Sv:mr2 kølerproblem

#1626

Mit bud er:

Du løsner de tre udluftningsskruer (NÅR DE ER KOLDE!- ellers knækker de!)
som sidder:
1. ved termostatuset på gearkassen/i enden af motoren med den slange som går op til beholderen.
2. ved varme apperatet ved torpedopladen bag plastikskjoldet.
3. på køleren.

Nogen mener det er en fordel at løfte bagenden, sådan stiger evt. luftlommer i de lange rør under bilen op til bagenden og bliver luftet ud af slangen på termostat huset.

Monter de plastikslanger der følger med bilen, de ligger typisk ved varmeapperatsskruen bag plastikken.
Strip de to forreste op af støtte pinden til fronthjelmen sådan at væsken kan stige op i slangerne.
Den bageste i motorummet skal ligeledes sættes sådan at du kan se væske stige opad.
Skru kølerdækslet af til højre i motorummet også kaldet sikkerheds dæksel.
Påfyld evt. manglende kølervæske, vær opmærksom på ikke at blande væsketyperne!
Åben hanerne helt.
Start så bilen.
Lad den gå tomgang, til den bliver varm og åbner termostaten så vandet cirkulerer ud i køleren.
Tjek løbende om der skal efterfyldes kølervæske.

Når termostaten er åben og vandet cirkulerer så kan der med fordel “pumpes/malkes” på de store kølerslanger ved køleren, der vil typisk kommer luft op i slangen på udluftnings hanen ved køleren.

Når der ikke kommer mere luft og vand niveauet i slangerne er lige højt (ved vandret stående bil) så lukkes for alle tre haner.
De kan være svære at lukke når de er blevet varme da de har udviget sig, men værd sikker på at de er lukkede 100%
Kør en tur på ca 15 km og luft ud igen efter ovenstående procedure.

held og lykke
Hilsen Søren

min version, prøv den.

Hilsen Søren