Senest i forum

Bemærkning
  • Lack of access rights - File '/C:/DOCUME%7E1/tfu/LOCALS%7E1/Temp/msohtmlclip1/01/clip_image002.jpg'
  • Lack of access rights - File '/C:/DOCUME%7E1/tfu/LOCALS%7E1/Temp/msohtmlclip1/01/clip_image004.jpg'
  • Lack of access rights - File '/C:/DOCUME%7E1/tfu/LOCALS%7E1/Temp/msohtmlclip1/01/clip_image005.gif'
  • Lack of access rights - File '/C:/DOCUME%7E1/tfu/LOCALS%7E1/Temp/msohtmlclip1/01/clip_image002.jpg'
  • Lack of access rights - File '/C:/DOCUME%7E1/tfu/LOCALS%7E1/Temp/msohtmlclip1/01/clip_image004.jpg'
  • Lack of access rights - File '/C:/DOCUME%7E1/tfu/LOCALS%7E1/Temp/msohtmlclip1/01/clip_image005.gif'

Artikler

MR2 Long Beach Pace Car

Mange MR2’ere har gennem tiderne været brugt til mangt og meget. Dette er historien om, hvordan en MR2 endte som officiel pace car ved Long Beach Grand Prix’et i 1987.

 

Long Beach Grand Prix – eller som det hedder nu Toyota Grand Prix of Long Beach – afholdes hver år i april. Banen åbnede i 1975 og i 1984 blev banen benyttet til den amerikanske Champ Cars (tidligere kendt som Indy Cars og er i dag en tungere, bredere, længere version af Formel1...og som selvfølgelig har kørt med V8 hele tiden J). Toyota blev tidligt involveret i banen - i 1976 - med krafitg sponsor støtte, og siden da har Toyota hvert år leveret en pace car til banen.

I en parantes skal bemærkes, at det også var på Long Beach at Toyota i 1989 indledte sit sponsorat af Atlantic serien, som dermed kom til at hedde Toyota Atlantic Championship. Denne serie er interessant, idet bilerne i serien bestod af privatejede chassier, hvortil Toyota leverede motoren; en kraftigt tunet version af 4A-GE. (240 HK @ 11.000 o/min). Formula Atlantic har siden fungeret som ’kravlegård’ for flere berømte kørere, heriblandt Michael Andretti, og Jacques Villeneuve.

 

Det er med andre ord, ikke en hvilken som helst bane vi taler om J

 

I 1987 henvendte Toyotasig til Nathan Shedroff som på det tidspunkt underviste i industriel design på The California Center for the Arts. Hans klasse fik til opgave at redesigne en AW11 og klasse besluttede (ikke overraskende når man ser datidens design i US) at gøre den rundere og mere ’smooth’. I dag er bilen bestemt mere speciel end den er køn. Specielt skal man bemærke de to smetriske ’skudhuller’ der hvor luftindtaget er, samt at det er lykkedes at få bagenden til at ligne en Celica J

 

Selve processen foregik, ved at lægge flere lag ler på den spritnye MR2 som Toyota havde stillet til rådighed. Hos firmaet Clenet Coachworks i Santa Barbara blev bilen gjort færdig, og glasfiber modifikationerne monteret. Billedserien herunder taler vist for sig selv. Ingen ved desværre hvad der blev af bilen efter den havde kørt som Pace car i hele 1987 sæsonen.

[indsæt billeder her]

Kilder:

http://en.wikipedia.org/wiki/Long_Beach_Grand_Prix

www.toyota.com

http://www.artcenter.org

http://www.nathan.com/projects/earlier/toyota.html

Medlemmer online

Ingen