Hejsa – Mangler rådgivning til ekstra HK
- Dette emne har 15 svar og 6 stemmer, og blev senest opdateret for 13 år, 7 måneder siden af Johnny Friis.
- ForfatterIndlæg
- 27. januar 2011 kl. 1:16 #3157Mattias HansenDeltager
Godaften ..
Jeg har en Mr2 fra 87, som jeg elsker overalt på jorden. Hentede den i jylland i dec. og bragte den sikkert hjem til min bopæl på Bornholm.
Det er en 1.6 l, 116 hk, den står helt orginal. Km. 312xxx, impoteret fra sweitz i 07.Jeg kunne godt tænke mig noget mere power på baghjulene, men helst ikke over de 20%, som er tilladt uden omreg. Har regnet lidt på det: 116 hk * 1.20 = 139 hk
Hvis jeg holder tuningen under 140 hk havde det været perfekt 🙂Så hvis nogen har et forslag, vil jeg meget gerne hører det/dem 🙂
MVH Mattias ..
På forhånd tak.
- 27. januar 2011 kl. 3:34 #3158Lars PedersenDeltager
hvad med en 145 hk kompressor motor, det kan gøres lovligt ?
20% reglen gælder ikke !
(se mine annoncer)
- 27. januar 2011 kl. 11:41 #3159Thomas FunderDeltager
[quote=”splynk” post=2961]hvad med en 145 hk kompressor motor, det kan gøres lovligt ?[quote]
Hej Mattias,
Det Lars mener med ovenstående 🙂 er, at på baggrund af en masse forarbejde som nogle medlemmer i klubben har gjort, har Færdselsstyrelsen accepteret at en 145hk 4AGZE motor (org. kompressor) må ilægges hvis en række forudsætninger er opfyldt:
- Der skal ilægges en komplet motor – incl. org. motorstyring, ledningsnet, katalysator mv.
- Den skal synes og godkendes af et synssted som har dokumentation for lovligheden af ombygningen. Pt. er der kun et synssted der har det.
Bemærk: Da din version er en 116HK *kan* der muligvis blive tale om en merafgift – det ved jeg ikke så meget om men det er der andre i klubben der gør? :laugh:
Hvis alle disse betingelser er opfyldt, kan du lovligt ombygge din MR2 til en 145 HK med efterfølgende bemærkning på din reg. attest under “Konstruktive ændringer”.
- 27. januar 2011 kl. 11:44 #3160Thomas FunderDeltager
…æh… glemte lige
Der er naturligvis andre måder at opnå flere hk på. Klassisk tuning hvor du ændrer på knastaksler, topstykke og/eller indsugning. Her er tommelfingerreglen ca. 500-1.000,- kr. pr HK.
Men, kompressormotoren er langt det enkleste/billigste da der her er talte om en ‘original’ Toyota motor.
- 27. januar 2011 kl. 17:38 #3163Mattias HansenDeltager
Jeg har også overvejet en 145 hk kompressor. Men er det ikke et stort arbejde både på værkstedet og på ‘kontoret’?
Jeg må undersøge hvad den kommer til at koste i afgift. Jeg er bare på skole på Falster indtil sommer. Så ser sjældent min babé 🙂 Men jeg har hørt der er træf i slutningen af maj. Der er sikkert mange der har erfaring med det.. Ved du om der er et oversigt over de kommende træf her inde ?Mattias ..
- 27. januar 2011 kl. 19:25 #3164Lars PedersenDeltager
[quote=”Thomas” post=2962][quote=”splynk” post=2961]hvad med en 145 hk kompressor motor, det kan gøres lovligt ?
Hej Mattias,
Det Lars mener med ovenstående 🙂 er, at på baggrund af en masse forarbejde som nogle medlemmer i klubben har gjort, har Færdselsstyrelsen accepteret at en 145hk 4AGZE motor (org. kompressor) må ilægges hvis en række forudsætninger er opfyldt:
- Der skal ilægges en komplet motor – incl. org. motorstyring, ledningsnet, katalysator mv.
- Den skal synes og godkendes af et synssted som har dokumentation for lovligheden af ombygningen. Pt. er der kun et synssted der har det.
