3sge ombyg til 3sgte
- Dette emne har 20 svar og 8 stemmer, og blev senest opdateret for 11 år, 7 måneder siden af Christian Rasmussen.
- ForfatterIndlæg
- 15. august 2010 kl. 0:26 #2699michael baagoeDeltager
ja det er nok et emne der har været svaret på før men kunne ikke finde noget i forum..
jeg har en mr2 stående uden afgift jeg overvejer at opgradere inden den bliver indregistreret i danmark.. men er lidt i tvivl om hvor voldsomt det er har set der kører en del rundt hvor de bare har lagt motor i men vil helst have sagerne i orden men ved ikke hvor meget ektra jeg skal skifte.. og hvis jeg bare skifte motor hvad skal jeg så nøjagtig bruge? motor gearkasse trækaksler intercooler og ecu+ledninger?
- 15. august 2010 kl. 0:28 #2700Søren PedersenDeltager
Du kan højst sandsynligt ikke få den godkendt til syn.
Med mindre de er uopmærksomme.Søren
- 15. august 2010 kl. 19:21 #2703michael baagoeDeltager
jo det kan man sagtens men det kræver at jeg bygger bremser og hvad der ellers er andeledes på turbomodellen over.. så kan jeg få den indreg som turbo.. det kan du også gøre hvis u lægger en turbo motor i en dansk gti men så kommer du til at betale afgidt 2 gange.. mit spørgsmål er bare hvor meget jeg skal rykke over ^^
- 15. august 2010 kl. 20:26 #2704Lars PedersenDeltager
jeg ar bange for at dit argument ikke bider på e synsmand basse 😉
jeg mener Søren har kigget på sagen tidligere
- 15. august 2010 kl. 21:45 #2705Torben Spåbæk JohansenDeltager
Og hvorfor i alverden gøre sig alt det besvær, når man kan får den ægte vare til spotpris…??? Det virker da fuldstændig meningsløst.. :unsure:
- 15. august 2010 kl. 22:59 #2706Søren PedersenDeltager
I følge reglerne skal man dokumenterer: Egnetheden for effekt forøgelsen, luftforurening og støj da du er over 20 % effekt forøgelse.
Egnethed:
For ikke-typegodkendelsespligtigt køretøj kan dokumentationen for egnethed
for effektforøgelse over 20% bestå af f.eks.:– Erklæring fra fabrikant eller dennes repræsentant om køretøjets egnethed
for effektforøgelsen, og eventuelt en beskrivelse af, hvilke ændringer der er
påkrævet for, at køretøjet fortsat er sikkerhedsmæssig forsvarlig,
– en prøvningsrapport fra et anerkendt prøvningslaboratorium (i denne sammenhæng
fra TÜV eller Dekra), hvoraf det fremgår, at betingelserne i TÜV’s
Merkblatt 751 er opfyldt, eller
– oplysninger medbragt af fremstilleren i form af oplysninger fra fabrikant/
repræsentant eller teknisk materiale, der dokumenterer, at køretøjet
med hensyn til hjulophæng og bremser svarer til en kraftigere variant, hvis
højere motoreffekt så kan benyttes som udgangspunkt for beregningen af
de 20%.Luftforurening:
For ibrugværende køretøj gælder, at ved konstruktive ændringer, herunder
chiptuning, af motor eller forureningsbegrænsende udstyr skal de tekniske krav
gældende ved første registrering eller ibrugtagning overholdes.
Ved konstruktive ændringer skal det dokumenteres, at luftforureningsbestemmelserne
overholdes, herunder evt. kalibrering af OBD-system. For biler omfattet
af grøn ejerafgift skal der foreligge dokumentation for brændstofforbrug.
Derudover er der for effektforøgelse over 20% yderligere krav om dokumentation
for støj (se pkt. 7.05.001 (4)) samt køretøjets egnethed for effektforøgelsen.Som dokumentation for effektforøgelse kan angivelse af effekt fra fx luftforureningsgodkendelse anvendes.
En måling fra et værksted, der er besiddelse af en effektprøvestand, vil kunne anvendes som dokumentation, såfremt synsvirksomheden skønner, der ikke er manipuleret
med motoren eller udskriften (her tænkes fx på målinger, der viser en effektforøgelse på ikke over 20%, og hvor det skønnes af synsvirksomheden, at forøgelsen
må være større). Generelt skal dokumentationen være udarbejdet således,
at bilen kan identificeres (fabrikat, model og variant/motor eller med angivet
stelnummer), og desuden skal ændringerne være beskrevet.
