Alu svinghjul og remskive..
- Dette emne har 4 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 13 år, 4 måneder siden af
Thomas Funder.
- ForfatterIndlæg
- 29. april 2010 kl. 11:06 #2238
Søren Pedersen
DeltagerMojns
Jeg vil lige høre hvad evt. fordele det kunne have kontra ulemper at skifte svinghjul og remskive ud til aluminium.
Kan man køre med standart kobling på alu svinghjul?
Ville det være bedre at dreje materiale af et standart svinghjul?
Søren
- 29. april 2010 kl. 12:36 #2239
Thomas Funder
DeltagerDu reducerer rotations massen i motoren, så:
Fordele:
Mere omdrejningsvillig
Motoren opleves mere ‘frisk’Ulemper:
Igangsætning – kræver tilvænning til nyt koblingspunkt
Kan resultere i ujævn tomgang
Tilvænning til anderledes gearskift – motoren *falder* også hurtigere i omdr.du kan godt køre med std. kobling på alusvinghjul. De fleste alu svinghjul har en stål indsats dér hvor koblingen griber.
Eksempel:
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=280450653495&viewitem=&category=33732 - 29. april 2010 kl. 14:52 #2240
John Andrews
Deltagerhaha.. thomas.. du er da inde på noget af det rigtige.. men come on.. du kan sagtens lave et bedre svar end det der – kan du ikke ? 😛
Anyway,
Som sagt, rotationsmassen bliver mindre, og derved får du mere speederrespons.. hvem vil ikke gerne have en bil, som bare køre MED DET SAMME, man trykker speederen ned.. dvs, Lag mellem trykket på pedalen og bilens reaktion bliver mindre, dvs, det føles som om, du får flere HK, men det gør du i virkeligheden ikke.
Det er fuld stændigt samme princip med valg af fælge.. Lettere fælg = mindre lort der skal svinges rundt = hurtigere bil.
På SC kan du samtidig øge diameteren på remskivens kompressorside, hvorved den samtidig udvikler mere tryk, og derved har man en dobbeltvirkning fra den samme komponent.
Thomas har ret i, at motoren falder hurtigere i omdr, når du trykker koblingen ind under kørsel osv.. (også når du holder stille for den sags skyld) og det bevirker, du skal skifte hurtigere for at få en glidende overgang mellem gearene, men det er ikke værd at snakke om.. Jeg har selv det på, og ja, det virker hurtigere, men er det ikke også hele idéen ?.. så det kan næppe regnes for en ulempe. Udvekslingen af kinetisk energi der sker mellem din koblingsplade og dit svinghjul bliver lidt større, hvis du “granny skifter” men jeg vil sige, at ved dagligt brug er det fuldstændigt underordnet – og ved race er det dejligt.. Næppe en ulempe 😉
Ujævn tomgang ?.. øhh.. det er hvis noget han har fundet på, den gode webmaster.. De 2 ting har ikke noget med hinanden at gøre. Hvis din bil kører dårligt i tomgang, er der noget andet i vejen med den..
Du kan sagtens køre med standard kobling på alu svinghjul, men det er kun noget jeg selv ville gøre, hvis jeg havde en standard motor med standard HK.
I det øjeblik, du har flere HK, ville jeg skifte til en bedre kobling. (læs mere aggresiv), da den alligevel skal optage flere NM på det tidspunkt.
Om du kan få noget ud af at dreje et standard svinghjul ?.. tja.. man kan også dreje vægt af sine fælge.. men det er ikke noget jeg selv ville gøre..
Det kan ikke svare sig at fedte med det og betale for det, når kvaliteten af noget, som vil virke bedre kontra arbejdet du alligevel skal udføre for at komme ind til svinghjulet, kan fås til en lille smule flere penge.
mvh
Johnps – vi var lidt inde omkring det da vi talte i telefonen dengang vi skulle finde en fordelagtig pris på den tårnstiver 😉
- 29. april 2010 kl. 15:00 #2241
John Andrews
DeltagerForresten.. store tunge fælge, overdimensionerede bremseskiver, tungt svinghjul osv er kun en fordel, hvis man kører med campingvogn ned af en stejl bakke.
Og lige en anden ting.. Et letvægts svinghjul har det med at “snakke” eller “rumstere” fordi det har lettere ved at danne svingninger når det bliver ramt af den resonansfrekvens, som din motor udsender, når den er igang.
mvh
John - 30. april 2010 kl. 15:03 #2248
Thomas Funder
DeltagerJohn skrev:
haha.. thomas.. du er da inde på noget af det rigtige.. men come on.. du kan sagtens lave et bedre svar end det der – kan du ikke ? 😛
Sagtens – men det kræver et bål og flere flasker Gul Gajol :laugh:
Mht. ujævn tomgang så skriver jeg “kan” give ….og du skriver “Hvis din bil kører dårligt i tomgang, er der noget andet i vejen med den”
Vi er for så vidt enige, jeg skriver bare “kan give” fordi et tungere svinghjul netop kan skjule/kompensere for dette “noget andet” der er i vejen. Sætter man så et lettere svinghjul på kan dette “noget andet” vise sig 🙂 Eks. ikke optimalt justeret luftskrue, TPS eller lille utæthed i vacuum slanger.
- ForfatterIndlæg
- Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.