hjælp til motorskift. tvis til non tvis

Viser 11 svartråde
  • Forfatter
    Indlæg
    • #5468
      Danni Elkjær
      Deltager

      Hej, Jeg undskylder på forhånd at jeg skriver i dette forum, grundet jeg ikke ejer en mr2, men en celica fra 87 som er født med en 4age 124 hk tvis motor, jeg er så i den uheldige situation at den motor lige er stået af (knaldet toppakning grundet ødelagt blok)
      så jeg skal have en anden motor i da jeg ikke mener det kan betale sig at reparere på blokken.

      jeg har så fundet en 4age 140hk non tvis motor som jeg kan få billigt. mit problem ligge så i om jeg kan bruge mit eget ledningsnet til non tvis motoren, eller jeg skal udskifte bilens komplette ledningsnet? 🙂

      håber i vil tage jer tid til at hjælpe, selvom emnet ikke har meget at gøre med en mr2 🙂

      Mvh. Danni Elkjær

    • #5471
      Thomas Funder
      Deltager

      Hej Danni,

      Vi kan da prøve 😉 Du har jo flere muligheder, du kan jo nøjes med bare at bruge blokken fra den ‘nye’ motor så passer alting, eller også kan du lægge den i komplet. Du vil højst sandsynligt godt kunne bruge dit org. ledningsnet og ECU men du skal bare være opmærksom på, at du ikke får en “140 hk” motor ud af det – men ca. 125-130 hk.

      Stikket til TVIS’en vil selvfølgelig være til overs 😉

    • #5473
      Johnny Friis
      Keymaster

      Ja, og brug de gamle sensorer og benzindyser.

    • #5475
      Danni Elkjær
      Deltager

      ligger årsagen til at jeg ikke får alle 140 hk, i at jeg bruger den gamle ecu/diverse.

      hvis jeg bruger de gamle dyser, så får den da ikke den rigtige blanding da dyserne er mindre i min 124 motor? eller tager jeg fejl?

      Noget helt andet, kan min celica overhovedet synes 100% lovligt, med den 140hk motor? 🙂

      mange tak for svarende 🙂

    • #5477
      Johnny Friis
      Keymaster

      Ja.

      De “maps” der ligger i den gamle ECU er jo beregnet til de gamle dyser, så blandingen vil passe.

      Strengt taget kan den ikke synes da der er ændret på indsugnings vejen, de Danske regler er helt ude i skoven hvad det angår….
      Men synsmanden skal være Toyota specialist hvis han skal opdage det, og jeg vil også påstå at ændringerne er uden betydning for emisionskravene.

    • #5483
      Danni Elkjær
      Deltager

      så kan det bare blive er problem med forsikringen hvis nu der sker en ulykke, kan det ikke?

      og de “maps” i ecuen, kan vel ændres hvis man får kørt bilen ind ved en virksomhed? (det er jo alligevel rart at vide det hele kører 100, og så hvor mange kræfter bilen rigtigt har)

      men ellers er projektet ikke så svært, kan jeg forstå? 🙂

    • #5484
      Thomas Funder
      Deltager

      Teoretisk set: jo. Hvis du vil ha det 100% i orden kan du enten montere den org. Indsugning igen, men så skal du ud og finde et andet topstykke da non- Tvis ikke passer med din 87 indsugning – eller du skal få godkendt ombygningen som “konstruktive ændringer” og få det noteret på reg attesten.

      Du kan *ikke* få ændret maps i en std. Toyota ecu – de er maskeprogrammeret og kan ikke modificeres som på en moderne bil.

      Selve ombytningen er meget nemt – kan nås på en søndag 😉

    • #5485

      Personligt ville jeg nok nøjes med at skifte grundstenen, og monterer den originale manilfold og motorstyring, en blanding af tingene kan jo give hovedpine hvis noget ikke vil køre.

      Hvis du vil ændre på tingene så gør det og hold munden lukket så vil ingen nogen sinde opdage det, ganske få vil kunne se forskel.

      Nike… just do it!

    • #5487
      Danni Elkjær
      Deltager

      Er det ikke noget med at der også er forskel på blokene? Non tvis er da 7 ribbet, og smøresystemet er lidt anderledes. Eller tager jeg fejl?
      Topstykkeerne passer da ikke direkte sammen?
      Er det en fordel eller ulempe at bruge 140hk dyserne og så modificere stikket? ELler skal jeg bruge mine egne 124hk dyser?

      Jeg spurgte min synsmand, og han sagde at hvis bilen aldrig havde været godkendt med den motor så kunne det ikke lade sig gøre? Jeg ved godt jeg bare kan holde min mund for der er ingen der opdager det.

    • #5488
      Johnny Friis
      Keymaster

      Jo, der er forskel på blok, krumtap, plejlstænger og stemplerne, nogen har sågar undersmøring af stemplerne. Der er også en ekstern olie retur. Men de fleste ændringer er lavet for at forøge holdbarheden…

      Topstykkerne passer sammen, dog skal den eksterne olie retur på blokken så blændes af.

      Du skal bruge dine gamle dyser, uanset hvad.

      Der kører tonsvis af Corollaer, MR2 og Celicaer rund med den såkaldte 140hk version, alene af den grund at den gamle type er svær at skaffe.

    • #5489
      Thomas Funder
      Deltager

      [quote=”Danni Elkjaer” post=5305]Er det ikke noget med at der også er forskel på blokene? Non tvis er da 7 ribbet……[/quote]

      På MR2’erne er blokkene 7-ribbede efter 09/87 jeg ved ikke hvornår det skifter på Celica men det er ret nemt at se så du må ned under og tælle 😉

    • #5493
      Danni Elkjær
      Deltager

      Kan jeg se om den har undersmøring.?
      Ham der skal hjælpe mig med at ligge motoren i, har lavet det før og han siger han brugte de dyser fra 140 hk motoren, hvad er konsekvensen af den ene frem for den anden dyse? 🙂

Viser 11 svartråde
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.