Køretøjer eftermonteret med kompressor med wastegate, eller med turbolader,
kan ikke godkendes på baggrund af dokumentation, der angiver en effektforøgelse
på ikke over 20% ved ændringen.
Bestemmelserne om, at ibrugværende køretøjer ved konstruktive ændringer af
motor eller forureningsbegrænsende udstyr skal opfylde de tekniske krav, gælder
for alle køretøjer uanset tidspunktet for første registrering, medmindre køretøjerne
er godkendt og registreret med konstruktive ændringer før 1. april 2004.
Det fremgår således af bilens registreringsattest, at bilen er godkendt med konstruktive
ændringer.Dokumentation for støj:
Ved effektforøgelser på over 20% (personbil, varebil og motorcykel), skal der
foreligge dokumentation for, at den for køretøjet gældende støjgrænse ved forbikørselsmetoden
er opfyldt. Derudover skal der foreligge dokumentation for det
nye standmåletal, der af synsvirksomheden anføres på bagsiden af anmeldelsesblanketten.Hvis du kan dreje en synsmand eller mener jeg er forkert på den så held og lykke.
Køb Torben´s det er den letteste måde at få en fed og velholdt bil på!
MR2driversclub er som en stor familie meld dig ind i klubben og få alle fordelene og al den hjælp du måtte behøve.
Hilsen Søren 🙂 - 16. august 2010 kl. 13:43 #2707michael baagoeDeltager
alt den dokumentation eksistere jo da mr2 turbo er en serieproduceret bil.. såvidt man laver alle ombygningerne selvfølgelig.. jeg har før indført biler og lagt anden motor i og så fået indregistrert den med den motor der nu lagde i den.. det er jo ikke det samme som at køre til syn med en dansk inreg. bil så kommer du i bedste fald bare til at betale afgiften en gang til..
er ikke så meget for gen1 og gen2 turbo motorer.. hvis det skal gøres så skal det være den sidste.. har ikke hørt om så mange gode erfaringer med de første
(har først lige læst annoncen nu og kan se det er en 3. gen lagt i bilen)
ville bare spørge om der var nogen der havde ngoet info om de forskelle på turboen og GTIen eller vidste hvor jeg kunne finde dem
- 16. august 2010 kl. 18:46 #2708Lars B. ChristensenDeltager
Der findes ingen typegodkendelse på en MR2 Turbo, da den aldrig har været solgt i DK eller Europa…… Og Toyota Danmark er ikke så hjælpsomme i denne sammenhæng, som så mange andre bilimportør – desværre.
Jeg tror ikke det er den store problem og få lov til at betale afgift…… Skat vil gerne have lidt flere penge i kassen. 😉 ……… men for at få den synet – det er en helt anden snak. De fleste som har lavet en NA om til en Turbo har vist haft en “flink” synsmand. Da alt påmontering af turbo eller kompressor er en 20% forøgelse…….ikke sandt ??
Hvis bilen havde været solgt i DK med en typegodkendelse, så er det måske en helt anden snak…… ??
Venstrestyret MR2 med 3.gen turbomotor har aldrig har været produceret……. kun som højrestyret japaner.
- 16. august 2010 kl. 21:57 #2709michael baagoeDeltager
hvis jeg indfører en mr2 hvor der er ilagt turbomotor og betaler afgift af den, så kommer der til at stå hk og motor på reg attest.. så syns jeg at det skal en noget mavesur synsman til for at skabe problemer.. det er jo ikke på nogen måde mere uforsvarligvt end en original mr2, eller for den sags skyld billigere i reg afgift.. reglerne er meget kluntet og overlapper hindenden i vildskab så kan ikke udelukke at man løber i en synsmand der er vil vise sin magt på det område..
- 17. august 2010 kl. 11:06 #2710Johnny FriisKeymaster
Ikke for at kloge mig på området, men…. B)
Er det ikke sådan at bilen skal synes inden man betaler afgift ?
I så fald falder argumentet med hk angivelsen i reg. atest jo til jorden… - 17. august 2010 kl. 11:12 #2711Søren PedersenDeltager
Og stillingen er nu 1 – 0 til Johnny !
:laugh: 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂
- 17. august 2010 kl. 11:28 #2712Johnny FriisKeymaster
Når ja, lige en enkelt kommentar mere…
Måske skulle man se det lidt fra synsmandens side også.