Bemærk: Da din version er en 116HK *kan* der muligvis blive tale om en merafgift – det ved jeg ikke så meget om men det er der andre i klubben der gør? :laugh:
Hvis alle disse betingelser er opfyldt, kan du lovligt ombygge din MR2 til en 145 HK med efterfølgende bemærkning på din reg. attest under “Konstruktive ændringer”.
det har siden vist sig at alt ovenstående slet ikke er nøsvendigt..(såfremt det er en 124 hk)
da montering af kompressor ikke er en væsentlig motordel, ikke overstiger 20% reglen, og heller ikke ryger i turbo/kompressor hullet, da den er uden wastegate 😉står der hvor mange kw din bil har på din registrerings attest ?
- 27. januar 2011 kl. 19:27 #3165Lars PedersenDeltager
[quote=”Manuqu” post=2966]Jeg har også overvejet en 145 hk kompressor. Men er det ikke et stort arbejde både på værkstedet og på ‘kontoret’?
Jeg må undersøge hvad den kommer til at koste i afgift. Jeg er bare på skole på Falster indtil sommer. Så ser sjældent min babé 🙂 Men jeg har hørt der er træf i slutningen af maj. Der er sikkert mange der har erfaring med det.. Ved du om der er et oversigt over de kommende træf her inde ?Mattias ..[/quote]
det er faktisk lettere end du tror,,meget lettere
og hvis du bruger din originale gearkasse er det endnu lettere.skulle du få gå igang med sådan et projekt er jeg dig gerne behjælpelig med både montering og lovllig godkendelse.
hvis din registrerings attest siger 116 hk eller tilsvarende kw,, vil afgiften typisk ligge på ca 10.000 kr,
står der derimod ikke noget koster det kun et syns gebyr på 4-500 kr - 27. januar 2011 kl. 20:58 #3166Mattias HansenDeltager
Okay.. Mange tak, det er godt at vide 🙂 Det havde nok været rart med lidt prof rådgivning 😀 Gearkassen er den samme på 4age og 4agze eller hvordan ? 🙂
Jeg har ikke haft muligheden for at rode så meget med Mr2 endnu(ser frem til det).. Er det meget besværligt at tage motoren ud ? Løfter man den op eller sænker man den ned ? Det er ikke den bedste arbejdsstilling kunne jeg forstille mig, hehe
Men det er en 116 hk jeg har. Det er ihvertfald hvad der står på min attest. Så jeg skal nok regne med en ekstra afgift. Men er du sikker på den kommer til at ligge på de 10.000 kr ? Hvad kan man få en fin 4agze motor for ?H. Mattias ..
- 28. januar 2011 kl. 1:08 #3168Ralf SchultzDeltager
Der er ikke det store i at skifte maskinen i en aw11, det nemmeste er at sænke motoren ned, og der går vel omkring 2 timer, så ligger den på gulvet, hvis man har prøvet det før.
Det tager lidt længere tid at putte den i igen, men da det er en 87’er, skal man ikke bøvle med at bore nye huller til ledninger.
Problemet er gearkassen, disse er ikke ens, og motoren ligger ikke samme sted fra N/A til SC. På SC ligger hele herligheden 2 cm længere fremme i motorrummet, hvilket betyder 2 ting, ihvertfald på en 85 (kan ikke huske om det er det samme på en 87)
1. Det er ikke nødvendigt at modificere traverserne, for at få plads til trækakslerne.
2. Tilgængæld kommer strømfordeleren meget tæt på bagvæggen mod kabinen. Men det er kun et problem de første par gange man straffet svinet, derefter er der fin plads, og strømfordeleren banker kun sjældent imod igen.. 😉
Men skifter man ikke gearkassen, skulle der ikke være det store i det.
- 28. januar 2011 kl. 1:46 #3169Lars PedersenDeltager
min 88ér blev sat til ca. 13.000 kr, for 2½ år siden,,så et kvalificeret gæt på en 87ér ligger omkring 10.000 kr
min motor er til salg, med eller uden gearkasse.
som det fremgår af annoncen monterer jeg gerne nøglefærdigt
- 31. januar 2011 kl. 13:57 #3182Johnny FriisKeymaster
Sagt med det samme, Splynk har mig bekendt alt hvad der er nødvendigt for at isætte en kompressor motor i din MR2 lovligt, så nedenstående skal ikke misforståes som handels hærværk 😉
Problemet med alt tuning er at man skal dokumentere at miljø reglerne er overholdt. Her gælder en håndskrevet post-it ikke og typisk kræves der en prøvning foretaget af f.eks. TUV til i omegnen af 30kilo. Derfor er andre knastaksler, motorstyringer m.v. i praksis udelukket.
