5. gear problemet.
- Dette emne har 22 svar og 6 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år siden af Bjørn Spure.
- ForfatterIndlæg
- 9. januar 2011 kl. 21:20 #3081Søren PedersenDeltager
Hvem kan klarlægge hvad der skal udskiftes når den smutter ud af 5. gear.
Gerne i form af splittegning med markering af delene og en lille formuklaring.
Med venlig hilsen Søren
- 9. januar 2011 kl. 22:18 #3082Peter KibsgårdDeltager
gearkassen 😉 sidder til venstre for motoren……….. :woohoo:
- 10. januar 2011 kl. 0:48 #3083Bjørn SpureDeltager
Hej Søren
på de gearkasser jeg har lavet, som har haft samme problem, plejer jeg at skifte skiftegaflen, vælgerring, synkromessering og kugleleje, min erfaring er at det typisk er lejet der er slidt, hvilket har gjort at skiftegafflen er blevet slidt på grund af at akslen har kunne rykke frem og tilbage.
skift også fjederen som sider i føringsrøret bag unbrako skruen, husk at smør føringsrøret inden de monteres igen.kan være der er nogle der har andre meninger, men det har virket på dem jeg har lavet
mvh. Bjørn
- 10. januar 2011 kl. 2:58 #3084Lars PedersenDeltager
nogle har omtalt shims under 5 gearhjule som sidder ude i enden, ?
aner ikke om det har noget på sig
- 11. januar 2011 kl. 12:47 #3085Thomas FunderDeltager
[quote=”Bjørn” post=2886]på de gearkasser jeg har lavet, som har haft samme problem, plejer jeg at skifte skiftegaflen, vælgerring, synkromessering og kugleleje, min erfaring er at det typisk er lejet der er slidt, hvilket har gjort at skiftegafflen er blevet slidt på grund af at akslen har kunne rykke frem og tilbage.
skift også fjederen som sider i føringsrøret bag unbrako skruen, husk at smør føringsrøret inden de monteres igen.kan være der er nogle der har andre meninger, men det har virket på dem jeg har lavet
mvh. Bjørn[/quote]
- 12. januar 2011 kl. 22:41 #3089Søren PedersenDeltager
Der var en gut på BG som havde en til salg som hoppede ud af 5. gear.
Så var der en tredie som var interreseret i den hvis den kunne laves.
Jeg har en der er defekt, og den kunne man jo så måske bruge stumperne fra.
Men når det er så omfattende så er der en stor sandsynlighed for at de stumper fra min defekte gearkasse ikke er iorden og kan bruges.
Tak for jeres svar.Hilsen Søren
- 13. januar 2011 kl. 11:51 #3095Thomas FunderDeltager
[quote=”Søren” post=2892]Der var en gut på BG som havde en til salg som hoppede ud af 5. gear.
Så var der en tredie som var interreseret i den hvis den kunne laves……[/quote]Så må de jo melde sig ind i en klub hvor der er en gearkasse-troldmand 😉
Vh
Thomas
– Med en E51 “Spure Special” - 13. januar 2011 kl. 14:05 #3096Lars PedersenDeltager
mener at huske at dine “gearkasse foredrags privilegier” blev frataget dig engang på et træf i Roskilde, hvor det gik lidt over gevind
og kan ikke mindes du har gjort dig fortjent at få dem tilbage 👿
sååå,, shhh 😉
- 14. januar 2011 kl. 0:02 #3097Bjørn SpureDeltager
Vh
Thomas
– Med en E51 “Spure Special”Tak Thomas for de rosende ord, men jeg tænkte ved du enlig om din virker? vil det sige at din bil har været ude at køre? er ikke så opdateret..
MVH
Bjørn - 14. januar 2011 kl. 13:19 #3098Johnny FriisKeymaster
Jeg har da foretaget indgrebet en gang på Mimis gule, dengang Martin havde den, og den virker da endnu 😉
- 14. januar 2011 kl. 21:21 #3099Søren PedersenDeltager
Den fjeder bag unbrakoskruen hvad gør den? fikserer hovedakslen?
Hilsen Søren
- 14. januar 2011 kl. 22:13 #3100Bjørn SpureDeltager
Den fiksere skifte akslen, i det gear man køre i, der er ialt 3 stk.
mvh Bjørn - 14. januar 2011 kl. 22:33 #3101Søren PedersenDeltager
Alle tre bag lettilgængelige skruer?
- 14. januar 2011 kl. 23:35 #3102Bjørn SpureDeltager
ja 2stk. ude ved 5gear dækslet, på siden. og en oven på gearkassen, ved baklys kontakten (ved termostat huset)
mvh Bjørn - 14. januar 2011 kl. 23:54 #3103Søren PedersenDeltager
dvs. den umbrakoskrue ved udrykkerlejet ikke tæller med?
Søren
- 15. januar 2011 kl. 0:05 #3104Bjørn SpureDeltager
Ved udrykker lejet, er ikke helt med på hvilken du mener?
der er 3 hvor fjederen sider i et styre rør, det er de 3 jeg mener, så er der en hvor kuglen og fjederen er integrateret i skruen, den plejer jeg ikke at skifte.
mvh Bjørn - 15. januar 2011 kl. 0:14 #3105Søren PedersenDeltager
Jeg tager nogle billeder af gear kassen og så tager vi den derfra.
- 15. januar 2011 kl. 2:13 #3106Thomas FunderDeltager
[quote=”splynk” post=2899]mener at huske at dine “gearkasse foredrags privilegier” blev frataget dig engang på et træf i Roskilde, hvor det gik lidt over gevind
og kan ikke mindes du har gjort dig fortjent at få dem tilbage 👿
sååå,, shhh ;)[/quote]
Hæ! Jeg forbeholder mig retten til, til enhver tid, at kloge mig på teori og specs på gearkasser (med eller uden gul gajol) :cheer: men hvis der rent faktisk skal skrues så gir jeg omgående bolden videre til Bjørn 😉
- 15. januar 2011 kl. 2:16 #3107Thomas FunderDeltager
[quote=”Bjørn” post=2900]Vh
Thomas
– Med en E51 “Spure Special”Tak Thomas for de rosende ord, men jeg tænkte ved du enlig om din virker? vil det sige at din bil har været ude at køre? er ikke så opdateret..
MVH
Bjørn[/quote]Ork ja! *gearkassen* fungerer perfekt 😆 Der er dog lige et par andre småting der skal justeres :blush:
- 15. januar 2011 kl. 2:26 #3108Thomas FunderDeltager
Ka’ det her hjælpe?
- 15. januar 2011 kl. 10:46 #3109Søren PedersenDeltager
Ja i høj grad.
Men tæller man så ikke 4 inkl. den i koblings huset?
Er fjedrene ens?
Er de kendt for at knække eller blot at de bliver slappe?
Søren
- 15. januar 2011 kl. 20:31 #3110Søren PedersenDeltager
Hvad er 33275 for en sag i forbindelse med fjedrene?
Har fundet de 3 umbrako propper på gearkassen,
men hvad er 33275 for en sag i forbindelse med fjedrene? - 16. januar 2011 kl. 21:07 #3111Bjørn SpureDeltager
De bliver slappe, 33275 er det førings/styre rør jeg skrev om, fjederen ligger inde i det, det er også det der lige skal smøres med gear olie, inden montering.
mvh Bjørn
- ForfatterIndlæg
- Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.