Høj/ujævn tomgang
- Dette emne har 10 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 12 år, 5 måneder siden af Ralf Schultz.
- ForfatterIndlæg
- 9. april 2012 kl. 20:09 #4944Daniel JørgensenDeltager
Godaften..
Jeg har en Mr2 Aw11 Targa 1,6 N/A tvis.
Den går med 2500 RPM i tomgang, og når den har stået og er blevet varm, så falder den til 1800 RPM..
Jeg synes dette er en smule forhøjt, og ville høre om I har et godt råd til hvad det kan være?
Den “prutter” og falder i omdrejningerne engang i mellem, dog stiger den hurtigt igen?..
Tændrør er skiftet, samt rotor, dæksel og kabler…Håber i kan hjælpe..
Mvh
Daniel - 9. april 2012 kl. 20:20 #4946Søren PedersenDeltager
Den hurtige er at tjekke om du har vand nok på, skru dækslet af i højre side af motorrummet.
PAS DOG MEGET PÅ VED DRIFTSVARM MOTOR, så er der risiko for damp.
Symptomet er at vandet forsvinder fra vandtemperatur måleren, så tror motorstyringen at motoren ikke er driftsvarm og hæver omdrejningerne, når omdrejningerne stiger så pumper vandpumpen vand op på føleren og føleren konstantere driftsvarm motor og sænker så omdr. igen.
Dette går så ind i en cirkel, og den står og ruller i omdrejningerne hvis der er tilstrækkelig med vand på. - 9. april 2012 kl. 20:48 #4948Daniel JørgensenDeltager
Det vil jeg da lige følge op på..
Det er bare et irritations punkt, nå nu man har fået lavet vognen rigtig fin, og så når man starten den, så kan man ikk stå ved siden af den for bare larm… - 9. april 2012 kl. 21:08 #4949Dennis MaigaardDeltager
Jeg antager du har prøvet tomgangsskruen på spjældet?
Ellers kontroller for utætte vacumslanger.
Spray noget bremserens omkring der hvor indsugningsmanifolden sidder på toppen.. kan jo være der er en utæt pakning.har du stillet tænding på den?
lus t og e1 i diagnose stikket og skyd den 10 grader før top.
hvis du ikke ved hvordan så prøv evt bare at løsne de 2 bolte der holder strømfordeleren(ikke dem der holder dækslet, men dem der holder selve fordeleren) og drej den en smule til den ene eller den anden side og se om det ikke hjælper..kan jo være den står helt gal… (dog skal det siges at det optimale vil være at bruge en pistol 😀 )
Hvor er du fra.. hvis den kan køre er du velkommen til at kigge forbi.. jeg bor 10 km fra vejle…
- 9. april 2012 kl. 21:29 #4950Daniel JørgensenDeltager
Ja, har også prøvet det…
vacum slangerne, har jeg dog ikke prøvet endnu, men det kunne da også være en mulighed
Jeg mener jeg målte den til 15 – 20 grader før top, da jeg målte den, dog uden at luse noget.. Men det er da værd at forsøge…Er fra Lolland, så der er temlig lang til jylland, desværre..
- 10. april 2012 kl. 17:59 #4959Thomas FunderDeltager
Check før st den er udluftet *korrekt* – se vejledning her:
http://mr2.dk/index.php?option=com_content&view=article&id=35:udluftning&catid=2:aw11&Itemid=66Tændingen kan du ikke måle noget på uden af luse E1 og T – se vejledning her:
http://www.padandwheels.com/mr2/timing/timing.html🙂
- 10. april 2012 kl. 20:17 #4965Søren PedersenDeltager
Er det 124 hk eller 116 hk motor?
- 15. april 2012 kl. 23:27 #4993Daniel JørgensenDeltager
Jeg ved ikke om det er en 116 eller 124..
Er der på nogle måder jeg kan finde ud af det på? - 16. april 2012 kl. 12:39 #4995Thomas FunderDeltager
Hvis der er kat. eller EGR system på er det en 116HK – mest iøjenfaldende er den runde “EGR valve” ca. midt i billedet.
En anden måde at sige det på er; hvis din bil er dansk er det en 124HK, er den tysk eller schweitzisk er det en 116 :laugh:
- 16. april 2012 kl. 16:32 #4997Daniel JørgensenDeltager
Vognen er uden kat og egr, dog er den importeret, ifølge reg.att.. Og end til vidre tak for svarene, får først kigget på det til weekenden 🙂
- 21. april 2012 kl. 8:42 #5025Ralf SchultzDeltager
Det kan være din aux/termo/forhøjet tomgangs ventil der ikke lukker helt.
Lige før spjældet er der et hul på ca. 8mm i bunden af spjældhuset, når bilen er varm, må der ikke være den store ændring i tomgang, når man sætter en finger i hullet.
Hvis der er det, lukker ventilen ikke ordentligt.
- ForfatterIndlæg
- Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.