Sv:Alu svinghjul og remskive..

#2240
John Andrews
Deltager

haha.. thomas.. du er da inde på noget af det rigtige.. men come on.. du kan sagtens lave et bedre svar end det der – kan du ikke ? 😛

Anyway,

Som sagt, rotationsmassen bliver mindre, og derved får du mere speederrespons.. hvem vil ikke gerne have en bil, som bare køre MED DET SAMME, man trykker speederen ned.. dvs, Lag mellem trykket på pedalen og bilens reaktion bliver mindre, dvs, det føles som om, du får flere HK, men det gør du i virkeligheden ikke.

Det er fuld stændigt samme princip med valg af fælge.. Lettere fælg = mindre lort der skal svinges rundt = hurtigere bil.

På SC kan du samtidig øge diameteren på remskivens kompressorside, hvorved den samtidig udvikler mere tryk, og derved har man en dobbeltvirkning fra den samme komponent.

Thomas har ret i, at motoren falder hurtigere i omdr, når du trykker koblingen ind under kørsel osv.. (også når du holder stille for den sags skyld) og det bevirker, du skal skifte hurtigere for at få en glidende overgang mellem gearene, men det er ikke værd at snakke om.. Jeg har selv det på, og ja, det virker hurtigere, men er det ikke også hele idéen ?.. så det kan næppe regnes for en ulempe. Udvekslingen af kinetisk energi der sker mellem din koblingsplade og dit svinghjul bliver lidt større, hvis du “granny skifter” men jeg vil sige, at ved dagligt brug er det fuldstændigt underordnet – og ved race er det dejligt.. Næppe en ulempe 😉

Ujævn tomgang ?.. øhh.. det er hvis noget han har fundet på, den gode webmaster.. De 2 ting har ikke noget med hinanden at gøre. Hvis din bil kører dårligt i tomgang, er der noget andet i vejen med den..

Du kan sagtens køre med standard kobling på alu svinghjul, men det er kun noget jeg selv ville gøre, hvis jeg havde en standard motor med standard HK.

I det øjeblik, du har flere HK, ville jeg skifte til en bedre kobling. (læs mere aggresiv), da den alligevel skal optage flere NM på det tidspunkt.

Om du kan få noget ud af at dreje et standard svinghjul ?.. tja.. man kan også dreje vægt af sine fælge.. men det er ikke noget jeg selv ville gøre..

Det kan ikke svare sig at fedte med det og betale for det, når kvaliteten af noget, som vil virke bedre kontra arbejdet du alligevel skal udføre for at komme ind til svinghjulet, kan fås til en lille smule flere penge.

mvh
John

ps – vi var lidt inde omkring det da vi talte i telefonen dengang vi skulle finde en fordelagtig pris på den tårnstiver 😉