Dilemma

Viser 11 svartråde
  • Forfatter
    Indlæg
    • #3875

      Øv, øv, øv… så fik jeg bulet min AW11 (igen). Det er godt nok 8 år siden sidst, men det er mindst lige så surt denne gang.

      Jeg har haft bilen i 15 år, og været (et noget anonymt) medlem af klubben næsten lige så længe, dog men en mindre pause pga. noget flytterod. Bilen er/var i rigtig god stand, stort set original fra A til Z og vel en af de få oprindeligt danske biler tilbage? Siden den blev renoveret i ’98/’99 har den ikke kørt om vinteren, og har kun få begyndende bobler v. foruden og en enkelt boble på den ene dør, begge dele har været der i et par år og udvikle sig stort set ikke. Ellers er der ikke synlig rust på den. Motorrummet og bagagerummet kunne godt trænge til at blive shinet lidt op, men mekanisk er den 100 % OK, og bruger hverken vand eller olie.

      Nå, tilbage til dilemmaet. For et par uger siden, i øvrigt efter at have været til syn med den om morgen, overser jeg desværre en venstresvingende bilist og kører op bag i ham. Min for-kofanger og fronthjelm bliver naturligvis trykket. Hjelmen hæver sig 2-3 cm over skærmkanten. Desuden er den ene forlygte blevet trygget lidt, men begge forskærme er gået fri.

      Værkstedet har lavet et tilbud til forsikringen på lige godt 25K for at reparere den. Taksator har vurderet handelsværdien af bilen til 30-35K, så bilen kan “reddes” af bagatelgrænsen på 25K, ellers er den totalt skadet. Værksted har haft svært ved at finde stumper til bilen, men den får en anden brugt kofanger, og de øvrige dele skal rettes ud.

      Fordi prisen på reparationen ligge lige på grænsen, har taksator spurgt mig om jeg ønsker den lavet, eller hellere vil have erstatningen. Så hvad gør en klog, og hvad gør jeg nu:

      – Får den lavet med gamle stumper og inden for en stram økonomisk ramme. Bliver det nu også rigtigt godt?
      – Hæver erstatningen og glemmer alt om min kære bil. Er 35K den rigtige værdi?
      – Hæver erstatningen, og prøver at købe bilen igen til genopbygning via et værksted/hugger?

      Det er min første bil, og den har indtil nu overlevet både konen og to børn, men jeg har de sidste par år ikke rigtigt fået gjort noget ved den, bortset fra lidt ny olie/bremser og lidt nødvendige små rep. Jeg er bange for at jeg ikke får bedre tid de først kommende år.

      Egentlig burde jeg måske have skrevet til Mads og Monopolet, men jeg regner forumet her for mere kompetent.

      Hvad ville i gøre i en lignende situation?

      Mvh
      Jesper

      PS: Gribbene kan godt holde sig på vingerne. Den er ikke helt død endnu!

    • #3876
      Thomas Funder
      Deltager

      Æv æv æv, ærgeligt men godt det “kun” var materiel skade.

      Hvad med køler, traverser og “skottet” bag køleren?

      Har du evt. billeder?

    • #3877

      Få den lavet!
      Man får ikke meget nysynet MR2 for 35.000,-
      Du ved hvad du har, du ved ikke hvad du får hvis du køber en anden.

      Selv om værkstedet skal lave det inden for 25.000,- skal de jo stadig gøre det ordentligt.
      Hvis det kun er kofangeren der skal byttes og resten kan reddes, så går det skam nok.

      Tillæg hertil affektionsværdien og jeg ville SLET ikke være i tvivl.

    • #3878

      Jeg har prøvet at vedlægge et par billeder. Jeg har ikke selv haft hjelmen åben, men lukkemekanismen, of den “stiver” den sidder på skal nok også skiftes, men køleren er ok.

    • #3879
      Johnny Friis
      Keymaster

      Den stiver den sidder på er skruet på, ikke svejset, så hvis de kan finde en er det en simpel operation. Der er sikkert flere i klubben der har en liggende, jeg har i hvertfald.

    • #3880
      Johnny Friis
      Keymaster

      Forøvrigt er jeg helt enig med Casper, hvis du fortsat vil ha en MR2 så få den lavet.

    • #3881

      Yep, få den nu fixet!

      Luk øjnene og forestil dig situationen uden MR2, skynd dig at åbne igen, for det var alligevel for uhyggeligt ik?

      Søren

    • #3882
      Lars Pedersen
      Deltager

      vil tro alle delene kan skaffes hos ham Dennis Maigaard købte sin “nye” mr2 af.

    • #3883
      Ralf Schultz
      Deltager

      Jeps.. den skal da bare laves..

      Var der ikke noget med at den stivert der sidder bag kofangeren kan få’s uoriginalt i England?

    • #3904
      Peter Schou
      Deltager

      Jo! Den kan fås her : http://www.fensport.co.uk/Parts/Model_20/Category_13/1127
      -Har selv købt derovre fra, ingen problemer i det 🙂 Men det er ikke altid de har dem på lager. Kan se at de har lige nu! :cheer:

    • #3905
      Peter Schou
      Deltager

      -Og den jeg fik var ikke uoriginal, hvordan det så end kan lade sig gøre… Toyota-mærker osv på den…

    • #3906

      Hej

      Du skal bare få rep. værkstedet som skal lave den har du vil tillid til ?

      Jeg arbejder ved Toyota Herning, en skade på 25.000 kr er meget lille idag.
      Så syntes du skal få den ud at køre igen. Ingen tvil herfra

      Henning :laugh: :laugh:

Viser 11 svartråde
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.