motor valg
- Dette emne har 9 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år, 2 måneder siden af Casper Mysling.
- ForfatterIndlæg
- 23. juni 2009 kl. 12:02 #358bruno knudsenDeltager
Hej jeg står og skal til at renovere/udskifte motor på min aw11 årg85. jeg er i den forbindelse lidt i tvivl om jeg skal lave en sugemotor på ca 150hk eller jeg skal købe et rear cut (gze) hos gadbjerg og bare ligge den i som den er. har ingen erfaring med gze motoren og har heller ikke prøvet en, men jeg er ikke til turbomotore så hvis en gze køre ligesom sådan en er det nok ikke lige mig.
Hvordan med holdbarhed på gze motoren kan jeg trygt ligge en i fra gadbjerg uden at renovere den først.Skriv jeres erfaring og hvad i ville gøre.
På forhånd tak. :laugh:
- 23. juni 2009 kl. 13:34 #359Thomas FunderDeltager
Svært spørgsmål 🙂
Hvilken øl/rødvin/film/…. er den bedste? Helt firkantet er forskellen: NA = omdrejningsvillig, lyder og føles hurtigere end den er 🙂 SC: moment! lyder og føles langsommere end den er.
Overvej også følgende: en 145HK agz kan du lægge i lovligt og få synet med “konstruktive ændrniger” på reg. attesten.
150 i en NA motor er lige grænsen for hvad du kan tvinge ud af den originale boks (hæve benz. tryk, pille ved temp. sensor og /eller MAF) Jeg mener Mimi’s bil har omkring 148HK på org. boks men med andre knaster osv :unsure:
Udover 150hk kræver en eller anden form for styring udover den originale boks (enten standalone: Megasquirt/DTA/Motec/Haltech/Electromotive osv eller piggyback: PerfectPower/Unichip osv.) og dermed er din bil ikke længere lovlig.
Det bedste råd jeg ka’ gi’ er nok at møde op til træf og få en tur i hhv. en NA og en SC (agz) og så beslutte hvilken ‘stil’ du er til.
- 23. juni 2009 kl. 18:53 #361Peter KibsgårdDeltager
og måske en turbo… og få en hel ny trosretning… 😉
- 23. juni 2009 kl. 19:25 #362bruno knudsenDeltager
Niks ingen turbo det er der nok af 😛
men hvad med holdbarheden på gze?
- 23. juni 2009 kl. 20:28 #363Peter KibsgårdDeltager
hmmmmmmmmmm… selv den gamle splynk har set lyset.. 😆
jeg mener de holder lige godt/ringe.. :unsure:
- 25. juni 2009 kl. 1:32 #371Casper MyslingDeltager
Med hensyn til holdbarhed så er der noget der tyder på at en standart 145 Hk SC motor er ret stabil.
Så snart man begynder at rode med større remhjul, turbo osv, så begyder det hele at gå i stykker :laugh:
Ja ja, der er undtagelser som f.eks. Johnny, Peter og også min egen tidligere MR2 som nu har kørt mange hårde km uden fejl, men det krævede RIGTIG mange OMMERE inden den nåede dertil.Efter min mening er den rigtige løsning til en AW11 at ilægge en 112% orginal 145HK SC motor fra et rearcut. Dette kan godkendes med konstruktive ændringer og man behøver så ikke være bange for synhaller, børn på afveje, samt alt for mange værkstedstimer.
Men som der blev sagt, så kom til et træf og prøv alle varianter.
- 25. juni 2009 kl. 12:46 #373Lars PedersenDeltager
HELL NO;, turbo er for kællinger,, (jaja jeg ved det, så er jeg en kælling, OG mega hot) :kiss:
anyways,, jeg har en bil monteret med kompressor motor du kan få lov at prøve en tur i,
eneste krav er et sæt prøve numre.
den har et sted mellem 190-200 hk, og alt er originalt monteret, og synet lovlig
(bortset fra det store remhjul som på magisk vis hoppede på efter syn)både bil og motor er til salg hvis det sidenhen skulle vise sig at have interesse
turbo er noget mere kompliceret at lave,og næppe helt så holdbart, mest pga den stærke varmudvikling som i forvejen er et problem bag de originale udstødningsmanifold
(cylinder 3. har det varmt)du kan kontakte mig på tlf 50554248
- 26. juni 2009 kl. 1:04 #380bruno knudsenDeltager
Tak for svar og tilbud om prøvetur, må helre komme til et af jeres træf og få en tur inden jeg gør mere.
Er der nogle der har lavet en sugemotor med ca150-160 hk i en aw11. og er der nogel der har kørt med spjældhuse vil jeg gerne høre jeres erfaring.
- 26. juni 2009 kl. 10:06 #381bruno knudsenDeltager
Mysling hvad er det der går i stykker når man sætter stører remhjul på? og hvad er årsagen, ja det er selfølgelig remhjulet, men er det ikke fordi man glemmer at tilpasse benzin og tænding.
- 26. juni 2009 kl. 10:54 #382Casper MyslingDeltager
Det er typisk plejllejer der giver op. Det må vel være 4AGE´s gennerelle svageste punkt. Svært at forklare hvorfor det sker med de ekstra kræfter, men som jeg også skrev er der altså massere af eksempler på at det faktisk virker.
Men man må bare erkende at mange der har forsøgt at tune på 4AGE har hørt den klassiske DAKKE DAK lyd.
Det handler nok primært om at det er lavet 112% iorden fra start. Krumtappen er MEGET sart. “Skader” og unøjagtigheder som på alle andre motorer ikke ville betyde noget får en 4AGE til at brække sig helt umoltiveret.
Hvis du ønsker dig sugeheste er det nok bedst at kigge efter en blacktop motor, som er en 20V udgave af 4AGE med spjældhuse. De laver typisk 170HK, men det er tvivlsomt om du vil kunne syne det, og der vil ganske sikkert give nogle udfordringer med hensyn til ledn. net og styreboks.
Som før sagt, så kan der ikke være tvivl om hviken upgrade der er den rigtige til AW11. Find et supercharger rearcut eller komplet maskine, f.eks. fra Splynk (der kan du endda prøvekøre først)
Det kan synes og godkendes i bilen, og giver dig et ordentligt los i møllen via et par fine håndfulde NM og lidt ekstra HK.
(dette kommer fra en der tidligere kørte AW11 turbo) :blink:Om du så efterfølgende vil lege med remhjul og med hvad dertil hører, får at komme op på små 200 HK er naturligvis op til dig, men man må forvente at det KAN give problemer.
- ForfatterIndlæg
- Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.