Køb af aw11

Viser 45 svartråde
  • Forfatter
    Indlæg
    • #4715

      Hej alle i mr2 “hajer”

      Jeg sidder i den situation at jeg er ved at sælge min nuværende vogn (en polo) og vil anskaffe mig en lækker sommervogn, som skal forblive sommervogn.
      Har udset mig en mr2 aw11 da det er en rigtig fin klassiker. Nu har jeg siddet og kigget på flere sidder (DBA, Bilbasen osv.) men synes det er svært lige at finde en der kan have interesse til en rimelig pris.

      Jeg står i den heldige situation at min far har en gammel aw11 holdene som han aldrig har været kommet igang med, den har holdt i mange år, og der er rimelig meget rustarbejde i den, men han skulle gerne have skaffet de fleste pladedele. Vi er bare ikke lige de store håndværkere inden for sådanne pladearbejde. Til den er der en lækker ny 4a-gze motor som står indsmurt i noget snask så den ikke sætter sig. Den ville jeg jo meget gerne have ud og køre.
      Jeg kan så ikke finde ud af om man burde prøve at lave det gamle karrosse eller finde en som står flot og smide motoren over i? Jeg ville aller helst have en targa og det er den han har ikke.

      Mvh
      Dalle

    • #4716

      Hej Dalle.

      Dejligt med endnu en der deler vores passion for de gamle aw11´ere..

      Det vigtigste råd jeg kan gi dig er, at købe model du helst vil ha med det samme – så hvis du helst vil ha en targa så find sådan en.

      En dansk indregisteret targa har dog et par småproblemer iforhold til 4agze og godkendelse, da en 87-89 model (som det jo skal være for at være en targa) kun har 116hk. og hvis du så smider en 145hk agze i, så overstiger det de 20% og du vil kun kunne få den godkendt hvis du betaler ny afgift af hele bilen.

      MEN hvis du nu finder en fin targa i tyskland, og bygger den om til agze inden toldsyn og inden du betaler afgift, så kan det godt lade sig gøre, og du kommer dermed ikke til at betale afgift af bilen 2 gange.

      Hvis den din far har stående er en dansk 85-86 model kan du udenvidere montere 4agze i og få den synet uden at betale ny afgift.

    • #4719

      Hej Dennis.

      Tak for dit svar. Vidste ikke lige det der med at en targa faktisk kun havde 116, og så derved ikke bare lige er at smide en 4a-gze motor i.
      men hvis man så finder en i tyskland og smider sådan en i hvordan er det så at få den indregistreret? er det lige så nemt som normalt?
      hvordan er køre egenskaberne egentlig i en targa i forhold til en alm?

      Hvor dyrt vil det være at lave ryst i sådan en vogn. altså bagskærme er godt rodnet indenvendig, og bunden ved passagersædet er også. det lige hvad jeg husker, mener bare det er rimelig meget.

      Min plan er nemlig at få mig en mr2er der står 112% i stand. 😉 men det bare hvad der mon bedst kan svare sig uden det bliver en alt alt for dyr løsning.

      synes godt nok også det er svært at finde en targa eller en aw11 for den sags skyld i tyskland som ikke koster en herregård, for så kommer der jo også lige afgiften oven i.

    • #4720

      Hvis du finder en i tyskland og monterer agze i, skulle det være ligesom normalt, men det ved Søren herindefra en masse mere om,, så kom med guldkornene Søren :laugh:

      Om det er dyrt at lave rust, kommer jo lidt an på om din pladesmed er dyr i timeløn.. Eet er helt sikker – skal det laves ved toyota koster det kassen :S

      Hvis din plan er at den skal stå som et suttet bolche, så er du bedst tjent med en import. De danske biler der er tilbage er som regel enten allerede restaureret, eller total rådnet væk. Jeg er pt selv igang med med danske 85ér der egentlig virkede meget sund, pludselig dukker der (mange ) overraskelser op 🙂

      og ja de er efterhånden lidt dyre i tyskland, MEN afgiftet varierer ikke det store..ligger som regel mellem 12k og 17k alt efter model og stand. Den extra udgift i indkøb er hurtigt tjent ind på den generelle gode stand af import biler. (og lad nu være med at købe dem hos auto-boss, for det er bare noget crap..import eller ej.)
      Iøvrigt får du også fornøjelsen af at arbejde på en bil der ikke er snasket ind i altmuligt undervognsnask … det er bare så møgtræls at skrue i det skidt.

