G lader projekt
- Dette emne har 30 svar og 11 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år, 3 måneder siden af
Lars Pedersen.
- ForfatterIndlæg
- 19. november 2009 kl. 20:07 #1298
Jesper Prip
DeltagerHejsa alle sammen har et projekt hvor jeg vil sætte en glader på min MR2 4age, så ville høre om nogle af jer har prøved det samme, og måske havde nogle råd 🙂
- 19. november 2009 kl. 23:04 #1299
Søren Pedersen
DeltagerUden at pakke det ind så skal hovedet være skruet rigtigt godt på får at få det rigtige ud af projektet.
Det kræver de rigtige vinkler på rørføring, remhjulsstørelse, motorstyring, etc etc etc og vigtigst af alt indkøring med det rigtige målegrej.
Køb et rearcut ved motorimport, og byg den om til original super charger…
Hilsen Søren
- 19. november 2009 kl. 23:36 #1300
Jesper Prip
Deltagerhar sådan set styr på alt de det med remhjul og det hele og den skal ikke køre i så højt i bar bare så jeg får noget mere på bunden. ville bare høre om det kun var mig der ville prøve på det her 🙂
- 20. november 2009 kl. 0:55 #1301
Dennis Maigaard
Deltagervirker bare lidt “skørt” når der findes en skræddersyet løsning..
Der er flere der har prøvet at tryklade en std 4age og selv ved 0,5 bar går det hurtigt galt.. ikke rønnov??
:laugh:
- 20. november 2009 kl. 1:27 #1302
Lars Pedersen
Deltager0,4 bar ,,, ik rønnov 😉
- 20. november 2009 kl. 17:58 #1306
Jesper Prip
Deltagerøhhh så det kan ikke lade sig gøre eller hvad bliver vi enig om? skal jo max køre med 0,4 bare og ik højere vil kun have det ekstra på bunden
- 20. november 2009 kl. 19:03 #1307
Søren Pedersen
DeltagerDet bliver højst sansynligt ikke umagen værd, og du vil hele tiden være utilfreds med resultatet da det ikke holder i længden
- 20. november 2009 kl. 21:38 #1311
Jesper Prip
Deltagerjamen hvad er det som ikke skulle virke ved det? det kan jeg ik helt finde ud af
- 20. november 2009 kl. 23:04 #1314
Søren Pedersen
DeltagerSå er det bare på med vanten, og så ses vi til klubtræf med G-lader.
Hilsen Søren
- 21. november 2009 kl. 12:45 #1317
Dennis Maigaard
Deltagerselv ved 0.4 bar kræver det smedede stempler, som der også er i en std kompressormotor.
IHVERTFALD med en sc12..
Jeg har ikke set en g-lader på en 4age før, så alt er da muligt..
- 22. november 2009 kl. 18:00 #1323
Jesper Prip
Deltagerokay jamen vil de normale stempler ikke kunne holde til at køre med lavt tryk da? nu er det en Rotrex g-lader jeg har fundet 30c34 så det er ikke en helt vild en
- 22. november 2009 kl. 20:57 #1325
Lars Pedersen
Deltagernej de kan ikke holde til det,
en original sc kører med 0,4 bars tryk, med smedede lavkomprimerede stempler.det er afprøvet mange gange rundt om i verden, og det duer bare ikke
- 22. november 2009 kl. 21:15 #1327
Jesper Prip
Deltagerokay hmmm jamen hvad vil de koste at sætte nogle stempler i som kan holde til det?
- 22. november 2009 kl. 22:28 #1328
Lars Pedersen
Deltagerdet vil være spild af tid og penge, i forhold til at købe en hel kompressormotor
- 23. november 2009 kl. 13:07 #1330
Thomas Funder
DeltagerHej Jesper,
Umiddelbart ville jeg godt kunne forstå hvis du bliver en smule frustreret over de ‘gamle gnavne mænd’ herinde, som alle siger “drop det, køb en kompressor” – men du skal vide at det er i bedste mening 😉 De fleste har nemlig allerede være det, brugt pengene, og taget huggene.
Men som flere nævner, så kræver tryk på en 4AGE andre stempler. Det kan du helt sikkert finde på ebay, men der er meget stor chance for, at du ender med at bruge dobbelt så mange penge på en g-lader løsning som det vil koste dig at købe en kompressor motor. Er du i øvrigt sikker på det model nummer på Rotrex’en? De Rotrex’er jeg har set hedder alle noget med C30-xx F.eks hedder den der sidder på Lotus’erne C30-74 ??
