Motor / koder / HK

Viser 15 svartråde
  • Forfatter
    Indlæg
    • #5095
      Thor Møller
      Deltager

      Hej.
      Jeg har lige købt mig en mr2 MK1, med motoren 4A-GE. Men hvor mange forskellige udgaver kommer den motor i. Men hensyn til HK.

      Da der er noget med hvilken farve ventil-dækslet har.

      Kan den motor overhovedet holde? (ca 70+)

      Vil en 4A-GZE motor passe lige over i ?

      Er der nogle af jer, da har nogle støddæmper og fjeder til at ligge?

      På forhånd tak.

    • #5098
      Thomas Funder
      Deltager

      Tillykke med din nye MR2 🙂

      [quote=”Sharky” post=4908]Jeg har lige købt mig en mr2 MK1, med motoren 4A-GE. Men hvor mange forskellige udgaver kommer den motor i. Men hensyn til HK.[/quote]

      Afhængigt af detaljegraden så findes 4A-GE motoren i 5 “hoved” versioner:

      – 1 gen. 16v 4A-GE. “Bluetop” “T-VIS” 118/124 HK
      – 2. gen. 16v 4A-GE. “Redtop” “T-VIS” 118/124 HK
      – 3. gen. 16v 4A-GE. “Non T-VIS” 140HK

      – 1. gen 20v 4A-GE. “Silvertop” 160HK
      – 2. gen. 20v 4A-GE “Blacktop” 165HK

      Dertil kom kompressor udagaven i to:

      – 4A-GZE “bigport”. 145HK
      – 4A-GZE “smallport”. 165HK

      “Bluetop” / “Redtop” refererer til farven på “16 valve” bogstaverne på ventildækslerne.

      Der findes en masse information på nettet – jeg vil anbefale dig at kigge på nogen af de følgende sider:
      http://www.billzilla.org/4agstock.htm
      http://www.4age.net/tech/4age/index.htm
      http://speedtune.blogspot.com/2008/09/history-of-toyota-4age-engine.html

      [quote=”Sharky” post=4908]Kan den motor overhovedet holde? (ca 70+)[/quote]

      4A-GE motoren er *meget* solid og utrolig godt bygget i betragtning af at den er udviklet i 1982-183. Den kræver kun at man passer den med jævnlige olieskift og lader den blive driftsvarm inden den skal bestille noget. Der er flere i klubben der har rundet 250.000 km. og enkelte der har undet 300.000 km. på alm. service.

      [quote=”Sharky” post=4908]Vil en 4A-GZE motor passe lige over i ?[/quote]

      Prøv at læse her 🙂
      http://mr2.dk/index.php?option=com_kunena&func=view&catid=7&id=4850&Itemid=67

    • #5105
      Anonym
      Inaktiv

      Findes der overhovedet en motor, der er mere solid end 4AGE ? 😛

      Jeg har i hvert fald kun gode erfaringer, hvad angår pålidelighed på 4AGE

    • #5107
      Thomas Funder
      Deltager

      Der er en stående joke:

      Hvis en blot skal være 8mm for at holde og den ER 8mm er det fra en Honda
      Hvis en bolt skal være 8mm for at holde og den er 10mm er det fra en Nissan
      Hvis en bolt skal være 8mm for at holde og den er 12mm er det fra en Toyota

      :laugh:

    • #5108

      hvis en trækaksel skal være 35mm for at holde, og den er 24mm er det fra en toyota :angry: 😉 :whistle: :kiss:

      ej det gas, det vist et par år siden der røg en sidst…………… :silly:

    • #5115
      Thor Møller
      Deltager

      Fedt Tak Thomas.

    • #5118
      Thomas Funder
      Deltager

      S’lidt 🙂

      Kommer du til Kalundborg så vi kan se den? 🙂

    • #5122
      Lars Pedersen
      Deltager

      [quote=”Jeffrey Retslov” post=4918]Findes der overhovedet en motor, der er mere solid end 4AGE ? 😛

      Jeg har i hvert fald kun gode erfaringer, hvad angår pålidelighed på 4AGE[/quote]

      har engang været imponeret over 4a motoren,, er det dog ikke mere,
      mest fordi de rent faktisk kun kan holde til ca. den ydelse de yder standard,,

      piller man ret meget i dem, springer de i luften fra en kant af, ligemeget hvor eksotiske dele man end putter i dem,,

      har siden arbejdet en del med 1uzfe,,, se DET er en holdbar og pålidelig motor.

      selvfølgelig skal man tage in´mente at 4a yder en del i forhold til dens størrelse, deudaf har jeg så bare måttet konstatere at størrelse ER ALT,,

    • #5123

      splynk skrev :

      selvfølgelig skal man tage in´mente at 4a yder en del i forhold til dens størrelse, deudaf har jeg så bare måttet konstatere at størrelse ER ALT,,

      kom det fra den gamle UNGKARL :whistle: 🙂

    • #5124

      4a motoren er, ligsom mange andre af slagsen, rimlig hårdfør hvis den bliver kørt ordentlig varm inden man skyder til den. Og alligevel kan man ikke 100% undgå den lækre dakkedakkelyd. Jeg har selv haft defekte plejllejer 2 gange, og det har ikke været på grund af misbrug.

    • #5125
      Lars Pedersen
      Deltager

      [quote=”peter k” post=4936]splynk skrev :

      selvfølgelig skal man tage in´mente at 4a yder en del i forhold til dens størrelse, deudaf har jeg så bare måttet konstatere at størrelse ER ALT,,

      kom det fra den gamle UNGKARL :whistle: :)[/quote]

      det har du klippet godt sammen :silly:

    • #5127
      Thomas Funder
      Deltager

      Fandt lige denne her:

    • #5128
      Anonym
      Inaktiv

      Den nederste er efter min mening den sjoveste, hvis man altså er til sugemotor med lækker lyd 🙂

    • #5136
      Thor Møller
      Deltager

      Fedt tak igen Thomas.

      Jeffrey: Det skulle vel aldrig være fordi den motor har flest hk? :/

    • #5138
      Anonym
      Inaktiv

      Den har flest hk, men et svagt moment. Det er min favorit pga lyden 🙂

    • #5140

      Hvis det er pga. lyden så er min favorit en Skoda Fabia af de første, de har en rigtig spjældhuse vacumlyd lige når man kort rører speederen.

      Men at få en sådan bil skal jeg ikke pga. af lyden 😆

Viser 15 svartråde
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.