejer trods forskellig slid mål mellem leje og søle, bekræftes af at mit olietryk faldt da jeg skiftede olie fra 10w30 til 10w40
      Jeg påstår nu stadigvæk som før, at FDM og jeg har ret !

      Bring em on!

      Søren :ohmy:

    • #4529
      Lars Pedersen
      Deltager

      hvad målte du dit olietryk med ?

      i min bog er sidste tal bæreevnen/viskositeten ved 100 grader,

      højere tal holder bæreevnen/viskositet ved højere temperatur

      meget groft sagt:

      en 10/40 ved 100 grader er det samme som en 10/60 ved 120 grader.

      ps.
      jeg kører 5/30 ved op til 130 grader :kiss: men det er jo ikke en hverdagsbil, jeg skal kun køre 400 m ad gangen ved fuld effekt, og vel max 30 km på et olieskift

    • #4530

      Det var det samme ur i bilen og den samme føler på blokken, før var trykket højere da den var varm og da kørte jeg 10W30…og nu 10W40

    • #4531

      prøv at hælde alm mineralsk 20w-50 på, det kører a med, så skal du se olietryk :cheer:

    • #4636
      Ralf Schultz
      Deltager

      Ved godt det er en halvgammel tråd.. har ikke lige været så flittig til at følge med på det sidste..

      Men det ur der sidder i instrumentpanelet kan man ikke altid regne med.. jeg havde også problemer med “for lavt” olietryk på et tidspunkt. Det løste jeg på følgene måde:
      Man piller ledningen af olietryks dåsen på motorblokken og lægge den til stel, herefter sætter man sig ind i bilen, og sætter tænding på. Når nålen i olietryksmeteret er helt i top tager man tændingen af og lader nålen falde ned igen. Dette gøres nogle gange, derefter man atter monterer ledningen på dåsen, og vupti, olietrykket er steget 😛

Viser 5 svartråde
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.