      Kig evt på ebay.de der dukker af og til en fin en op

      Dennis

    • #4721
    • #4722

      Har godt kigget på den. Den har stået til salg i et stykke tid. men ser ud til at være meget fin og prisen er rimelig.

      Ny udstødning? Er det nu også nødvendit :woohoo: elsker “thansen” gejler looket (Ironi kan forkomme 😉 )

    • #4731
      Anonym
      Inaktiv

      Jeg er også nu bruger her på siden, og jeg leder også efter en AW11.

      Kan se i skriver at Auto-boss er nuget crap, men hvorfor?

      Jeg går selv efter en coupé og helst de tidlige årgange, da de vejer en anelse mindre.
      Jeg overvejer at smide en 4AGE 20V Blacktop i den, men det er ikke lovligt, hvis den er indregistreret som 124 hk, men har jeg ret i at det er lovligt, hvis den er indregistreret som 145 hk Supercharger?

      Jeg har nemlig fundet en fra schweiz som jeg skal se i denne uge, og jeg håber den er lige så flot som sælgers beskrivelse. Der er ikke betalt afgift af bilen.

      Hvis det skal være lovligt, så kan jeg vel ligeså godt indregistrere den som Supercharger eller hvad? 145 hk og op til 170 hk er stadig inden for 20%

    • #4738
      Johnny Friis
      Keymaster

      Mig bekendt kan det ikke på nogen måde lade sig gøre at få en 4AGE 20V i en AW11 lovligt.
      Det er ikke kun et spørgsmål om afgift og 20% regelen, der er også reglerne om miljø/foruregning. Der foreligger ingen miljø prøvning fra Toyota på en AW11/20V da den kombination aldrig har eksisteret. Det gør der derimod på AW11/supercharger hvilket er hele hemmeligheden bag at man kan syne den kombination som en konstruktiv ændring. Det kræver dog mere end bare motoren, ting som motorstyring, kat, bremser m.m. skal også være som på en original supercharger.
      Søren her på siden kender alle detaljerne.

    • #4741

      [quote=”Jeffrey Retslov” post=4544]Jeg er også nu bruger her på siden, og jeg leder også efter en AW11.

      Kan se i skriver at Auto-boss er nuget crap, men hvorfor?

      [/quote]

      Dem jeg har set fra auto-boss har bare været extremt ringe iforhold til prisen.. derfor..

    • #4745
      Anonym
      Inaktiv

      [quote=”Johnny F.” post=4551]Mig bekendt kan det ikke på nogen måde lade sig gøre at få en 4AGE 20V i en AW11 lovligt.
      Det er ikke kun et spørgsmål om afgift og 20% regelen, der er også reglerne om miljø/foruregning. Der foreligger ingen miljø prøvning fra Toyota på en AW11/20V da den kombination aldrig har eksisteret. Det gør der derimod på AW11/supercharger hvilket er hele hemmeligheden bag at man kan syne den kombination som en konstruktiv ændring. Det kræver dog mere end bare motoren, ting som motorstyring, kat, bremser m.m. skal også være som på en original supercharger.
      Søren her på siden kender alle detaljerne.[/quote]

      Jeg takker for svaret. Kan de kende forskel på 145 hk 4AGZE og 165 hk 4AGZE?

    • #4746
      Anonym
      Inaktiv

      [quote=”Dennis Maigaard” post=4554][quote=”Jeffrey Retslov” post=4544]Jeg er også nu bruger her på siden, og jeg leder også efter en AW11.

