motor tweak

Viser 5 svartråde
  • Forfatter
    Indlæg
    • #5649
      Mark S.
      Deltager

      Hej, en lille en til Die SC gurus. Jeg er løbet ind i at min supercharger ikke er ret god til at tage gassen, og benzin økonomien er også rigtigt skidt. Det har et stykke tid været sådan at den ikke har været ret glad for at tage gas i det lave register under 3K, altså ved sejtræk ringe kraft, nogle gange dør den faktisk helt, og først over 3K når trykket bygges op så kører det Okay.
      For at debugge på dette har jeg valgt at investere i lidt lir,- en wideband lambda sonde og den kom så i igår. Og den lader til at virke ret OK, konstant visende blandings forholdet mellem 10 og 20. Og jeg får nogle meget ens artede målinger:

      Under 3K og sejtræk: blandingsforhold=17, altså for magert.
      Over 3K og fuld acceleration= ned til 12, altså lidt for fedt.
      ved alm crusing ligger det meget pænt ved 14-15. (14,7 skulle jo være optimalt).

      Det synes jeg jo passer meget godt med at her er noget galt, især under 3K hvor den
      kører for magert. Jeg har netop skilt Airflow meteret ad og checket det helt op, og
      det spiller som det skal. Næste stop nu er TPS’en som jeg lige har pillet af.

      Når nu TPS’en kommer i igen, så kan jeg stille på den, og jeg kan stille på Airbypassen
      i flowmeteret, omend jeg kun tror dette kun er en finjustereing. Hvad mere kan jeg stille på
      som kan justere dette? eller hvilken dims er næste i søgelyset tror I. Der er jo en del
      vacuum dimser og dit og dat, men jeg har værksted manualen så det burde jo være til.

      Lidt lir.

    • #5650
      Thomas Funder
      Deltager

      For nu at starte med det sidste: Bypass på AFM er *umiddelbart* ikke noget du behøver pille ved. Dels er det en fabrikskalibrering dels har det kun betydning i tomgang. MEN du kan nemt kontrollere om andre har pillet 😉 Der er stemplet et tal ind i AFM huset neden for just. skruen. Det er som regel pi… svært at se, det kræver godt lys men det ER der 🙂

      Tallet, eks. 22 betyder at der skal være 12,2 mm fra toppen ned til skruen.

      Håber ikke fjederen har flyttes sig da du skilte AFM’en ad? :laugh:

      Mht. til gassen, så er TPS’en absolut hovedmistænkt. Det er ret godt beskrvet i værkstedsmanualen hvordan du justerer den. Det er lige-ud-ad-landevejen 🙂

      Dine O2 målinger er meget lig dem jeg har.

    • #5658
      Mark S.
      Deltager

      Er du sikker på den kun er for tomgangs skyld? Det er jeg nu ikke, men jeg har ikke kunnet finde det beskrevet nogensteds.
      Men som jeg ser det:
      For tomgang dur det ikke hvis der ikke er bypass, så skal den bare stå til max bypass så går den fint. Men der må jo være en grund til denne skrue, og i og med den bypass’er så kan man kalibrere selve meteret. Anyways, jeg finder meget snart ud af om det påvirker blandingsforholdet vha. sonden når jeg kommer på vejen igen.

    • #5662
      Thomas Funder
      Deltager

      Jeps, det er en forholdsvis lille kanal (bypass) som ikke har nogen nævneværdig indflydelse ved WOT. Skruen har ingen indflydelse på det elektriske signal som går til ECU’en.

      Kalibreringen af selve meteret afhænger af fjeder anordningen, man kan flytte tandhjulet en tak frem (federe) eller tilbage (mager) hvis man vil.

      Har du i øvrigt checket kølevandstemp. sensoren?

    • #5664
      Mark S.
      Deltager

      Nej, er det den samme som går i instrumentbrættet eller er der flere?

      Instrument brættet viser som MR2 vist altid gør: Når den først er oppe i midterposition rykker den sig aldrig ud af flækken, nærmest som limet i.

    • #5680
      Thomas Funder
      Deltager

      Nej der er to 🙂 Uret i inst.bord har sin egen og motorstyring har sin.

      Den til motorstyringen er en rød-brun fætter der sidder i enden af blokken (venstre)

      Se evt. her:

      http://opc.mr2oc.com/online_parts_catalog/1989AW11_Electrical_component_locations.pdf

      Jeg kan ikke lige huske ohm værdierne kold/varm men de står i bibelen 😉

Viser 5 svartråde
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.