Grunden til at man lovligt kan bygge en 4AGZE kompressor motor i, er at Toyota allerede har laver en MR2 med den motor, og man aksepterer derfor de miljø prøvninger der er lavet på den model. Det indebærer selvfølgelig at det skal være en 4AGZE motor som den findes i en MR2 SC inc. alt der har indflydelse på motorens miljøpåvirkning. Ledningsnet, motorstyring, katalysator o.s.v.
Derfor undrer det mig at Splynk skriver “det har siden vist sig at alt ovenstående slet ikke er nøsvendigt..(såfremt det er en 124 hk)
”
Er der noget jeg er gået glip af? :unsure: - 31. januar 2011 kl. 15:50 #3183Lars PedersenDeltager
jeg ser det på ingen måde som hærværk 🙂 facts er vigtige,, og især hvis noget har ændret sig
jeg er også rimelig overrasket over det. (min den sorte sc var faktisk synet sådan)
men indtil flere har nu fået synet med konstruktive ændringer påskrevet. (dette gælder også for diverse corolla modeller, som end ikke er lavet fra fabrikken med z motor)
dette fordi eftermontering af kompressor ikke anses for en væsentlig motordel (såsom krumtap og topstykke osv.
og da der ikke er wastgate, gælder reglen om at al trykladning anses for over 20% ikke.hvorfor det nu kan lade sig gøre på den måde ved jeg ikke. jeg har også indtil for kort tid siden troet at eneste løsning var at bruge dispensationen som er fremskaffet af en bruger her på siden.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?p=163133#163133 side 12..
kunne du ikke prøve at stille et kvalificeret spørgsmål i den tråd Johnny,,måske du kan få et mere kvalificeret svar end jeg 🙂
for hvis det rent faktisk forholder sig sådan, er alting jo meget nemmere
- 31. januar 2011 kl. 18:07 #3185Johnny FriisKeymaster
Har lige læst den MEGA tråd du henviser til. Det bliver jo svaret i øst og i vest. En af dem du diskuterer med i tråden (vil ikke nævne navnet her)talte jeg med i tidernes morgen hvor jeg mod betaling under bordet kunne få synet med konstruktive ændringer, så min tillid til lovligheden kan ligge et meget lille sted. Selv efter at have læst tråden kan jeg ikke se noget der indikerer at man ikke skal dokumentere miljø, egnethed m.m. når man smider en 4AGZE i en MR2. Dertil kan der så blive et mellemværende med skat hvis man gør det i en MR2 født med kat og 116/112hk da man så overskrider 20% reglen.
- 31. januar 2011 kl. 18:23 #3187Lars PedersenDeltager
uden at nævne navne,, så :kiss: har jeg det også lidt skidt med info fra den kant..
men det påstås hårdnakket at det er muligt og lovligt..
selvfølgelig skal 20% reglen overholdes.
hvis der først er skrevet 116 hk på attesten i dk,, så er man sat i skammekrogen for bestandigt med den bil eller ?
- 31. januar 2011 kl. 22:40 #3189Søren PedersenDeltager
116Hk = dokumentationspligt og en tur forbi Skat.
Dokumentationspligten har jeg som bekendt taget mig af, men økonomi onkel joakim von and a.k. Skat må man selv klare.
Ændring til uoriginalt luft filter er konstruktiv ændring, og skal dokumenteres!
Så hvis ikke en 4 AGZE konvertering ikke er det saa bestaar verden ikke mere…hvad har jeg trykket p[, for n[r jeg vil skrive aa i enkelt bogstav skriver den [
Hilsen Soeren
- 1. februar 2011 kl. 16:37 #3191Johnny FriisKeymaster
Enig Søren, og få så skiftet til Dansk tastatur 😉
- ForfatterIndlæg
- Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.