Sv: Olie…Åh nej nu ikke igen da
[quote=”Søren” post=4339] De bagerste tal er flydeevnen ved høje temperaturer; her betyder et højt tal bedre flydeevne ved høje temperaturer.
[/quote]
det har været stille her på siden, så derfor denne tråd :cheer:
Jo LAVERE “W tal” jo mere letflydende når det er koldt, right?
Det sidste tal: Jo HØJERE det er jo mere letflydende ved høje temperaturer, right?
Der er stadig modstridende teorier.
Castrol Magnatec 10W 40:
Viskositet Kinematisk: 95.34 mm2/s (95.34 cSt) ved 40°C
Kinematisk: 14.27 mm2/s (14.27 cSt) ved 100°C
http://msdspds.castrol.com/ussds/amersdsf.nsf/Files/B97BAAB8686AC869802579050047CDE4/$File/047890Castrol%20Magnatec%2010W-40%20A3_B3.pdf
Castrol Magnatec 10W 30:
Viskositet Kinematisk: 74.2 mm2/s (74.2 cSt) ved 40°C
Kinematisk: 11.5 mm2/s (11.5 cSt) ved 100°C
http://msdspds.castrol.com/ussds/amersdsf.nsf/Files/AD4D9B0D4F9A59498025790500482E81/$File/047913Castrol%20Magnatec%20Professional%20A3%2010W-30.pdf
Disse data viser at jo højere det sidste tal er jo flere mm2/s nå olien ved 100 grade C
Dette + andre ting så som samme str. lejer trods forskellig slid mål mellem leje og søle, bekræftes af at mit olietryk faldt da jeg skiftede olie fra 10w30 til 10w40
Jeg påstår nu stadigvæk som før, at FDM og jeg har ret !
Bring em on!
Søren :ohmy: