Mr2 ’92 3SGE Forhøjet CO Værdi !!!

Viser 18 svartråde
  • Forfatter
    Indlæg
    • #4605

      Hej Alle,

      jeg har et problem med min CO værdi som selvfølgelig er forhøj.

      Info:
      Jeg fik skiftet Manifold og downpipe for et par måneder siden og den eneste ændring som sådan var at lambda sonden sad på downpipe røret lige før katalysatoren, nu sidder den på manifolden lige efter cylinder3. Efter denne ændring har motoren kørt ujævnt når motoren er kold.

      Jeg har så i denne uge fået skiftet katalysatoren og potten og kørte i går op til toyota for at se om den var god i CO værdierne. Det var den så ikke…

      skal ligge på CO 0,5 %vol og lå omkring 3 til 4.

      Nogen der ved hvad dette kan skyldes og hvor jeg kan begynde fejl søge på?

      Kan også tilføje at når motoren er kold dvs ikke normal temperatur, så har den det med at ikke give mere gas indtil jeg trykker nok på speederen sådan at den gule lampe lyser dvs økonomi lampen, så gir den et lille ryk og så kører den sådan ok fornuftigt i 10-15sekunder.

      Hilsen Gunzedreng

    • #4606

      Hej Gunzedreng

      Har du kontrolleret om sensoren er defekt? Evt. udlæst koder?

      Umiddelbart mener jeg, at sensoren skal placeres efter samlingen af de 4 rør, så den får data fra alle 4 cylinder, samt så tæt på den originale placering………..Ud fra billederne ser det ud som om den er flyttet (ca. 1m) om på den modsatte side af motoren – Får du ikke problemer med at få sensoren til at nå ??

      Mvh
      Lars

    • #4607

      Hej Lars,

      Kontrolleret har jeg teknisk set ingenting endnu, men ville lige lave liste af hvad jeg kunne gøre i weekenden sådan at jeg i næste uge kunne lave en CO test igen.

      Udlæse koder vil jeg gøre, enten idag eller imorgen og det med sensoren, den var jeg nød til at lave en kabel forlængning på, faktisk et godt stykke vil gæt omkring 60cm længere, kan det være det? vil også teste sensoren om den har de rigtige Volt, Ohm osv ifølge Toyota Manualen.

      Jeg har også bestilt Bell Add Servicerens for at rense lidt, se om det kan gøre underværker som alle andre siger det gør 😉

      Mvh Gunze

    • #4608

      Jeg er 99% sikker på, at det er enten placeringen af sensoren eller en defekt sensor….eller begge.

      Prøv evt. at tage stikket af sensor og se om dette “hjælper” – hvis ikke, så tyder det på, at den ikke får data via sensoren (defekt sensor) og dermed kører i nødprogram = for høj CO.

      Du nævner også, at du er nød til at trykke noget mere på speederen, for at få respons, og dette tyder også på at den får for meget benzin = for høj CO.

      Jeg går ud fra at du har styr på, hvordan man udlæser koder og kontrollere sensoren for defekt…. ellers må du lige sige til.

      Mvh
      Lars

    • #4609

      At læse fejlkoder kan jeg nok finde ud af, sætte en jumper på ben te1 og e1 også skal den blinke med fejlkoder, men lige hvor den blinker og hvordan man tæller blinkene sammen er jeg ikke sikker på, men er nok til at finde ud af.

      Men hvordan jeg kontrollerer om sensoren er defekt, ved jeg ikke. Men vil prøve at starte den når den er kold og se om den kører bedre når jeg tager stikket af sensoren.

      Og super tak for at tage tid til mit sikkert ‘noob’ problem 😉

      Mvh Gunze

    • #4610

      Ved udlæsning af fejlkoder blinker motorlampen inde i kabinen…. man kan ikke tage fejl. 🙂

      Jeg kan lige se om jeg kan finde noget mht. at teste sensoren….. det står i Toyota’s værkstedsmanual, hvis du har sådan en.