Selv om synsmænd tilsyneladende kun er født med det formål at genere os bilelskere (gælder selvfølgelig ikke dig Søren), så kan jeg godt forstå at (de fleste) ville nægte at godkende en SW20 ombygget til turbo, udelukkende fordi man fortæller dem at der findes en original turbo version uden for eu.Uden typegodkendelse eller tilsvarende dokumentation fra Toyota (som bekendt vil de ikke hjælpe) har du absolut ingen dokumentation for ombygningen.
Nogen af os her har en stor viden om bilen og de forskelle der er mellem turbo og na version, men det kan man jo ikke forlange at synsmanden skal have og så oven i købet vil lægge hovedet på blokken for at alt er OK.
Men held og lykke alligevel…
:laugh:
- 18. august 2010 kl. 0:24 #2714michael baagoeDeltager
det er rigtigt at det kan give problemer at bilen ikke er blevet importeret til europa.. men det problem er det samme uanset om det er en original mr2 turbo eller en ombyg.. der er ingen forskel
så hvis du godt kan forstå at de kassere en ombyg så må du også kunne forstå at de kassere en original..
ved toldsynet som det hedder når man importere en bil, da skal den selvfølgelig bestå alm syn også..
men som sagt så har jeg får importeret bil med anden motor ilagt.. det plejer ikke at være et problem hvis man selvfølgelig bare betale den ekstra afgift..og hvis det lykkedes så tror jeg ikke at en “alm synsmand” vil stille sig ret meget på tværs, fordi så står der jo 200hk mm på reg attest..
det er ingen tvivl om at reglerne er uigennemskuelige især fordi de overlapper hindanden en del, men min erfaring er nu at så længe man har undersøgt sagen og kommer åben og ærlig og ikke prøver at snyde (f.x for at spare noget afgift eller prøve at få synet noget der ikke er lavet i orden) så er told og synsfolkene oftest rimelige og forståelige.. har da også før fået en del hjælp af forskellige bilsynhaller mht. hvordan man kan få noget lovligt gennemført..
men det er alt sammen OT
mit start spørgsmål var egentlig om noget kendte et sted jeg med rimelig overskuelighed kan finde info om de tekniske forskelle på en gti og en turbo
- 18. august 2010 kl. 20:27 #2715Søren PedersenDeltager
Hej
Dit egentlige spørgsmål har jeg ikke styr på, men det udløste jo en hjælpende forklaring på at det ikke “burde” kunne lade sig gøre at syne og godkende den efter reglerne.
Det er ikke korrekt at en original turbo ikke kan godkendes i DK. Det kan den da den har været indregistreret i et andet EU land mere end 3 måneder. På den konto kan den indføres efter “forenklet praksis”
At vi fortæller dig hvad reglerne siger, er ikke det samme som at vi er negative og ikke ønsker at hjælpe dig. Vi forsøger lige præsic at hjælpe dig, for at du ikke skulle stå med et ubrugeligt projekt i sidste ende da det ikke kan godkendes.
Bliver den godkendt så er det ikke p.g.a. en flink synsmand men nok snarere en uviden synsmand.Min holdning er at alt hvad der kan godkendes ifølge reglerne skal have grønt lys, men ting jeg ved ikke kan godkendes bliver ikke godkendt.
Det at der er betalt afgift af et kørertøj gør det jo ikke lovligt rent synsmæssigt.
At en synsvirksomhed evt. fejlagtigt godkender din bil gør ej heller lovlig da det jo klart strider mod reglerne, og bilen kan nemt blive kasseret ved efterfølgende periodisk syn, og så har du balladen uanset hvad der står på reg. attesten af hk. og hvor meget afgift der er betalt.Din bil bliver kun godkendt hvis der kommer til at stå “konstruktiv ændringer” på reg. attesten under særlige oplysninger.
Bilen er jo en sw20 og ikke en sw22 og alle der bliver bygget om er for altid sw20 i syns og registringsmæssigt forstand.
Denne besked er en hjælpende besked ikke nogen form for negativ dom over dit projekt.
Venlig hilsen Søren
- 16. januar 2013 kl. 20:39 #6002Christian RasmussenDeltager
Gammel tråd ja.
Skal snart have bilen igennem syn, og vælter lidt imellem at ligge den originale motor tilbage i for syn. Derfor dukkede denne tråd op på Google.Men det var nu ikke det jeg ville kommentere. SW20 findes også som turbo hvor stelnummeret bare er SW20xxxx. Så den med sw22 kun er turbo passer ikke helt.
