hvad er t-vis ??
- Dette emne har 5 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 13 år, 8 måneder siden af Thomas Funder.
- ForfatterIndlæg
- 18. september 2010 kl. 17:58 #2837nicholas rasmussenDeltager
nu står det sådan at jeg ikke lige ved hvad dælen det er for noget hehe.
er ikke dum til motore men jaaa nogle ting ved jeg bare ikke hehe
nogen der kan hjælpe ? B)
- 19. september 2010 kl. 0:22 #2838Søren PedersenDeltager
Sådan helt præcis så er der 8 indsugningsspjæl mellem dit topstykke og manifold.
De fire af dem åbner først ved ca 4400 omdrejninger da de bliver holdt lukket ved hjælp af en vacumdåse. Vacummet kommer fra dit manifolden og forsvinder når motoren når ca 44oo omdr.Ved ikke om der egentligt er nogen for eller imod.
Tror ikke du får 1000 hk mere ved at fjerne T-vis´en.Hilsen Søren
- 19. september 2010 kl. 0:36 #2839Peter KibsgårdDeltager
naaaa søren – der er nu kun 4 😉
og skynd dig at fjerne lortet, inden motoren æder både skruer og spjælde, ( taler af erfaring ) :angry: ….. - 19. september 2010 kl. 1:06 #2840Søren PedersenDeltager
Tja ellers æder den sku bare en ventil istedet 😉
Noget skal sku nok ta´Ja du har ret der er 8 huller og de fire af dem har et spjæld, som ja reste af historien har du jo fået…
Søren
- 13. januar 2011 kl. 2:08 #3092rune just møllerDeltager
der sidder 4 butterfly ventiler og en magnet ventil til at styre det
ved lave rpm er de fire af indsugningshullerne lukket og når den ska arbejde åbner den de fire så den har åbnet 8 indsugninger, men ved ikke hva rpm de arbejde fra og til - 13. januar 2011 kl. 11:36 #3093Thomas FunderDeltager
Teoretisk set giver det bedre bundtræk (NM) at have lange indsugningskanaler og bedre topydelse (HK) at have korte indsugningskanaler.
Da Yamaha/Toyota designede 4A-GE motoren i ’82-’83 var 16v topstykker højeste “mode” – dels fordi det gav højere ydelse dels fordi det så godt ud i salgsbrochuren. Husk “16v” skiltet på Golf’erne (dog først i ’86 😛 ). Trofaste TopGear seere husker måske at Triumph Donomite Sprint var den første egentlige produktionsbil med 16v (dog kun med een knastaksel og ikke-eksiterende håndbremse).
Problemet med de første 16v motorer var bundtræk – de fik hurtigt ry for kun at levere på toppen. Derfor designede Yamaha/Toyota T-VIS. Senere ‘løste’ man problemet ved at gøre indsugningskanalerne mindre – eks. i Corolla AE92 hvor 4A-GE uden T-VIS ydede 140 hk.
Så på en ‘big port’ 4AGE tror jeg ikke at der er noget at hente ved at pille T-VIS af med mindre du ændrer andre ting også: sætter spjældhuse på, turbo, kompressor el. lign. Men det er et *meget* diskuteret emne – Google is your friend 🙂
- ForfatterIndlæg
- Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.