mr2 kølerproblem

Viser 7 svartråde
  • Forfatter
    Indlæg
    • #1618

      hey. skiftede termostaten idag, da den ikke åbnede. efter jeg havde gjort det kom der fint varme efter termostaten og ud til køleren. da jeg kom hjem til mig selv, var slangen efter termostaten kold igen, og den er faldt med 400 omd. i tomgang. hvad er problemet lige ;(

    • #1621
      Thomas Funder
      Deltager

      Luft? :dry:

    • #1622

      Er Johnnys fine guide til rigtig udluftning gået tabt i den nye hjemmeside?
      Den var ellers godt at linke til i sådanne sitiuationer.

    • #1626

      Mit bud er:

      Du løsner de tre udluftningsskruer (NÅR DE ER KOLDE!- ellers knækker de!)
      som sidder:
      1. ved termostatuset på gearkassen/i enden af motoren med den slange som går op til beholderen.
      2. ved varme apperatet ved torpedopladen bag plastikskjoldet.
      3. på køleren.

      Nogen mener det er en fordel at løfte bagenden, sådan stiger evt. luftlommer i de lange rør under bilen op til bagenden og bliver luftet ud af slangen på termostat huset.

      Monter de plastikslanger der følger med bilen, de ligger typisk ved varmeapperatsskruen bag plastikken.
      Strip de to forreste op af støtte pinden til fronthjelmen sådan at væsken kan stige op i slangerne.
      Den bageste i motorummet skal ligeledes sættes sådan at du kan se væske stige opad.
      Skru kølerdækslet af til højre i motorummet også kaldet sikkerheds dæksel.
      Påfyld evt. manglende kølervæske, vær opmærksom på ikke at blande væsketyperne!
      Åben hanerne helt.
      Start så bilen.
      Lad den gå tomgang, til den bliver varm og åbner termostaten så vandet cirkulerer ud i køleren.
      Tjek løbende om der skal efterfyldes kølervæske.

      Når termostaten er åben og vandet cirkulerer så kan der med fordel “pumpes/malkes” på de store kølerslanger ved køleren, der vil typisk kommer luft op i slangen på udluftnings hanen ved køleren.

      Når der ikke kommer mere luft og vand niveauet i slangerne er lige højt (ved vandret stående bil) så lukkes for alle tre haner.
      De kan være svære at lukke når de er blevet varme da de har udviget sig, men værd sikker på at de er lukkede 100%
      Kør en tur på ca 15 km og luft ud igen efter ovenstående procedure.

      held og lykke
      Hilsen Søren

      min version, prøv den.

      Hilsen Søren

    • #1630

      Hej

      Havde det samme problem og jeg brugte sørens version og det virkede så på men lidt slange og den vil spinde som en mis igen….. 🙂 B)

    • #1632

      hey.. rar rodet med den i to timer idag… når den starter står den fint i tomagang. men efter en halv time går den ned på de 500omd igen.
      Hat luftet ud alt hva jeg kunne, meeen har sgu ikke set den udluftnings skrue bag torpedopladen, så der må stadig være luft i kølersystemet eller??????

      fatter bare ikke at luft i kølersystemet kan have indflydelse på tomgangen, nogle som kan forklare mig hvorfor??

    • #1634

      Det typiske billede er at når der mangler vand så forsvinder vandet omkring vand temperatur føleren så tror den at den er kold, så hæver den omdrejningerne så bliver der “pumpet” varmt vand på føleren og den regulerer omdrejningerne ned igen.

      Hvis du ikke har en rullende tomgang så har jeg egentligt ikke nogen anden forklaring end at du må have en lækage i indsugnings siden evt. vacumslanger.

      Er det en original termostat? Måske virker den ikke / åbner ikke.
      Tag evt. et almindeligt termometer og tape det til slangen hvis du opnår 90 grader og slangen stadig er kold så tror jeg ikke den nye termostat virker.

      Ellers er jeg blank.

      Hilsen Søren
      Hilsen Søren

    • #1635

      termostaten åbner fint, og det kommer over til køleren, det med tomgangen er bare sket efter jeg skiftede til den nye, da den gamle slet ikke åbnede

Viser 7 svartråde
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.