…men det vigtigste er at en kompressor motor kan synes lovligt så du ikke skal køre rundt i en ulovlig bil!
Når alt det er sagt skal der jo altid være plads til nytænkning – så hvis du stadig har mod på det så kast dig ud i det!
- 23. november 2009 kl. 13:43 #1331
Ralf Schultz
DeltagerJeg håber sgu ikke at jeg nogensinde bliver så gammel og gnaven som de andre.. 😛
Som udgangspunkt kan alt lade sig gøre, det er bare ikke alt der kan betale sig. Så nogle ting skal gøres, fordi man kan!
Jeg har sgu lidt svært ved at forestille mig, at man ikke kan tage en 4agze, rive kompressoren af, og montere en g-lader, og andet motorstyring i stadet for det der sidder der i forvejen. Og har man en standard 4age, skal man smide nogle andre stempler i den.
Dermed ikke sagt, at det nødvendigvist giver mening, når man i stedet kunne have kørt ned til Egon og hentet et rearcut, som i sidste ende nok vil ende op med at koste det samme.
Og hvis det bare er for at få “lidt i bunden”, så smid nogle andre knaster i. Problemet med det er at man hurtigt glemmer de 10hk ekstra man kan få ud af det.
- 23. november 2009 kl. 21:22 #1334
Jesper Prip
Deltagertakker for alle de råd i giver. ville bare tro at at sætte en G-lader på jeg jeg allerde har til at ligge er billiger end at købe en motor til 7000 kr og der op efter.. det kan et set stempler da ik koste 🙂
- 23. november 2009 kl. 22:05 #1335
Dennis Maigaard
Deltagerdet kan hurtigt løbe op…
smedede agze stempler passer kun på plejlstænger med 42mm krumtapsøle, dvs du skal være sikker på at din 4age har en 42mm krummer, og ikke en 40mm.
Det er som HOVEDEREGEL (men alligevel langtfra sikkert) at 4age fra 85-86 har 40mm krummer og 87-89 har 42mm krummer.
Man kan som hovederegel (men alligevel langt fra sikkert) se om blokken er 7 ribbet, så burde den ha 42 (og dog har min egen 7rib kun 40mm krummer)
ALT i alt betyder det at hvis du har en alm 3 ribbet blok, så kan det langt bedere betale sig at smide 7klik for en hel sc motor, hvor du kan sælge kompressor fra hvis det SKAL være et glader projekt.
Hvis du har den store krumtap, så koster et sæt kompressor stempler med ringe omkring 3500 så vidt jeg husker. oven i det skal der også ligges slibesæt til 1500 osv osv
Nu kan det være jeg er på et skråplan, men måske man kunne smide en tykkere toppakning i for at mindske kompressionen, og så kører med alm stempler?? nogen der har prøvet det?
- 24. november 2009 kl. 1:17 #1338
Peter Kibsgård
Deltagerwest speed var væsentlig billigere med stempler, sidst jeg fik nogen :kiss:
- 24. november 2009 kl. 3:02 #1340
Lars Pedersen
Deltager2400 kr incl moms med ringe. for originale
ved ikke om man kan få nogen der passer på 18mm krydspin
- 24. november 2009 kl. 14:32 #1343
Johnny Friis
KeymasterSom Dennis er inde på er det primære ikke at der skal smedede stempler i men at kompressionen sænkes. Efter min mening kan std. stempler sagtens holde til 0,4 bar
hvis kompressionen sænkes.
Men som en af de “gamle sure” må jeg også fraråde at bruge en formue på sådan en (ulovlig) ombygning når du nu er så ufattelig heldig, at det
faktisk er muligt at tryklade din MR2 på en lovlig og “billig” måde. B) - 24. november 2009 kl. 18:45 #1345
Jesper Prip
Deltagerså sta stempler og en anden toppakning skulle i teroien kunne klare det?