- 16. januar 2013 kl. 22:25 #6003Lars B. ChristensenDeltager
Quark wrote: “Men det var nu ikke det jeg ville kommentere. SW20 findes også som turbo hvor stelnummeret bare er SW20xxxx. Så den med sw22 kun er turbo passer ikke helt.”
—————–
Det er så ikke helt korrekt. Hvis du kigger på stelnr. i registreringsattesten, så vil der altid stå xxxxxSW22xxxxxx ved en turbo model. Det er korrekt at der står sw20xxxx på pladen under forruden, men det er kun på ca. 8 tal og bogstaver, hvor et stelnr. skal være på ca. 15-17…..På alle amerikaner modeller sidder stelnr. i den nederste del af forruden og ellers et klistermærke med stelnr. på alle døre, front og bagklap, ja endda motor og gearkasse, hvis ikke delene er udskiftet eller malet…….. Så jo alle originale turbo modeller har et stelnr. med SW22…….. og ikke sw20 - 16. januar 2013 kl. 23:12 #6004Christian RasmussenDeltager
Den jap spec jeg har holdene har sw20 i de engelske papirer. Tjekker lige stelnummeret de andre steder. Ogaå sw 20 på stelpladen.
- 17. januar 2013 kl. 0:12 #6005Lars B. ChristensenDeltager
Du kan have ret i at jap spec hedder SW20 ……. I USA og Canada hedder de SW22 = venstestyret = den eneste rigtige originale turbo model 😉
- 17. januar 2013 kl. 8:59 #6006Christian RasmussenDeltager
Det er jeg så ikke uenig med dig i, samme årsag til at jeg ikke har en åndsvag højrestyret NA MKIV holdende.. 🙂
Købte den kun for motoren, er så senere blevet enig med mig selv om at lave den til bane bil med NA motoren.“Toyota uses modifiers in the chassis code to signal a change in engine or a change in body style or a change in drive (F-FWD -> F-AWD for example). Toyota uses tons of modifiers on truck chassis/model codes.
USDM and JDM turbos are SW20s by model code (USDM turbos only use SW22 in the VIN)
JDM 3SGEs are also SW20s (3SFEs would also be SW20s)
USDM N/As are SW21sThe 1 in SW21 signifies a change in the engine (on other models it can be a change in body style like sedan or hatch), though it’s the same series but different displacement – i.e. an additional engine option. A 5 usually means AWD, so if there were an SW25, it’d be AWD regardless of engine.
Think of SW20 as a class – it encompasses all 2.0L engines (3SFE, 3SGE, and 3SGTE) for a particular body type
Engines series (S ), chassis series (W ), chassis generation (2), modifier (0,1 are only available for the MKII)”Det var så mere argumentet for at det kun var turbomodellen der hed sw20 som ikke er helt rigtigt, det har nok ikke nogen relevans i denne tråd. Dog tror jeg ikke at man umiddelbart kan se forskel på en sw20 der er bygget om til en sw20 turbo. Det må sgu være svært. Ret mig hvis jeg tager fejl.
- 25. januar 2013 kl. 21:05 #6032SteffanDeltager
Jeg har fået budet på at købe en mr2 92″ med 3sge 156hk motor.
I reg papirerne står der 280hk. Så jeg har muligheden for at lægge en anden
motor i. Havde også tænkt på en 3sgte 225hk.
Håbede lidt at spørgsmålet om hvad der kræves for at ligge en 3sgte motor
i en 3sge motor rum var blevet besvaret. Er der nogen som kan hjælpe med dette ? Er lige glad
hvad man må og ikke må da min synsmand siger go for det med de papier som
følger med til bilen. På forhånd mange tak for hjælpen :laugh: - 26. januar 2013 kl. 18:33 #6034Christian RasmussenDeltager
Rearcut hvis du skal have turbo gearkasse med over. Der er alt for mange dele du skal findes hvis du ikke har det. Ellers er det at bolte motor på na gearkassen og smide den i. Du skal repin en del på den del af ledningerne der hører til karossen og skal i ecu. Hvis du piller dækslet af begge ecuer kan du se hvilke.
Lige til. Der er dog noget med fc. (benzinpumpe) Der skal trækkes en ny ledning.
Du skal også bruge en intercooler og rørføring. Samt benzin pumpe.
Hvorfor står der 280hk på reg attest? Er det konstruktiv ændring eller hvad.
- ForfatterIndlæg
- Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.