      Mvh
      Lars

    • #4611

      OK, motorlampen… Hehe gir også mening 😆

      Jeg har nogle manualer, og synes jeg har set noget stå i en af dem… Bare om at finde det rigtige afsnit 😛

      Jamen mange tak, glad for at høre at jeg ikke har været helt ved siden af, da det eneste Toyota manden sagde var at det nok var katalysatoren (og den er ny) og det med Lambda sikkert ikke havde noget med det at gøre selvom jeg fortalte ham det samme som jeg forklarede her…

      Jeg laver de test, og melder tilbage her så snart jeg ved mere… Wish me luck :cheer:

      Mvh Gunze

    • #4612

      Hej

      Lambda værdien skal ligge på 1,00 +/- 0,03 dvs. fra 0,97 til 1,03 ved driftsvarm motor og over 2000 omdrejninger.

      Co % i tomgang 0,5
      Co % i forhøjet tomgang 0,3

      En defekt katalysator viser Co % som regel 0,6 – 0,7.

      En defekt lambdasonde viser som regel en værdi under 0,900.

      Ligger Co % ved driftsvarm motor på 4-5 % så er det nok noget motorstyring eks. defekt lambda sonde etc.

      Held og lykke 🙂 Søren

    • #4613

      Hej

      Ligesiden jeg fik min manifold på, et par måneder tilbage så har den også under kørsel engang imellem lavet en lille bang. Det er jo så som jeg har læst mig frem til pga uforbrændt bensin… Jeg har lige lavet fejlkode læsning og koden var 21, og udfra listen som jeg har er det Oxygen Sensor. det vil sige jeg har 2 muligheder:

      1. flytte sensoren tilbage hvor den oprindeligt var positioneret dvs midt imellem flex og kat eller
      2. få et værksted til at opdatere Boardcomputeren med den nye positionering af sensoren dvs. Istedet for at få værdier fra alle 4 cylindere at dividere med 4 dvs kun at få værdi fra en cylinder (i mit tilfælde cylinder 3)
      (Nu når jeg tænker over løsning 2. så vil det jo ikke ændre på noget siden jeg ikke får en kontinuerlig udstødnings gas fra cylinder 3, for når alle de andre er igang med sine udstødnings gasser så er der ikke nogen værdi at læse fra cylinder3 indtil det er dens tur igen!!!!)

      Jeg har dog ikke testet om sensoren er defekt, det gør jeg omlidt hvor jeg tager sensoren af stikket mens den kører og hører om der er forskel på motorgang, er det ikke sådan i ville gøre det også?

      Og tusind tak for hjælpen Lars og Søren, på så kort en tid så mange replies til denne tråd…

      Mvh Gunze

    • #4614

      Du vil højst sandsynlig ikke høre forskel i motorgang.

      Få den 4 gastestet på et værksted eller synshal den vil kunne fortælle dig hvad eller om der er noget galt med sensoren.

      Hilsen Søren

    • #4615

      Så vidt jeg ved, kan man ikke gå ind i den originale motorstyring og ændre på tingene….. Eller jo det kan man godt, men så snakker vi om noget helt andet. Forhandlerne/værkstederne har i mulighed for det.

      Tag stikket af, kør en tur, og se om det ændre på noget. Hvis der ikke er nogen ændringer, så vil jeg måle sensoren igennem for at se om den er indenfor de data den nu skal have. (jeg finder lige disse data senere).
      Du kan også få den 4-gas testet med og uden oxygen sensoren tilsluttet – der vil man helt sikkert også kunne se om der er nogen ændringer….. Men hvis man selv har værktøjet/viden til at måle sensoren igennem, så ville jeg spare pengene og “gør det selv”. 😉

      Mvh
      Lars

    • #4616

      Test af oxygen sensor.

      Bilen skal være drift varm og holdes ved 2500 omdr. (2 min. inden og under selve testen)
      Sæt en “lus” mellem TE1 og E1
      Kontrollere med en voltmeter (+)=VF1 og (-)=E1, hvor mange gange den går op og ned inden for 10 sek. (omdr. 2500)
      Over 8 = OK
      Under 8 = udføres testen igen
      Hvis den stadig er under 8, så tages “lusen” mellem TE1 og E1 af, og der måles hvor mange volt der er mellem VF1 og E1.
      Mere end 0 volt = udskift oxygen sensoren

      Hvis den viser 0 volt, så giv lige besked, fordi så er der lidt ekstra man kan teste.

