Sv:Varmeveksler eller ej?
Pga. Kaktus´s havde en ekstra “varmegenerator” samt en sindsyg chauffør, oplevede jeg ofte olietemp på omkring 130 grader i bundkaret.
Dette er med ekstrem kørsel. F.eks. 20 omgange i træk med 112% knald på, på Padborg Park.
Umuligt at opnå på en alm. vej, uanset hvor hjernedødt man kører, ikke mindst i en SC, som alt andet lige bliver meget mindre varm i motorrummet end en turbo.
I en sådan sitiuation må “oliekøleren” alt andet lige “virke”.
90 grader “koldt” vand køler vel 130 grader varm olie.
Men spørgsmålet til 1 million selvfangede græshopper er: Hvor varm er olien på en SC ved hård kørsel?
(og på en N/A for den sags skyld)
Bliver olien overhovedet nogensinde mere end 90-100 grader?
Ved vi det, ved vi også om der er tale om en oliekøler eller en olievarmer.
Iøvrigt monterede jeg en luftkølet oliekøler på kaktus.
(nederst i motorrummet, hvor den fik lidt fartvind fra under bunden af bilen)
Det ændrede min olietemp fra 130-120 grader ved GIGA TÆV.
Kan desværre ikke erindre olietemp mved normal drift. Det skete så sjældent :laugh: