Sv: 4AGZE eller 160HK 4AGE i MK1?
Hvad forventer du?
Jeg har selv haft en 165 hk 4AGZE i min gamle Corolla AE82. En sjov motor med godt moment i bunden, men død i toppen. Dette er motoren der er billigst at tune på. Den fås i en gammel og ny udgave. MR2 er født med den gamle udgave på 145 hk. Jeg har aldrig prøvet en 145 hk 4AGZE, men jeg går ud fra at den er mindre sjov sammenlignet med 165 hk 4AGZE
Min kammerat havde en 4AGE 20V Blacktop i sin Corolla ae101. Den er momentsvag i bunden, men helveds omdregningsvillig. Smid en gang trakte på og 2.5″ udstødning, og den lyder helt vildt ond. Slår Honda VTEC med flere længder både i lyd og ydelse. Min kammerats blev målt til 183 hk med trakte og udstødning, som eneste ændring. Du skal ikke købe den, hvis du vil tune bil. Eller jo hvis du har mange penge så skal du. Toppen af motoren er mere avanceret og bedre at tune på, men delene er dyrer og mindre tilgængelige sammenlignet med 4AGE 16V.
I min verden er den motor perfekt til MR2 AW11. En bil der er bygget til at trække 2 mand og en tandbørste, og ikke en skid andet. En bil der har en egenvægt på under 1000 kg. Derfor vil det ikke gå dig på nerverne, at den er momentsvag i bunden. Min kammerats ae101 vejede næsten 1200 kg. Motoren føles ikke momentsvag i denne bil, men sammenlignet med 4AGZE er det en kendsgerning, at den er mere momentsvag. Dog er 165 hk 4AGZE kedelig i toppen af omdrejningskurven. Kigger man på momentkurverne for begge motorer, og beregner arbejdsgraden for begge motorer, så er 20V Blacktop bedre under forudsetning af, at der er tale om at man tæsker begge motorer, og vil hurtigst muligt frem i trafikken (her er også tænkt på momentforringelse i toppen af omdrejningskurven for 4AGZE, og at man skal skifte tidligere gear i forhold til omdrejningsbegrænseren). Arbejdsgraden fortæller lidt om motorens effekter under stigende omdregninger. Det er teori og fortæller intet om, hvad der er bedst for dig i dagligdagen. Skal du tæske bilen på en bane, så vil du være bedre tjent med en 20V Blacktop, men kører du ofte i højt gear ved lave omdregninger, og forventer at der sker noget når du træder sømmet i bund, så er du bedre tjent med en 4AGZE.
4AGE 20V Silvertop skal du kun købe, hvis du skal have trykladning. Den yder mindre end den er opgivet til. 150 hk er realistisk. Så den er væsenligt dårligere end 20V Blacktop, hvis det altså er sugemotor vi snakker om. Den mindre kompression gør den bedre til trykladning.
Personligt er jeg mest til 20V Blacktop. Find en helt ny GT bil, som er billig og ikke har enten turbo, kompressor eller måske begge dele. Finder du en, der benytter sugemotor, så har den indsprøjtning og lyd mæssigt er det altså bare ikke det samme som karburator og trakte.
Dermed får du en unik lyd med dette setup, som stort set ingen andre på gaden har.