      Kan se i skriver at Auto-boss er nuget crap, men hvorfor?

      [/quote]

      Dem jeg har set fra auto-boss har bare været extremt ringe iforhold til prisen.. derfor..[/quote]

      Super. Så nemlig han havde en på Guloggratis.dk til 13000, men der var deffekt kobling og generator. Allerede der sprang jeg fra.

      Men jeg fandt en anden i Jylland, som er importeret fra Schweiz. Den var købt med det formål, at hans datter skulle have den når hun fylder 18 inden længe, men hun kan ikke lide den. Han importerede den for 5 år siden og har ikke kørt overhovedet. Over telefonen beskrev han den som flot, men jeg skal der over inden længe og se, hvad det er for noget. Desværre ved jeg på forhånd, at jeg ikke kan lide farven, men jeg har holdt øje med priserne længe og denne ser meget billig ud, hvis altså den lever op til sælgers beskrivelse. Derfor vil det kunne svare sig for mig, at få den omlakeret i netop den farve jeg vil have.

    • #4748
      Johnny Friis
      Keymaster

      Man kan godt se forskel på 145hk og 165hk modellen, f.eks er remhjul på kompressoren forskellig.

    • #4749
      Thomas Funder
      Deltager

      …og der er DLI på 165HK det er ret ‘synligt’ 🙂

    • #4753
      Anonym
      Inaktiv

      Men det er vel stadig inden for 20% eller skifter bilen identitet med 165 hk 4AGZE?

    • #4759
      Thomas Funder
      Deltager

      Nej den falder på at der ikke findes emmisionsdokumentation til kombinationen 165hk+AW11 hvilket der gør for 145’eren :cheer:

    • #4760
      Anonym
      Inaktiv

      Okay på den måde.

      Hvordan med stor remskive til 145 hk 4AGZE. Er der nogen, der ved hvad den yder og er det holdbart?

    • #4761

      Hej Jeff

      Du spørge regelmæssigt ind til de 20%, og det er fra basismodellen (1. registrering) der regnes 20%

      Dertil kommer dokumentationen for effektforøgelsen på over 20%, Det er der kun taget vare for op til de originale 145 Hk. Derfor bliver det aldrig aldrig aldrig lovligt. og nej der findes ingen smutveje desværre.

      Flere for synet til en standart 145 SC løsning og hvad der så sker efterfølgende er jo op til enkeltes samvittighed!!!

      Mvh Søren.

    • #4762
      Lars Pedersen
      Deltager

      165 hk har også small portet topstykke, og returløb til blokken,, der er faktisk en del forskelle.

      du kan skifte stempler i en 145 hk til 165 hk, de komprimerer 0,9: højere,, det kan ingen se. om 145 hk boksen så virker ordentligt tør jeg ikke spå om.

    • #4763
      Anonym
      Inaktiv

      [quote=”Søren” post=4574]Hej Jeff

      Du spørge regelmæssigt ind til de 20%, og det er fra basismodellen (1. registrering) der regnes 20%

      Dertil kommer dokumentationen for effektforøgelsen på over 20%, Det er der kun taget vare for op til de originale 145 Hk. Derfor bliver det aldrig aldrig aldrig lovligt. og nej der findes ingen smutveje desværre.

      Flere for synet til en standart 145 SC løsning og hvad der så sker efterfølgende er jo op til enkeltes samvittighed!!!

      Mvh Søren.[/quote]

      Hvis jeg nu får indregistreret min som en 145 hk supercharger, vil jeg så ikke være i stand til at tune med 20%. Altså eventuelt smide stor remskive på en 4AGZE 145hk?

    • #4766

      Nej for udgangspunktet er enten de oprindelige 116 hk for en ´87 + eller 124 hk for ´84 -´86 modellerne.

      Egnetheden til effektforøgelsen som skal dokumenteres, bliver ikke bedre af hvad der er betalt afgift efter desværre.

