Sv: hvad er t-vis ??

#3093
Thomas Funder
Deltager

Teoretisk set giver det bedre bundtræk (NM) at have lange indsugningskanaler og bedre topydelse (HK) at have korte indsugningskanaler.

Da Yamaha/Toyota designede 4A-GE motoren i ’82-’83 var 16v topstykker højeste “mode” – dels fordi det gav højere ydelse dels fordi det så godt ud i salgsbrochuren. Husk “16v” skiltet på Golf’erne (dog først i ’86 😛 ). Trofaste TopGear seere husker måske at Triumph Donomite Sprint var den første egentlige produktionsbil med 16v (dog kun med een knastaksel og ikke-eksiterende håndbremse).

Problemet med de første 16v motorer var bundtræk – de fik hurtigt ry for kun at levere på toppen. Derfor designede Yamaha/Toyota T-VIS. Senere ‘løste’ man problemet ved at gøre indsugningskanalerne mindre – eks. i Corolla AE92 hvor 4A-GE uden T-VIS ydede 140 hk.

Så på en ‘big port’ 4AGE tror jeg ikke at der er noget at hente ved at pille T-VIS af med mindre du ændrer andre ting også: sætter spjældhuse på, turbo, kompressor el. lign. Men det er et *meget* diskuteret emne – Google is your friend 🙂