Mr2 aw11 89 ilagt 4agze eller eftermonteret c12

Viser 4 svartråde
  • Forfatter
    Indlæg
    • #6913

      Hej. jeg har købt mig en mr2 aw11 targa model fra 89 der er importeret fra Sydtyskland og betalt afgift på i 08. Som vi er ved at sætte i stand igen,
      ham jeg købte den af siger den født med 124hk men efter hvad jeg kan finde ud af så kan det kun være en 116hk, den er født med.
      På reg attesten står der effekten er 163.2 kW :blink: som nok er en fejl da den blev importeret. 🙁 Men nu når det så er sagt kan den så blive synet og godkendt
      med en 4agze 145hk motor i uden at skulle betale ny afgift ? Eller eftermontere en c12 kompressor på den std 4age uden westgate ?

    • #6914
      Thomas Funder
      Deltager

      Som *udgangspunkt* skal du betale afgift, men når den nu er indregisteret med 210HK så ved jeg det dælme ikke?

      Eftermontering af kompressor: glem det! 🙂 For det første er det stadig langt billigere at betale forskellen i afgift, for det andet får du det *aldrig* godkendt.

      Er der en synsmand til stede? 🙂

    • #6915

      Ja 🙂 det er der…

      Off the record!!!

      Hvis der på registreringsattesten står 163 kw, så har du i princippet frit spild op til disse 163 kw.
      Men Synsmanden som engang i sin tid har godkendt det forholdsvise høje kw antal har gjort en fejl da det aldrig vil kunne lade sig gøre uden en af to muligheder:
      1) Toyota siger god for egnetheden for effekt forøgelsen (glem det, vi har været der)
      2) En (med resultatet godkendt) test rapport fra et anerkendt prøvnings laboratorium udgift ca. 20-30.000 kr.

      Du kunne jo vælge at forholde dig til det som står på din reg. attest, udnyt det og forhold dig spørgende over eventuelt skepsis fra en synsmand ved syn.
      Det står jo på din reg. attest og som udgangspunkt har du ikke forstand på det….
      Bilen er jo i tidernes morgen blevet synet (købt en ydelse) og den må man som udgangspunkt kunne stole på.

      Men det korrekte svar på dit spørgsmål er, nej den kan ikke godkendes uden at den bliver synet med konstruktive ændringer.
      Den mulighed tillader kun 145 hk som en standard 4AGZE er begunstiget med!

      Hvis din bil oprindeligt er født 116 hk er det så lig med ny afgiftsberegning dvs. 100% forfra!
      Hvis bien er født som 124 hk så holder den sig under 20% reglen og kan godkendes med de 145 hk.

      mvh Æ´synsman…

    • #6921

      Har du nogen ide til hvad afgiften er på ved ligge en 4agze 145hk i den ? Da det højst højst sandsynligt er en 116hk udgave jeg har købt mig 🙁 efter hvad jeg kunne forstå på Egon fra Gadbjerg motorimport.dk

    • #6927
      Thomas Funder
      Deltager

      *UDEN garanti* men prøv lige at slå din bil op her:

      http://www.toyodiy.com/parts/q.html

      Det er JT1COAW11000xxxxx nummeret på din reg. attest du skal bruge x’erne skifter du selvf. ud 😉

      Hvis der under ENGINE står: 4AGEL: 1600CC DOHC EFI

      Har du *sandsynligvis* en 124HK, hvis der derimod står: 4AGELC 1600CC DOHC EFI

      Har du en 118 HK – C’et angiver katalysator.

Viser 4 svartråde
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.