- 24. november 2009 kl. 20:34 #1346
Søren Pedersen
DeltagerJeg syntes at kunne fornemme en lang høj hyle tone som når man har tinitus…
Hilsen Søren
- 24. november 2009 kl. 20:51 #1347
dennis jensen
Deltagernu jeg ikke gammel og normalt heller sur og gnaven, men køb nu bare en 145 hk 4agze motor og få en lovlig bil. den blivet for det førte aldrig lovlig med en G lader og det bliver alt for dyrt i sidste ende. du ska have stemple, toppakning, have lavet et remhjul så trykket komme til a passe, lavet rørføring og ikke mindst anden motor styring eller et tilskudssystem. kan du lave det for under 7500 som en 4agze motor koster? med en G lader kommer du til a køre med tryk hele tiden da den ikke har en elektronisk kobling som den har på en 4agze. hvis du måske kan laver det lidt billiger end a købe en motor er der så ikke hver a ofre de sidste penge og få en motor der kan holde og som kan blive 100% lovlig og godkendt.
hilsen dennis
- 24. november 2009 kl. 22:49 #1349
Lars Pedersen
Deltageraaaarh,
en lovlig agz løsning skal man lede længe efter til 7500 kr,
der skal unægtelig et ledningsnet med diverse til, samt ecu, afm , osv.
men er enig,,,sur og gammel :silly:
- 24. november 2009 kl. 23:02 #1351
dennis jensen
Deltagersplynk: ja man ska være heldig men for en stlkke tid siden var det en hel aw11 org sc der var smadret der stod til 8000. det var billigt. men du får ihvertfald en motor du ved der holder for 7500.
- 26. november 2009 kl. 23:59 #1359
brian helsinghof
Deltageren rotrex kompresser er jo ikke nogen g-lader.
rotrex kompresser er jo stort set en remtrukken turbo, det er en remtrukken gearkasse med et kompresserhus fra en turbo.
en sc12 kompresser fra en agze laver fuld tryk stort set med det samme, det gør en rotrex ikke der kommer trykket med omdrejningerne.
jeg tror fint du kan køre med en rotrex , sammen med en 2mm toppakning og med max 0,8 bar.
- 3. december 2009 kl. 20:23 #1405
jacoob rasmussen
Deltagerjeg har lige fået lagt en komplet supercharger motor i min 86, . det tog toyota i nivå 3 uger at få det hele til at passe i motorrummet. jeg fik en halv mr 2 leveret fra rene turbomotor. dvs alt hørte med, gearkasse, spær, ledningsnet mv.
problemmet var at en årgang 86 ikke er identisk med en 88-89 som superchargeren kommer fra. dvs motorophæng og ledningsnet skulle bygges om. derudover har jeg fået det store remhjul på, således at den skulle yde 170 hk. bilen kører fantastisk godt og har fået et godt bundtræk. derudover lyder den fedt. pris 30.000,-alt incl.
hilsen jacoob rasmussen - 4. december 2009 kl. 6:22 #1408
Lars Pedersen
Deltagerledningsnette skal ikke bygges om overhovedet ?
man bruger bare det originale. det hele samler i et multistik plug n´ play
motorophæng og gearkasse ophæng er ens i de 2 w1 modeller, lige bortset fra bredden på det i motorsiden.
det største problem, er den vej ledningsnettet er trukket i trunken på en ikke faceliftet, og manglen på plads hvor selve kompressoren sidder
anyway 30k er en fin pris når der har væet et værkstede inde over.
tror det er samme pris jeg forlanger for min i markedet, også monteret og køreklar (i en faceliftet) :blush:
- 19. december 2009 kl. 19:08 #1484
Ralf Schultz
Deltagersplynk skrev:
motorophæng og gearkasse ophæng er ens i de 2 w1 modeller, lige bortset fra bredden på det i motorsiden.
Der må jeg nok lige for et øjeblik være gammel, og en lille smule klog B), men ikke sur.. Ophænget under batteriet sidder 3 cm højere og 2 cm længere ind mod kabinen på en org SC, fremfor an NA..
Og så vil jeg endnu en gang henlede opmærksomheden hos alle de gamle og sure på, at det originale spørgsmål ikke gik på, hvordan man lovligt bygger tryk på en AW11, men om det var muligt at montere en Rotrex kompressor/G-lager på en 4age, og hvad der skulle til for at gøre det.
30K er i øvrigt en fin pris for en ombygning på et aut. værksted.
- 19. december 2009 kl. 22:09 #1490
Lars Pedersen
Deltagerdu ser sur ud,,,,OG gammel,, du har vlist ligget for længe i “karbadet” 😛
for at snige mig ud af den siger jeg bare jeg naturligvis mente n/a gearkassen,
og hvis der står andet så har webbie redigeret mit svar
- ForfatterIndlæg
- Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.