      Det er enten de 116 eller 124 hk du har som udgangspunkt!
      Du kan desværre glemme alt om at forsøge dig hos Toyota om de vil hjælpe dig, den kamp er der andre ca 1000 mennesker der i forvejen har kæmpet og tabt!

      Det enste lovlige du kan få er 145 hk! punktum prut og finale!!!

    • #4767
      Thomas Funder
      Deltager

      [quote=”Jeffrey Retslov” post=4573]Okay på den måde.

      Hvordan med stor remskive til 145 hk 4AGZE. Er der nogen, der ved hvad den yder og er det holdbart?[/quote]

      Erfaringerne – fra udlandet 😉 – siger at ja, det holder – og at det gir mellem 25-35hk og 25-30% mere moment.

      Google evt. 4AGZE Pulley – NST er et mærke der anbefales….i udlandet 🙂

    • #4768
      Lars Pedersen
      Deltager

      det er MEGET vigtigt du ved om dit benzin system kan følge med, det er ikke altid at en 25 år gammel pumpe og ligeså gammelt filter magter det.. og gør det ikke, er det farvel stempler.

      det eneste rigtige er faktisk at skifte pumpe og filter. og evt. også gå en grad op i tændrør

    • #4770
      Johnny Friis
      Keymaster

      Jeg kender en fra Fredericia der engang fik rullet sin 145hk version SC på natmekanikerens rullefelt til 200,1 hk :whistle: Den var så også prepareret med Splynk’s anti glide creme på remmen B)

    • #4771
      Lars Pedersen
      Deltager

      Antigliiiidecreeeeeeem er 20++ hk

    • #4772
      Thomas Funder
      Deltager

      [quote=”Johnny F.” post=4583]Jeg kender en fra Fredericia der engang fik rullet sin 145hk version SC på natmekanikerens rullefelt til 200,1 hk :whistle: Den var så også prepareret med Splynk’s anti glide creme på remmen B)[/quote]

      …senere blev rullefeltet vist kalibreret korrekt 😉

    • #4773
      Johnny Friis
      Keymaster

      Ja, den viste jo alt for lidt… 😉

    • #4774

      ja der må jeg give Johnny ret.. min blev også rullet til AAAAALLLLT for lidt… :cheer:

    • #4775
      Lars Pedersen
      Deltager

      Så lad da være,, alt under 500 hk er mega tøset 😆

    • #4782
      Anonym
      Inaktiv

      Så fik jeg vist styr på reglerne. Må nøjes med 145 hk, hvis ikke jeg bare beholder den 4AGE 124 hk, som ligger i bilen. I første omgang skal jeg have købt en fin AW11.

      Ja den med benzin pumpen havde jeg luret. Tror vist jeg har en Bosch pumpe liggende et sted, der er god for 500 hk. Hvordan med en vand intercooler. Kan man få det godkendt til syn?

    • #4783
      Anonym
      Inaktiv

      Men hov. Hvad med dyser. Hvor store er de i 4AGZE.

    • #4784
      Lars Pedersen
      Deltager

      365 kontra 182/200 i 124 hk alt efter årgang

    • #4788
      Anonym
      Inaktiv

      Okay. Så kan jeg regne ud, at de dyser er gode for ca 250 hk.

    • #4790
      Thomas Funder
      Deltager

      Husk at gange med 0,8 (duty cycle) så ender du på ca. 200 hk med std. benz. tryk.

      De fleste skifter till 440cc ved over 200 hk 😉

    • #4800
      Anonym
      Inaktiv

      [quote=”Thomas” post=4603]Husk at gange med 0,8 (duty cycle) så ender du på ca. 200 hk med std. benz. tryk.

