Motor / koder / HK
- Dette emne har 15 svar og 7 stemmer, og blev senest opdateret for 12 år, 10 måneder siden af
Søren Pedersen.
- ForfatterIndlæg
- 7. maj 2012 kl. 22:52 #5095
Thor Møller
DeltagerHej.
Jeg har lige købt mig en mr2 MK1, med motoren 4A-GE. Men hvor mange forskellige udgaver kommer den motor i. Men hensyn til HK.Da der er noget med hvilken farve ventil-dækslet har.
Kan den motor overhovedet holde? (ca 70+)
Vil en 4A-GZE motor passe lige over i ?
Er der nogle af jer, da har nogle støddæmper og fjeder til at ligge?
På forhånd tak.
- 8. maj 2012 kl. 9:37 #5098
Thomas Funder
DeltagerTillykke med din nye MR2 🙂
[quote=”Sharky” post=4908]Jeg har lige købt mig en mr2 MK1, med motoren 4A-GE. Men hvor mange forskellige udgaver kommer den motor i. Men hensyn til HK.[/quote]
Afhængigt af detaljegraden så findes 4A-GE motoren i 5 “hoved” versioner:
– 1 gen. 16v 4A-GE. “Bluetop” “T-VIS” 118/124 HK
– 2. gen. 16v 4A-GE. “Redtop” “T-VIS” 118/124 HK
– 3. gen. 16v 4A-GE. “Non T-VIS” 140HK– 1. gen 20v 4A-GE. “Silvertop” 160HK
– 2. gen. 20v 4A-GE “Blacktop” 165HKDertil kom kompressor udagaven i to:
– 4A-GZE “bigport”. 145HK
– 4A-GZE “smallport”. 165HK“Bluetop” / “Redtop” refererer til farven på “16 valve” bogstaverne på ventildækslerne.
Der findes en masse information på nettet – jeg vil anbefale dig at kigge på nogen af de følgende sider:
http://www.billzilla.org/4agstock.htm
http://www.4age.net/tech/4age/index.htm
http://speedtune.blogspot.com/2008/09/history-of-toyota-4age-engine.html[quote=”Sharky” post=4908]Kan den motor overhovedet holde? (ca 70+)[/quote]
4A-GE motoren er *meget* solid og utrolig godt bygget i betragtning af at den er udviklet i 1982-183. Den kræver kun at man passer den med jævnlige olieskift og lader den blive driftsvarm inden den skal bestille noget. Der er flere i klubben der har rundet 250.000 km. og enkelte der har undet 300.000 km. på alm. service.
[quote=”Sharky” post=4908]Vil en 4A-GZE motor passe lige over i ?[/quote]
Prøv at læse her 🙂
http://mr2.dk/index.php?option=com_kunena&func=view&catid=7&id=4850&Itemid=67 - 8. maj 2012 kl. 18:22 #5105
Anonym
InaktivFindes der overhovedet en motor, der er mere solid end 4AGE ? 😛
Jeg har i hvert fald kun gode erfaringer, hvad angår pålidelighed på 4AGE
- 8. maj 2012 kl. 20:38 #5107
Thomas Funder
DeltagerDer er en stående joke:
Hvis en blot skal være 8mm for at holde og den ER 8mm er det fra en Honda
Hvis en bolt skal være 8mm for at holde og den er 10mm er det fra en Nissan
Hvis en bolt skal være 8mm for at holde og den er 12mm er det fra en Toyota:laugh:
- 8. maj 2012 kl. 21:21 #5108
Peter Kibsgård
Deltagerhvis en trækaksel skal være 35mm for at holde, og den er 24mm er det fra en toyota :angry: 😉 :whistle: :kiss:
ej det gas, det vist et par år siden der røg en sidst…………… :silly:
- 9. maj 2012 kl. 16:57 #5115
Thor Møller
DeltagerFedt Tak Thomas.
- 9. maj 2012 kl. 19:55 #5118
Thomas Funder
DeltagerS’lidt 🙂
Kommer du til Kalundborg så vi kan se den? 🙂
- 10. maj 2012 kl. 1:19 #5122
Lars Pedersen
Deltager[quote=”Jeffrey Retslov” post=4918]Findes der overhovedet en motor, der er mere solid end 4AGE ? 😛
Jeg har i hvert fald kun gode erfaringer, hvad angår pålidelighed på 4AGE[/quote]
har engang været imponeret over 4a motoren,, er det dog ikke mere,
mest fordi de rent faktisk kun kan holde til ca. den ydelse de yder standard,,piller man ret meget i dem, springer de i luften fra en kant af, ligemeget hvor eksotiske dele man end putter i dem,,
har siden arbejdet en del med 1uzfe,,, se DET er en holdbar og pålidelig motor.
selvfølgelig skal man tage in´mente at 4a yder en del i forhold til dens størrelse, deudaf har jeg så bare måttet konstatere at størrelse ER ALT,,
- 10. maj 2012 kl. 8:33 #5123
Peter Kibsgård
Deltagersplynk skrev :
selvfølgelig skal man tage in´mente at 4a yder en del i forhold til dens størrelse, deudaf har jeg så bare måttet konstatere at størrelse ER ALT,,
kom det fra den gamle UNGKARL :whistle: 🙂
- 10. maj 2012 kl. 8:41 #5124
Dennis Maigaard
Deltager4a motoren er, ligsom mange andre af slagsen, rimlig hårdfør hvis den bliver kørt ordentlig varm inden man skyder til den. Og alligevel kan man ikke 100% undgå den lækre dakkedakkelyd. Jeg har selv haft defekte plejllejer 2 gange, og det har ikke været på grund af misbrug.
- 10. maj 2012 kl. 11:39 #5125
Lars Pedersen
Deltager[quote=”peter k” post=4936]splynk skrev :
selvfølgelig skal man tage in´mente at 4a yder en del i forhold til dens størrelse, deudaf har jeg så bare måttet konstatere at størrelse ER ALT,,
kom det fra den gamle UNGKARL :whistle: :)[/quote]
det har du klippet godt sammen :silly:
- 10. maj 2012 kl. 16:41 #5127
Thomas Funder
DeltagerFandt lige denne her:
- 10. maj 2012 kl. 20:48 #5128
Anonym
InaktivDen nederste er efter min mening den sjoveste, hvis man altså er til sugemotor med lækker lyd 🙂
- 11. maj 2012 kl. 22:07 #5136
Thor Møller
DeltagerFedt tak igen Thomas.
Jeffrey: Det skulle vel aldrig være fordi den motor har flest hk? :/
- 13. maj 2012 kl. 14:12 #5138
Anonym
InaktivDen har flest hk, men et svagt moment. Det er min favorit pga lyden 🙂
- 14. maj 2012 kl. 7:34 #5140
Søren Pedersen
DeltagerHvis det er pga. lyden så er min favorit en Skoda Fabia af de første, de har en rigtig spjældhuse vacumlyd lige når man kort rører speederen.
Men at få en sådan bil skal jeg ikke pga. af lyden 😆
- ForfatterIndlæg
- Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.