      Man kan også teste modstanden mellem +B og HT på selve stikket på oxygen sensoren
      Modstanden skal være mellem 5.1 – 6.3 K ohm ved 20 grader.
      Hvis ikke udskift sensoren

    • #4647

      Noget nyt i sagen?

    • #4649

      Sorry bilen står lidt stille for tiden da jeg har besluttet for at få skiftet Lambda positionen fra cylinder3 til det originale sted, og siden det er rustfrit stål og det ikke bare er liiige til at svejse i så har jeg kontaktet en kammerat som laver det til dagligt, som kan lave det for mig i denne uge… Jeg er 100% sikker på at det vil hjælpe på sagen men om det er nok, ved jeg ikke…

      Test af oxygen sensor vil jeg foretage derefter, bilen skal synes først i slut af april så der er stadig tid 😉

      Gunze

    • #4685

      Så folkens,

      har haft lidt travlt, men svejsningen er klaret, og mit Exhaust Heatwrap er kommet så regner stærkt med at jeg kan nå at få Heat Wrap på, og samle systemet igen med en korrekt positioneret Lambda Sonde iaften 😉

      Jeg tager lige et par billeder af det og poster dem imorgen eller iaften 😉

      Gunze

    • #5013

      Er det en et udstødningssystem fra ebay, hvis ja hvordan er pasformen.

    • #5017

      Hej Quark og alle,

      Udstødningen bestilte jeg fra ToyoSports.co.uk

      http://www.toyosports.co.uk/toyota-mr2-sw20-nonturbo-exhaust-manifold–down-pipe-14699-644-p.asp

      om den passer? Nej, downpipe er forlangt ved enden til katalysatoren så jeg fik en ven til at svejse den så den passede… pasformen er ikke helt iorden ved downpipe ved bagakslen der hvor den snuer sig op og sidder i holderen, den rører lidt ved akslen når man kører så den vibrerer og lyder knap så attraktivt…. så er det også lambda sensoren som sidder oppe ved manifold, i forhold til originale hvor den sidder på downpipe lige før kat. den er billig lækker men for meget bøvl…

      til alle andre, i må undskylde at jeg ikke har været online i et godt stykke tid…. simpelthen bare arbejde arbejde… men jeg har bestilt ny lambda sensor da position skiftet fra manifold til original placeringen har fået bilen til at køre ustabilt hele tiden istedet for kun når den var kold. men økonomi mæssigt er den blevet bedre. så ny sensor kommer på fredag + ventildekselpaknings kit og
      Front Roll Bar Stabilizer Bush Genuine Toyota

      MR2 Mk2 SW20 Rev 1 N/A (1989 – 1992)
      2x Part number: 48815-17060
      Price: £10.94 + vat each

      Front Roll Bar Link
      MR2 Mk2 SW20 (1989 +)
      2x Part number: TCB325
      Price: £16.00 + vat each

      bilen skulle synes i tirsdags hvilket jeg ikke kunne nå så weekenden står på MR2… og når bilen er synet og kommet igennnem!!!! 7,9,13 så melder jeg tilbage…. eller før hvis alt går galt.

      Gunze

    • #5019

      Okay…

      Det er den samme som fra Ebay. Købte engang en til min Carlos på ebay, og der var pasformen helt a h til, derfor jeg spørger. Ingen tvivl om at Lamdasonden er sat helt forkert på det forrør.

      Har købt bagpotten til den udstødning du linker til, så må vi se hvordan den passer til forrøret.

    • #5340

      Hej folkens,

      Lige en sidste update anggående denne meget lange tråd jeg fik startet og næsten aldrig svaret.

      Ny Lambda Sensor løste problemet, så hvor jeg før kun lige havde nået 10km/literen og gennemsnit vedd 9km/l så ligger jeg nu på 10,5km/l i gennemsnit og har været oppe på 12,5km/l ved meget pæn kørsel.

      Samtidig fik jeg også ny ventildekselpakning og diverse andre pakninger, samt fikset styrtøj og bilen blev synet som ingenting… eneste anmerkning var blå skær i lys og forbremser hang en smule…

      Jeg kunne desværre ikke være med til første års træf, men ved nr2 træf så er jeg 100% med, har afsat tid osv til det denne gang. Glæder mig til at se jer allesammen og endnu engang tak for hjælpen 😉

      Hilsen Gunze

Viser 18 svartråde
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.