      De fleste skifter till 440cc ved over 200 hk ;-)[/quote]

      Du har da fuldstændig ret. Det er en regne fejl fra min side. Mit tal er hvad dyserne kan gi i teorien, men man skal selvfølgelig huske køletid på dyserne 😀

      Så en smule over 200 hk ved 3 bars benzintryk er mere korrekt 😉

    • #4814
      Anonym
      Inaktiv

      Så fandt jeg sku den rigtige AW11.

      Var helt imponeret over standen. Måtte give 10.000 kr. uden afgift, og der var absolut intet at komme efter. Den var rigtig flot i vognbunden, men den var også importeret fra Schweiz tilbage i 2006, og har aldrig nogensinde kørt på de danske veje. Den har bare fået lov til at stå i en lade hos en bilsamler i lidt over 5 år, hvilket er til min fordel.
      Eneste minus er farven som jeg ikke er så vild med. Derfor skal den gøres klar til maler, så snart der er betalt afgift.

      Mon ikke jeg bliver glad for denne i mange år frem 🙂

    • #4815
      Thomas Funder
      Deltager

      Tillykke 🙂

      …billeder? 😉

    • #4816
      Anonym
      Inaktiv

      Jeg må lige få taget nogle billeder snart 🙂

    • #4818
      Anonym
      Inaktiv

      Og ja så er det lidt et minus, at motoren er med luftmængde måler og derfor kun 116 hk 🙁
      Men hvad fanden. Det er sku en pisse sjov bil alligevel 😀

    • #4821
      Lars Pedersen
      Deltager

      [quote=”Jeffrey Retslov” post=4631]Og ja så er det lidt et minus, at motoren er med luftmængde måler og derfor kun 116 hk 🙁
      Men hvad fanden. Det er sku en pisse sjov bil alligevel :D[/quote]

      det er da et SUPER plus, så passer en sc motor og ear direkte i :woohoo:

    • #4822
      Anonym
      Inaktiv

      Det var satans. Det var jeg ikke lige klar over. Hvorfor passer den direkte i 116 hk og ikke i 124 hk?

    • #4824
      Lars Pedersen
      Deltager

      well, der er undtagelsen der bekræfter reglen, altså få 85-86 modeller med luftmængdemåler, disse er dog primært fra uaa/canada.

      87-89 er faceliftet, og kun fra 87 fås bilen med kompressor motor

    • #4912

      [quote=”Dennis Maigaard” post=4529]Hej Dalle.

      Dejligt med endnu en der deler vores passion for de gamle aw11´ere..

      Det vigtigste råd jeg kan gi dig er, at købe model du helst vil ha med det samme – så hvis du helst vil ha en targa så find sådan en.

      En dansk indregisteret targa har dog et par småproblemer iforhold til 4agze og godkendelse, da en 87-89 model (som det jo skal være for at være en targa) kun har 116hk. og hvis du så smider en 145hk agze i, så overstiger det de 20% og du vil kun kunne få den godkendt hvis du betaler ny afgift af hele bilen.

      MEN hvis du nu finder en fin targa i tyskland, og bygger den om til agze inden toldsyn og inden du betaler afgift, så kan det godt lade sig gøre, og du kommer dermed ikke til at betale afgift af bilen 2 gange.

      Hvis den din far har stående er en dansk 85-86 model kan du udenvidere montere 4agze i og få den synet uden at betale ny afgift.[/quote]

      Hvordan kan det være at flere de skriver deres targa har 124 hk? Er der nogle der har det på papirne? Er det fordi de er importeret eller hvordan? 🙂

    • #4914
      Lars Pedersen
      Deltager

      det er fordi de ikke ved hvad de snakker om !

      mange tror fejlagtigt at alle mr2 aw11 har 124 hk.

    • #4919

      Okay 🙂

      Hvordan er det så med at smide en 4agze i en targa? Hvad vil det koste i afgift.

    • #5517

      Interessant indlæg – bare synd det er gået i stå 🙁 Nogle updates ?

    • #5523
      Lars Pedersen
      Deltager

      den sidste jeg afgiftede kostede ca 14k

Viser 45 svartråde
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.